Coureurs betalen voor zendtijd Dakar-tv
Uit onderzoek van Sp!ts zou blijken dat er geen sprake is van onafhankelijke journalistiek bij de uitzendingen van RTL GP over de Dakar Rally. Coureurs kunnen zendtijd kopen om in de uitzending te komen. “Dat is nu eenmaal de macht van de media hè”, zegt vastgoedondernemer Evert Kroon, die ook dit jaar weer op de motor mee had gereden in Dakar, als hij niet geblesseerd was geweest. Elk jaar koopt hij een aantal minuten zendtijd in. “Het hoort erbij. Je wil toch op televisie om te laten zien dat je er bent en om de sponsors in beeld te brengen.” Eerder schreef TC/Tubantia al uit de mond van coureur Mirjam Pol op dat je 'voor tien minuten zendtijd op RTL7 18.000 euro kwijt bent'. Volgens mediahistoricus Huub Wijfjes gaat dit veel te ver. Hij vraagt zich af wat het Commissariaat voor de Media hiervan vindt. Meer bij Sp!ts / TC Tubantia