word studentlid

— maandag 13 februari 2012, 13:16 | 7 reacties, praat mee

Forse klappen bij Wegener en MGL

UPDATE Tien procent van de arbeidsplaatsen bij uitgevers Wegener en De Media Groep Limburg (MGL) verdwijnen. Dit nieuws krijgen de personeelsleden woensdag te horen van Mecom-baas Tom Toumazis, tijdens twee massabijeenkomsten in de Brabanthallen in Den Bosch. Laatste wijziging: 13 februari 2012, 22:01

Eerder maakte Mecom bekend dat er een bezuinigingsoperatie nodig is van in totaal 70 miljoen euro, verdeeld over de komende drie jaar. Aangezien driekwart van de Mecom-omzet in Nederland wordt gegenereerd, vallen hier de grootste klappen. Naar verwachting gaat het in Nederland om een bedrag van circa vijftig miljoen euro. De weerstand tegen de plannen is groot, aangezien de getroffen kranten goed presteren. De rendementen bedroegen vorig jaar tussen de tien en twintig procent.

Over aanvullende maatregelen is zoveel onrust ontstaan, dat deze plannen waarschijnlijk woensdag niet bekend zullen worden gemaakt. Het betreft bijvoorbeeld het plan om meerdere drukkerijen te sluiten. Het gevolg van die maatregel is dat de kranten uren eerder naar de drukker moeten. De hoofdredacteuren voelen daar niets voor. “Dit is de nagel aan de doodskist van de Wegenerkranten”, zegt een ingewijde. “‘s Avonds een raadsverslag maken kan dan niet meer en ook het verslag van PSV, Twente of Roda zal de lezer de volgende ochtend moeten missen.”

Verder bestaat het voornemen om de advertentieafdelingen van de kranten en huis-aan-huisbladen in elkaar te schuiven. In regio’s waar Wegener geen krant uitbrengt, zouden de gratis weekkranten worden afgestoten. “De plannen zijn verstrekkend. De Raad van Bestuur is bezig ze onder het tapijt te vegen in een poging om iedereen gerust te stelen. Woensdag moet de Tom Toumazis-show worden.”

Tijdens de massabijeenkomsten in Den Bosch zal de topman tevens de nieuwe strategie van Mecom uit de doeken doen. Alle content van de kranten gaat achter een betaalmuur. De websites moeten het snelle nieuws brengen, de kranten meer duiding in plaats van nieuws. “De Raad van Bestuur onderschrijft de filosofie digital first, print second. Naturlijk wordt internet steeds belangrijker. Maar de winst wordt nu wel met print gemaakt.”

In Wegener-kringen wordt verbaasd gereageerd op de komst van Toumazis. “Hij is de baas van de grootste club aandeelhouders, maar op geen enkele wijze de baas van het Wegener-personeel. Onder Joop Munsterman was dit nooit gebeurd. Het zegt iets over de positie van topman Truls Velgaard.  Mecom wil laten zien wie de baas is.”

Een tweede ingewijde: “Afgelopen jaar is de Wegenerdirectie vooal met zichzelf bezig geweest. Er zijn weinig nieuwe ontwikkelingen op gang gekomen. Daarnaast worden we geplaagd door technische rampspoed. Daar is de directie verantwoordelijk voor.”

Voorzitter Rob Vunderink van de Centrale Ondernemingsraad van Wegener wil de plannen bevestigen noch ontkennen. “De bezuinigingsplannen zijn officieel niet bekend gemaakt. Er is alleen gezegd dat er plannen zijn.”

Volgens Vunderink is de bezorgdheid groot onder het personeel. “Mensen vragen zich af of de nieuwe plannen goed zullen zijn voor de krant en hoe ze er zelf uit zullen komen.”

De Nederlandse Vereniging van Journalisten, de Raad van Bestuur van Wegener en de zogeheten ‘waakhondengroep’ (een aantal bezorgde redacteuren, red.) spraken vandaag over de reorganisatieplannen. Na afloop van het overleg was er een conference call met alle hoofdredacteuren.

