Nieuws onderwerp: aandeel

  • vorige
  • Berichten

  • volgende

Stoelendans bij bestuur Yahoo

woensdag 8 februari 2012

Nadat vorige maand al medeoprichter Jerry Yang vertrok bij internetbedrijf Yahoo vertrekken nu ook bestuursvoorzitter Roy Bostock en drie andere bestuursleden. Het bedrijf kampt al langere tijd met tegenvallende resultaten. Vorig jaar werd topvrouw Carol Bartz nog ontslagen door Bostock omdat ze het tij twee jaar na haar komst nog niet had gekeerd. Veel aandeelhouders nemen het hem nog steeds kwalijk dat de verkoop van Yahoo in 2008 aan Microsoft spaak liep. Meer bij AP via Yahoo

Murdochs onder vuur in eigen uitgeverij

dinsdag 25 oktober 2011

Tijdens een aandeelhoudersvergadering van uitgeefgigant News Corporation is een kleine revolte uitgebroken tegen de familie Murdoch: 14 procent van de aandeelhouders is tegen de herverkiezing van Rupert Murdoch in het bestuur, 35 procent ziet zijn zoon James Murdoch niet langer zitten. De Murdochs zijn zelf grootaandeelhouders in News Corporation, wat de cijfers extra gewicht geeft: als rekening wordt gehouden met de 40 procent belang van de Murdochs zelf en een (onbekend) groot aandeel van een Saoedische prins die op hand is van de Murdochs, heeft van de resterende aandeelhouders overweldigend tegen James en zijn broer Lachland Murdoch gestemd, stelt Adweek. Volgens cijferwerk van The Guardian zou het gaan om een tegenstem van 67 procent tegen James Murdoch. “De machtsbasis van de Murdochs is niet langer acceptabel”, aldus een aandeelhouder tegenover The Guardian.

‘Endemol overlegt met schuldeisers’

maandag 29 augustus 2011

Mediabedrijf Endemol zou met schuldeisers onderhandelen over een inwisseling van schuld voor aandelen in het bedrijf. Dit meldt de Britse krant Financial Times maandag op basis van anonieme bronnen. Endemol kampt met een schuld van ongeveer 2 miljard euro, die het hoofdzakelijk heeft uitstaan bij enkele beleggingsfondsen en de Britse banken Barclays en RBS. Volgens het voorstel zouden de schuldeisers een meerderheid van de aandelen van Endemol krijgen in ruil voor het kwijtschelden van de schuld. De huidige aandeelhouders Goldman Sachs Capital Partners, Mediaset en investeringsfonds Cyrte zouden hun totale belang in Endemol als gevolg van een eventueel akkoord zien verwateren tot minder dan 50 procent. Meer bij ANP via NU.nl / Foto: HH / Co de Kruijf

TMG koopt eigen aandelen in

donderdag 18 augustus 2011

De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat eigen aandelen inkopen om daarmee het uitstaand kapitaal te verminderen, zo maakt de uitgever woensdag bekend. Vooralsnog gaat het bedrijf maximaal 5 procent (2.387.500 aandelen) van het uitstaand kapitaal inkopen. De algemene aandeelhoudersvergadering van TMG heeft het bedrijf gemachtigd tot inkoop van maximaal 10 procent van het geplaatste kapitaal. Het aandeel TMG sloot woensdag op EUR 9,74. Meer bij TMG

NMa: RTL afstoten voor overname SBS

maandag 25 juli 2011

Tv-producent Talpa van John de Mol en de Finse uitgever Sanoma mogen de Nederlandse activiteiten van SBS overnemen. Maar dan moet Talpa wel zijn minderheidsbelang in televisiezender RTL binnen 3 jaar verkopen en tot die tijd onderbrengen in een onafhankelijke stichting. Dat heeft mededingingsautoriteit NMa bekendgemaakt. Op deze manier voorkomt de NMa dat Talpa zowel invloed zou kunnen uitoefenen op het beleid van SBS als RTL en daarmee een concurrentievoordeel zou kunnen behalen.


