Bedrijfsresultaat Wegener gedaald
Uitgeverij Wegener meldt een daling van het bedrijfsresultaat over 2011 van 4 procent. De nettowinst voor bijzondere posten kwam uit op 59,9 miljoen euro terwijl de omzet met 3 procent daalde naar 513,3 miljoen euro. De dalende advertentiemarkt (14 procent bij dagbladen en 7 procent bij huis-aan-huiskranten) betekent dat het concern verdere kostenreducties in de toekomst noodzakelijk acht. Het bedrijf bespaart al op zaken als kantoorkosten en diensten van derden. Het bedrijf reorganiseert en kondigde deze week aan te zullen stoppen met gratis dagblad De Pers. In verband met dat 'verlieslatende contract' is een voorziening getroffen van 13,5 miljoen euro. Koopkrachtdaling bij consumenten, de eurocrisis en een daaruit voortvloeiende algemene vrees om uitgaven te doen, speelt het concern volgens eigen zeggen parten. De voortschrijdende digitalisering en opkomst van tablets en smartphones gaat ten koste van gedrukte media, stelt Wegener. Het bedrijf is daarom bezig zich om te vormen tot multimediale organisatie.