Digitale oplagen dagbladen in de lift
De digitale oplagen van dagbladen stijgen aardig door. De Telegraaf rapporteert via het oplage-instituut HOI een stijging van 28.709 abonnementen in het eerste kwartaal van 2013 naar 70.211 abonnementen in het eerste kwart van dit jaar. NRC Media (NRC en next) groeit door van 32.855 naar 45.769 digitale abonnementen. De betaalde papieren oplagen blijven dalen. De Telegraaf komt bijvoorbeeld uit op 454.543 (was 483.041) en NRC Media op 206.841 (was 242.301).
Voor een deel is de digitale oplagestijging cosmetisch. Zo tellen de Wegener-dagbladen nu de totale print-oplage ook als digitale oplage. In het Noorden laten de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden zelfs een hogere digitale dan print-oplage zien.
En Het Financieele Dagblad rapporteert een daling van de digitale abonnees van 5 procent. Terwijl de krant in een persbericht meldt dat het aantal betalende digitale lezers stijgt. ‘Omdat een deel van de nieuwe digitale abonnees (ruim 8.000) niet meetelt in de HOI-oplage, daalde dit cijfer met 5%. De nieuwe abonnees die het FD wist te werven, maar buiten de HOI-cijfers blijven, namen een betaald abonnement dat toegang geeft tot de website FD.nl of tot de nieuwe digitale uitgave FD Pensioen Pro’, aldus het FD.
Volgens media-onderzoeker Piet Bakker hebben de digitale oplagecijfers weinig waarde. ‘Elke uitgever hanteert zijn eigen definities. De een telt de papieren oplage ook als digitaal mee, de ander niet, de ander weer deels. Daardoor vertrouwt in de branche niemand die digitale oplagecijfers meer. Dat is op zich vreemd, omdat alle betrokkenen (adverteerders, exploitanten en uitgevers) de definities vaststellen.’ Lees ook: dagbladen goochelen met digitale oplagen.