reageer

Sijthoff enig aandeelhouder Kidsweek

dinsdag 5 juli 2011

Mediaondernemer Willem Sijthoff is per 1 juli enig aandeelhouder in Uitgeverij Young & Connected, uitgever van de jeugdkranten Kidsweek en 7Days. Sijthoff neemt het vijftig procentbelang over van Carl Spaans. “De overname van het pakket stelt de onderneming beter in staat om samenwerking aan te gaan met ondernemingen waar ik aan verbonden ben. Dit om de positieve trend die sinds de overname in 2010 is ingezet te versnellen.” De verandering in aandeelhouderschap heeft verder geen consequenties voor de organisatie. Mark Termeer blijft de functie van directeur vervullen.

Aandeelhouders BSkyB willen meer geld

dinsdag 8 maart 2011

De strijd om de Britse zender BSkyB is nog niet gestreden nu aandeelhouders hun kans ruiken en meer willen vangen bij de verkoop van de betaalzender. Hoewel mediaconcern News Corp. een bod heeft gedaan van zo’n acht miljard pond moet de prijs per aandeel omhoog waardoor het overnamebedrag boven de 10 miljard pond komt te liggen. Vorige week kreeg News Corp groen licht om de zender over te nemen, mits nieuwszender Sky news wordt afgesplitst en ondergebracht in een onafhankelijk bedrijf. Meer bij The Guardian

‘Twitter heeft geen extern geld nodig’

vrijdag 4 maart 2011

Mede-oprichter Biz Stone van Twitter ontkent dat er plannen zijn om de dienst naar de beurs te brengen of dat investeringsfonds JP Morgan een belang in het bedrijf wil verwerven. De Financial Times sprak van een geschatte waarde van 4,5 miljard dollar voor de berichtendienst. Dat is onzin, aldus Stone. Het bedrijf heeft voldoende geld in kas en zal het komend jaar geen nieuwe financieringsronde houden. Een beursgang is internet nog niet eens aan de orde gekomen, aldus Stone: “Het is gewoon heel verre toekomstmuziek.”

Bron: De Tijd

Playboy akkoord met bod Hefner

dinsdag 11 januari 2011

Playboy-oprichter Hugh Hefner haalt zijn schepping van de beurs. Playboy is akkoord gegaan met een voorstel van Hefner om het bedrijf op te kopen. De 84-jarige oprichter van het blootblad had al een groot deel van het bedrijf in handen. De aandeelhouders moeten nog instemmen met het bod. De zaak moet in maart afgehandeld zijn. Meer bij het FD / Novum via NU.nl / BBC

Governance for Owners eist duidelijkheid

donderdag 21 oktober 2010

Governance for Owners, minderheidsaandeelhouder van Wegener, wil weten wat Joop Munsterman heeft meegekregen bij zijn vertrek als bestuursvoorzitter en wil weten welke afspraken er zijn gemaakt. Het Britse investeringsfonds Governance for Owners bezit veertien procent van de aandelen van Wegener en zegt door Wegener noch door moederbedrijf Mecom te zijn geïnformeerd over de plotselinge wissel aan de top. Munsterman werd bijna drie weken geleden gedwongen te vertrekken vanwege een verschil van inzicht over het te voeren beleid met Mecom. De minderheidsaandeelhouder eist duidelijkheid in een buitengewone vergadering van aandeelhouders. Meer bij De Gelderlander


