‘Cijfers PwC geven verkeerd beeld’
Directeur George Bohlander van RAB, het Radio Advies Bureau, is het niet eens met de voorspellingen van adviesbureau PwC dat de radiomarkt de komende vijf jaar niet zal groeien, zo is te lezen in Adformatie. Volgens PwC zullen zowel de uitgeversmarkt als de radiomarkt de komende vijf jaar nauwelijks groeien. Dat meldde het bureau in zijn rapport ‘Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 - 2014’. Bohlander zegt verbaasd te zijn over deze cijfers. "PwC trekt de verkeerde conclusies. Voor de totale reclamebestedingen wordt de komende vijf jaar een gemiddelde stijging verwacht van 2,7 procent en voor de reclamebestedingen in de radiomarkt zelfs 3,3 procent. Maar PwC telt in zijn rapport twee zaken op: bestedingen van consumenten (end-user spending) en reclamebestedingen.
UPDATE Volgens Sander Kranenburg, leider van de entertainment & mediapraktijk bij PwC, betreft de marktafbakening niet enkel reclamebestedingen, maar ook de omroepbijdrage van de overheid. “Op deze wijze geven we een breder beeld van de geldstromen in deze sector. De reclamebestedingen zullen naar verwachting tot en met 2014 jaarlijks met 3,3 procent stijgen.” Volgens Kranenburg onstaat de verwarring over de term ‘end-user spending’ (consumentenbestedingen). “Deze variabele wordt in het radiohoofdstuk niet gebruikt. Het gaat hier om de omroepbijdragen, welke naar verwachting jaarlijks met 4,3 procent dalen als gevolg van bezuinigingen. Per saldo groeit de radiomarkt licht, namelijke jaarlijks met 0,4 procent.”
Praat mee