word studentlid

— dinsdag 24 juni 2014, 10:26

Digitale oplagen dagbladen in de lift

De digitale oplagen van dagbladen stijgen aardig door. De Telegraaf rapporteert via het oplage-instituut HOI een stijging van 28.709 abonnementen in het eerste kwartaal van 2013 naar 70.211 abonnementen in het eerste kwart van dit jaar. NRC Media (NRC en next) groeit door van 32.855 naar 45.769 digitale abonnementen. De betaalde papieren oplagen blijven dalen. De Telegraaf komt bijvoorbeeld uit op 454.543 (was 483.041) en NRC Media op 206.841 (was 242.301). Laatste wijziging: 1 juli 2014, 14:29

Voor een deel is de digitale oplagestijging cosmetisch. Zo tellen de Wegener-dagbladen nu de totale print-oplage ook als digitale oplage. In het Noorden laten de Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden zelfs een hogere digitale dan print-oplage zien.

En Het Financieele Dagblad rapporteert een daling van de digitale abonnees van 5 procent. Terwijl de krant in een persbericht meldt dat het aantal betalende digitale lezers stijgt. ‘Omdat een deel van de nieuwe digitale abonnees (ruim 8.000) niet meetelt in de HOI-oplage, daalde dit cijfer met 5%. De nieuwe abonnees die het FD wist te werven, maar buiten de HOI-cijfers blijven, namen een betaald abonnement dat toegang geeft tot de website FD.nl of tot de nieuwe digitale uitgave FD Pensioen Pro’, aldus het FD.

Volgens media-onderzoeker Piet Bakker hebben de digitale oplagecijfers weinig waarde. ‘Elke uitgever hanteert zijn eigen definities. De een telt de papieren oplage ook als digitaal mee, de ander niet, de ander weer deels. Daardoor vertrouwt in de branche niemand die digitale oplagecijfers meer. Dat is op zich vreemd, omdat alle betrokkenen (adverteerders, exploitanten en uitgevers) de definities vaststellen.’ Lees ook: dagbladen goochelen met digitale oplagen.

 

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.