reageer

Egeria ziet toekomst met FD Media Groep

maandag 19 juli 2010

Investeerder Egeria, meerderheidsaandeelhouder in NRC Media, wil op langere termijn toewerken naar een combinatie met de FD Media Groep, de uitgever van Het Financieele Dagblad. ‘Dit is een logische gedachte. De krantenwereld is een consoliderende sector die niet meer groeit. Dan moet je andere wegen bewandelen om marktposities veilig te stellen’, zo stelt managing partner Peter Visser van Egeria in een gesprek met het Financieele Dagblad. Egeria wil met de mogelijke bundeling van de twee uitgeverijen ‘de Nederlandse winnaar’ creëren op het gebied van kwaliteitskranten. ‘We moeten de absolute top gaan vormen. In een nieuwe combinatie kan de kwaliteit van de titels omhoog en de efficiency verbeteren. We moeten met minder mensen meer werk verzetten’, zo stelt Visser. Director Jaap van Wiechen van HAL Investments in Rotterdam zegt desgevraagd geen commentaar te willen leveren op de uitlatingen van Visser. Ook president-commissaris Leon van den Boom van FD Media Groep wil niet inhoudelijk reageren. Meer bij het Financieele Dagblad (registratie verplicht)


reageer

Hefner wil totale controle Playboy terug

dinsdag 13 juli 2010

Hugh Hefner, de 85-jarige oprichter van mannenblad Playboy, heeft een bod uitgebracht op de resterende aandelen in het mediabedrijf. Hefner - die al een meerderheid van de aandelen bezit - heeft omgerekend 185 miljoen dollar geboden voor het ontbrekende deel. Het bedrijf Playboy Enterprises bevindt zich al langere tijd in zwaar weer, mede door de alomtegenwoordigheid van gratis erotische inhoud op internet. Het blad, dat nog een circulatie heeft van 1,5 miljoen examplaren (tegen 7 miljoen in 1970, aldus Chicago Breaking Business, red.) staat al sinds eind vorig jaar in de etalage. Hefner heeft aangekondigd dat hij het bedrijf van de beurs wil halen, indien het hem lukt om alle aandelen te verwerven. De eigenaar van concurrent Penthouse zou ook een bod hebben uitgebracht. Het bestuur van Playboy bevestigt dat er geboden is, maar heeft nog geen besluit genomen.

Telegraaf: ‘Cyrte plande coup’

maandag 21 juni 2010

Vorige week werd duidelijk dat zakenman en uitgever Marcel Boekhoorn tientallen miljoenen eist van investeringsmaatschappij Cyrte, vanwege een aandelentransactie rond de Telegraaf Media Groep (TMG). Boekhoorn zou aandelen hebben genomen in TMG, in de wetenschap dat het bedrijf op termijn van de beurs zou worden gehaald. Cyrte ontkent de gang van zaken en liet vorige week tijdens de rechtszaak mogelijk belangwekkende documenten onderdrukken. De Telegraaf zegt inzage te hebben gehad in deze vertrouwelijke stukken, die Boekhoorns claims over een weloverwogen couppoging zouden ondersteunen. Binnen Cyrte werd volgens De Telegraaf al in 2007 over het van de beurs halen van TMG gesproken. Volgens Cyrte-toman Frank Botman waren die plannen enkel ‘gefilosofeer’.

Bron: De Telegraaf


reageer

TMG-aandeelhouders óók in NRC

donderdag 18 maart 2010

De familie Van Puijenbroek, aandeelhouders met een belang van 30 procent in de Telegraaf Media Groep (TMG), hebben via investeringsfonds Egeria tevens een belang in NRC Media. Dat meldt NRC Handelsblad zelf, na inzage in het jaarverslag van NV Exploitatie Maatschappij Van Puijenbroek (EMVP). Het gaat om een investering van vijf miljoen euro, de minimale inleg. Egeria bezit 80 procent van NRC Media, zender Het Gesprek bezit de rest. NRC Handelsblad noemt de deelname van Van Puijenbroek “opmerkelijk, omdat het Telegraaf-concern er vorig jaar niet in slaagde NRC Media over te nemen.”

