‘Invloed kijker op digipakket gewenst’
Voorzitter Marco Swart van Kabelraden, het landelijke steunpunt voor de circa vijftig programmaraden die in Nederland actief zijn, vindt dat kijkers meer invloed moeten krijgen op de samenstelling van het digitale televisiepakket. De zeggenschap van consumenten over het aanbod is minimaal. Swart noemt het afsluiten van een kabelabonnement zelfs "een grote gok", omdat kabelaars zonder verdere inspraak zenders verwijderen of vervangen. De Mediawet zou volgens Swart aangepast kunnen worden, zodat de invloed op het aanbod bij de kijker wordt neergelegd.
Kabelraden zegt klachten te hebben ontvangen over verwijdering van zenders met het argument dat dit gebeurt om aan kijkerswensen te voldoen. “Pure kletspraat”, stelt Swarts.
Hij haalde als voorbeeld kabelaar Ziggo aan, dat drie pornozender uit het totaalpakket overhevelt naar een los abonnement van 12 euro.
Programmaraden hebben geen zeggenschap over de samenstelling van het digitale aanbod, enkel het analoge basispakket.
Praat mee
1 reactie
Stefan de Vries, 19 april 2010, 10:41
De Nederlandse programmaraden zijn archaïsch, ondemocratisch en technisch volkomen achterhaald. Sinds 2000 heb ik digitale televisie in Frankrijk en de enige die bepaalt wat er in mijn ‘pakket’ zit ben ik. Ik kan kiezen uit een zeer groot aanbod (op dit moment heb ik keuze uit 388 zenders en nog eens meer dan twintig VOD-kanalen). In het ‘basispakket’ zitten al 167 kanalen, en als ik iedere maand een ander pakket wil hebben dan verander ik dat ofwel online, ofwel direct in de interface van de televisie. Voor de goede orde: dit werkt dus al een decennium vlekkeloos. Hoe komt het dat Nederland zoveel jaren achterloopt?