— donderdag 17 april 2014, 09:39 | 11 reacties, praat mee

Dagbladen goochelen met digitale oplagen

De Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen. Er zijn zoveel verschillende vormen abonnementen dat het lastig wordt oplages van kranten met elkaar te vergelijken. Dat concludeert media-onderzoeker Piet Bakker in een analyse voor Villamedia. Volgens Bakker groeit het aantal digitale abonnees van dagbladen wel, maar wordt er een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. Bakker: 'De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.' Lees hier het hele artikel (gratis voor leden/abonnees). Laatste wijziging: 10 maart 2022, 14:01

Bekijk meer van

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

11 reacties

JJ Heij, 19 april 2014, 11:11

Nieuwe businessmodellen, nieuwe problemen :-)

Paul Disco, 19 april 2014, 15:50

Kan ook slim zijn: AYCR- en PPA-uitgevers feeden met alles, behalve de toppers. En daar dan zelf de marge op pakken. Totdat de margekop eraf is, en dan gewoon in de feed.

JJ Heij, 20 april 2014, 09:51

Ik zou (en ga) mijn stukken maar gewoon meteen in de winkel met de meeste klanten leggen…

Paul Disco, 20 april 2014, 21:55

Ik zou kijken naar de meeste opbrengst.

JJ Heij, 20 april 2014, 23:17

Exact. En die behaal je in de winkel met de meeste klanten..Massa is kassa, om Marcel Boekhoorn maar eens te citeren :-)

Paul Disco, 21 april 2014, 16:10

Nou, Villamedia heeft met 99 cent een marge van 75 cent (gok ik). En bij Blendle 7,5 cent. Je kunt losse artikelen misschien wel in (korte) trein exploiteren als een film (bioscoop -> televisie -> dvd -> filmkanaal).
Dus: premium op eigen site -> open samenvatting ->  bundelen in dossier ->  PPA+AYCR (ook b2b!).

Heeft Marcel Boekhoorn geen belangstelling voor tijdschriften? Er staan er behoorlijk wat te koop. Veel massa, crossmediaal vrijwel onaangeroerd.

Dolf Rogmans, 22 april 2014, 15:45

De diepere gedachten die Paul vermoedt, zijn er zeker. Althans diep…
Wij willen onze verhalen graag gratis online beschikbaar stellen voor leden (die hebben al betaald) en anderen laten betalen.
Dus hebben we, na een kortstondige samenwerking met Google, ruim een jaar geleden een eigen betaalmodule op de site geïnstalleerd. Die werkt met ideal en de banken vragen rond de 50 cent transactiekosten per artikel, omdat wij een laag volume hebben. Omdat we liever leden dan betalende lezers hebben, zijn we op 99 cent per artikel uitgekomen.

En toen kwamen Blendle, Myjour, Artikelgemist en Elinea. Met elk hun eigen verdienmodel en tarief.
Wij willen graag op meerdere manieren die initiatieven volgen en bieden mede daarom onze artikelen via die nieuwe platformen aan.
Dat levert nu wel een wat onoverzichtelijk beeld op. Artikelen uit Villamedia hebben nu 6 verschillende prijzen en betaalmogelijkheden.
Dat vraagt dus om wat bezinning binnenkort.Dat is wat mij betreft meer ons probleem dan het probleem van de gebruiker. Die heeft alleen maar meer mogelijkheden gekregen om onze artikelen te lezen en variatie in afrekenmodellen.
Erg veel haast hebben we met die bezinning dan ook niet.
Ik hoop overigens dat er de komende tijd nog meer mogelijkheden komen. Er kunnen wat mij betreft niet genoeg experimenten worden gehouden met betalen voor content op het web.

JJ Heij, 22 april 2014, 23:12

50 cent…dan moet je wat beter onderhandelen hoor :-)

Dolf Rogmans, 23 april 2014, 15:01

@Jan Jaap: met al die nieuwe platformen is dat niet meer nodig. Dus dank dat jij daar ook aan meewerkt ;-).

JJ Heij, 23 april 2014, 15:53

At your service! :-)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.