Bron: NRC Handelsblad


reageer

Omroepbladen leveren flink in

donderdag 7 januari 2010

UPDATE Omroepgidsen zijn de afgelopen vijf jaar tussen de 7,5 en 25 procent van hun oplage kwijtgeraakt. Het slechtst presteren de Avrobode, de Televizier en de VARA Gids. Dat blijkt uit de jongste HOI-cijfers. Twee rtv-bladen zijn de afgelopen 5 jaar gegroeid, TV Krant (plus 2%) en TV Film (plus 22%). Lees verder

Auteur: Villamedia

Sijthoff stapt uit FD Mediagroep

vrijdag 11 december 2009

UPDATE Mediaondernemer Willem Sijthoff heeft alle aandelen die hij bezat in FD Mediagroep (FDMG) verkocht aan mede-aandeelhouder HAL. De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de personeelsstichting van FDMG. Sijthoff zegt op gelijke voet met HAL te hebben geïnvesteerd in het mediabedrijf, maar recente uitbreidingsplannen deden het gevoel ontstaan “dat die gelijkheid zou verdwijnen bij uitbreiding van FD Mediagroep”, zegt hij in Het Financieele Dagblad (FD). Het bedrijf was enige tijd kandidaat voor een overnamebod op NRC Media, maar trok zich gisteren terug. Hoe veel Sijthoff met de aandelenverkoop verdient, wilde hij niet bevestigen. Het FD schat de de waarde van het concern op 60 miljoen euro. Dat FDMG nu NRC toch niet wil overnemen, maakt voor Sijthoff niet uit: “Ik verwacht er over een tijdje wel weer een nieuwe interessante investering langskomt. Dan is het beter als het bedrijf één kapitaalkrachtige aandeelhouder heeft, die snel kan reageren.”

Bron: Het Financieele Dagblad


reageer

NUJ wil aandelen in mediabedrijven

woensdag 25 november 2009

UPDATE De Britse journalistenvereniging NUJ is van plan om kleine hoeveelheden aandelen te kopen in mediabedrijven om deel te kunnen nemen aan aandeelhoudersvergaderingen en vragen te stellen over het beleid. Zo is de NUJ van plan om een belang te krijgen in Johnston Press en Trinity Mirror. Die beslissing is genomen tijdens een ledenvergadering. De NUJ zegt graag innovatieve manieren te vinden om te laten zien dat grote mediabedrijven falen om op te komen voor de journalistiek. ‘Dit is de eerste keer dat we actie ondernemen om er zeker van te zijn dat er verantwoording wordt afgelegd’, aldus vice-voorzitter NUJ Michelle Stanistreet. Meer bij The Guardian


1 reactie

‘Uitstel van betaling voor Endemol’

woensdag 14 december 2011

Televisieproducent Endemol krijgt uitstel van betaling van zijn schuldeisers. Het bedrijf heeft tot februari 2012 de tijd gekregen om zijn schuldenlast van 2 miljard euro te saneren. Dat meldt Dow Jones. Endemol is voor tweederde in handen van kredietverstrekkers zoals Barclays en Barclays Capital, Royal Bank of Scotland en een aantal hedgefondsen horen daar ook bij. De rest is handen van een consortium dat onder meer bestaat uit Mediaset en Goldman Sachs en Cyrte.

Bron: Het Financieele Dagblad

De Mol en RTL eerder uit elkaar

donderdag 28 juli 2011

TV-producent Talpa van John de Mol en RTL Nederland nemen volgend jaar al afscheid van elkaar, zo meldt RTL Nieuws. Als voorwaarde voor de overname van SBS moest Talpa zijn minderheidsbelang in televisiezender RTL binnen 3 jaar verkopen en tot die tijd onderbrengen in een onafhankelijke stichting. RTL Groep wacht die tijd niet af, maar koopt De Mol nu al uit. Welk bedrag De Mol voor zijn aandelen krijgt, wordt niet bekendgemaakt. Lees verder


reageer

Boekhoorn verliest rechtszaak tegen Cyrte

woensdag 6 april 2011

Zakenman en uitgever Marcel Boekhoorn heeft de rechtszaak verloren die hij had aangespannen tegen investeringsfonds Cyrte. De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat Cyrte de aandelen van Boekhoorn niet hoeft over te nemen. Het geschil draaide om een vermeende afspraak tussen Cyrte-topman Frank Botman en Boekhoorn over aandelen in uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG). Boekhoorn claimde miljoenen euro’s van de onderneming. Lees verder