Bekijk meer van

Wegener Mecom

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

7 reacties

Paul Disco, 13 februari 2012, 23:02

Hmm, en hiermee is het echt nog niet gedaan. Je kunt niet eindeloos doorbezuinigen zonder wat aan de inkomstenkant te doen. Dat lijkt me duidelijk. Ik blijf het lastig vinden om te begrijpen dat een Britse investeerder werkgelegenheid in Nederlandse regionale journalistiek omzet in beleggingswinst in haar thuisland. Deze bezuiniging is een heilloze weg, omdat er geen enkel zicht is op verbetering. Mecom investeert niet in Wegener. Ja, 10 miljoen, maar tegelijkertijd desinvesteert het bedrijf 70 miljoen. En dus sturen we hier journalisten naar huis omwille van forse rendementen van Britse beleggers. What is the point? Het Stimuleringsfonds voor de Pers geeft belastinggeld aan magere innovatieprojecten bij Wegener, omdat Mecom het vertikt om de portemonnee te trekken. Je moet echt een heel soepel denkvermogen hebben om daar de logica van in te kunnen zien. Mij hoor je niet zeggen dat andere eigenaren het beter hadden gedaan, maar met Mecom aan het roer heeft Wegener geen concurrenten nodig.

Hans Laroes, 14 februari 2012, 09:39

zal ik het dan maar zeggen?:
Andere uitgevers hadden het beter gedaan

Sent Wierda, freelancejournalist, 14 februari 2012, 10:13

Een aantal drukkerijen sluiten en toch al het nieuws van de late avond nog in de krant: dat betekent overstappen van de ochtendeditie naar de middageditie (Het Parool, NRC en Leeuwarder Courant laten zien dat een middageditie goed kan zijn).

Willem van Altena, 14 februari 2012, 16:04

Dat weten we toch van ‘durfkapitalisten’zoals Mecom? Hier kan niemand echt verbaasd om zijn. Ik zag dit al jaren aankomen. Het is het albatrosmanagement ten top. De aandeelhouders van Mecom gaan voor de werknemers van Wegener.

M. van der Kruijs, 14 februari 2012, 21:59

Als men aan de inkomstenkant (lees: advertentieverkoop) eerst ‘ns stopt met het ‘dumpen’ van advertentieruimte… Kwaliteit verkoopt toch zichzelf!?

Paul Disco, 15 februari 2012, 09:24

@hanslaroes
Ok, laat ik dan ook een vent zijn: ik zet mijn kaarten op het koppel Munsterman & Boekhoorn.

@sentwierda
NRC Handelsblad wil dolgraag naar de ochtend. Het Parool mag daar niet eens aan denken wegens drukcapaciteit van Persgroep Nederland. Van de Leeuwarder Courant weet ik het niet precies, maar ook NDC wil vast ook een optimale benutting van haar drukcapaciteit in Leeuwarden.

@willemaltena
Wegener zelf is ook wel laat wakker geschrokken van alle ontwikkelingen. De vooruitzichten waren al diffuus voordat internet halverwege de jaren ‘90 doorbrak. Moet bij opgemerkt dat het bestuur destijds wel heeft geprobeerd om nieuwe markten (denk aan muziekbedrijf Arcade) aan te boren. Maar dat bleek achteraf geen gelukkige keuze. Ook schaalvoordelen door dagbladen over te nemen werden te duur ingekocht, omdat advertentiemarkten voor kranten structureel afkalven, dus ongeacht de conjunctuur.

@mvanderkruijs
Het is waar dat er kortingen worden gegeven. Maar bedenk daarbij dat concurrerende massamediatypen dat in veel hogere mate doen. Op bruto tv-tarieven wordt gemiddeld 70% korting gegeven (oplopend tot 90%), op radio toch zeker 30%. Kwaliteit verkoopt zichzelf is een mooie gedachte, maar daar is volgens mij wetenschappelijk geen bewijs voor. ;-)

Sent Wierda, freelancejournalist, 15 februari 2012, 11:29

@pauldisco. Een optimale benutting van de drukcapaciteit houdt in dat er zowel ochtendkranten als middagkranten dienen te worden gedrukt. Met alleen ochtendkranten (en zonder h-a-h kranten) redden uitgevers het niet.
Wat kranten zelf dolgraag willen wordt vaak niet verwezenlijkt. Hoeveel kranten wilden graag op Berliner formaat drukken en hoeveel kranten is dat gelukt…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.