Ochtendspits, van afstandje goed te doen
RECENSIE Verslaggever Hans Jaap Melissen kijkt voor Villamedia wat het nieuwe televisieseizoen aan nieuwe journalistiek brengt. Na Afghanistan, Irak en Haïti is het tijd voor het slagveld Hilversum. Er is de afgelopen week al heel wat afgeschreven over het decor van het nieuwe ochtendprogramma van WNL: de Ochtendspits. Op afstand prima te doen, van dichtbij een beetje flets. Als het leven zelf. Vanochtend werd ik wakker met twee mensen die dat decor uit beeld probeerden te houden.
André Rouvoet en presentatrice Petra Grijzen. Is het een teken van hoop dat Wilders de koran níet wil verbranden vroeg zij. Vervolgens werd benadrukt dat in Fitna het verscheuren van de koran, ook máár het verscheuren van een telefoonboek was.
Mijn gedachten liepen vast. ‘Máár het verscheuren van een telefoonboek.’ Dat was vroeger nog een hele toer. Dáár werden tv programma’s over gemaakt. De sterkste man van de wereld.
Als kijkers kregen we extra bedenktijd toen het logo van het daaropvolgende NOS journaal lang stil bleef staan. Toen het journaal eindelijk los kwam dacht ik dat de koranverbranding al was begonnen. Maar er werden 12 adressen uit het telefoonboek van een plaatsje in Californie door brand verwijderd. Daarna kwam de koranverbrander aan de beurt, die als een echte Geert Wilders de aandacht voor zijn persoon goed wist te marketen. Doet-ie het of doet-ie het niet.
Terug naar het programma van de krant die ook weet wat marketen is. Misdaadjournalist Bert Huisjes van de Telegraaf liet in de Ochtendspits beelden zien (bron: Telegraaf.nl) van de aanslag op Cor van Hout, (die met een paar kogels in zijn lijf uitstapt, alsof hij nog even wil checken of de voordeur wel goed op slot zit.). Morgen uitgebreid in de Telegraaf, zei Bert.
Hier komt gelazer van dacht ik, en toen moest er nog worden gediscussieerd over “De PVDA is op oorlogspad”-kop van, hé alweer de Telegraaf.
Zal Henk Hagoort hier op reageren? En hoe doet hij dat? Want de publieke omroep is al lang niet meer als ‘puur publiek’ te marketen sinds de STER werd ingevoerd. Of zou hij het ook wel grappig vinden, de Telegraaf die de publieke omroep sponsort.
Marketen is een echt WNL woord. De beste vraag van de uitzending zat aan het eind van het programma en ging over Pakistan. “Zou je de ramp niet beter moeten marketen?” En toen meende ik te horen: “Ja zeker, je kunt namelijk niet elke paar maanden zo’n ramp hebben….”
Voor mijn boek over Haïti (ik ben nu ook aan het marketen…) wilde ik het antwoord nog eens nakijken. Maar het lukte niet op de sites van WNL of Uitzending Gemist. Ook niet op Telegraaf.nl.
Lees ook:
Robben, nazi-zaad en Achmadinejad
Bij de EO is Uitgesproken beter verteerbaar
Zeuren over niks. Uitgesproken Telegraaf
Praat mee