reageer

Buitenlandse overname van Spaanse mediagroep

woensdag 24 november 2010

Grupo Prisa, de grootste mediagroep in Spanje met het landelijke dagblad El Pais in het portfolio, wordt waarschijnlijk overgenomen door een groep buitenlandse investeerders, waaronder het in Amerika gevestigde ‘Liberty Acquisitions Holdings Corp’. Dat zou deze week moeten gebeuren na een stemming van de aandeelhouders van familiebedrijf Grupo Prisa en Liberty. De deal behelst een investering van 900 miljoen dollar in Prisa. Grupo Prisa zou dan nog maar 30 procent in plaats van 70 procent van de aandelen in bezit hebben, maar naar eigen zeggen wél verantwoordelijk blijven voor de redactionele controle van El Pais. Meer bij Businessweek via EJC

Investeerder Icahn verkoopt aandelen Yahoo

woensdag 17 februari 2010

Carl Icahn heeft een groot deel van zijn aandelen in internetbedrijf Yahoo verkocht. De grootaandeelhouder had eind 2009 nog twaalf miljoen aandelen in het bedrijf tegen zestig miljoen in de zomer. In oktober verliet Icahn al het bestuur van Yahoo, waar hij zitting in had genomen na een afgeketste overname door Microsoft. De investeerder en de zoekmachine lagen overhoop omdat Yahoo het overnamebod van softwareconcern Microsoft steeds afwees. Gevolg van de mislukte overname was dat de aandelen van Yahoo flink in waarde daalden. Meer bij CNet

Aandeelhouders Mecom willen af van Montgomery

dinsdag 26 januari 2010

De aandeelhouders van Mecom zijn de slechte prestaties van de uitgever op de beurs zat. Enkele van de grootste aandeelhouders willen dat het bestuur een opvolger zoekt voor de huidige topman David Montgomery. Mecom heeft vorig jaar 944 miljoen Britse ponden (ruim 990 miljoen euro) verlies gedraaid. Vorig jaar stapten zes leden uit het bestuur en de directie op, uit onvrede over het beleid. Ook dit jaar moet Mecom bezuinigen. De uitgever probeert al enkele jaren de schuldenlast te verlagen. Meer bij The Times


reageer

Producent Woestijnvis verwerft deel Humo

vrijdag 15 januari 2010

De Vlaamse onafhankelijke televisieproducent Woestijnvis neemt het weekblad Humo gedeeltelijk over van Sanoma Magazines Belgium (SMB). Dat bevestigt Sanoma in een persbericht. De Vijver, de groep boven Woestijnvis, neemt een aandeel van 49 procent in Humo. Sanoma, de huidige eigenaar van Humo, neemt een belang van 25 procent in Woestijnvis en behoudt 51 procent van de aandelen van Humo. De dagelijkse leiding van Humo komt bij Woestijnvis te liggen. Eind vorig jaar werd duidelijk dat er fikse bezuinigingen plaats zouden vinden bij SMB. Vooral Humo zou zwaar worden getroffen. Meer bij Het Nieuwsblad / De Tijd / Express.be

AANDELEN SELEXYZ

vrijdag 18 december 2009

De management buy-out van Selexyz-boekwinkels kan doorgaan. Het management team heeft een partner gevonden in Audax, die een derde van de aandelen verwerft. De overige 66,6 procent van de Selexyz-aandelen komt in bezit van de driekoppige Selexyz-directie: Matthijs van der Lely, Menno van den Brand en Angélique Wouters. Overigens dienen zowel de NMa als de ondernemingsraden nog in te stemmen met de voorgenomen participatie. Bron: Boekblad

Zoek in het Archief vaknieuws






oktober 2014
Z M D W D V Z
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

De Journalist 1896-1950