word studentlid

— woensdag 23 september 2009, 15:00 | 17 reacties, praat mee

Kamervragen over einde FEM

UPDATE Het abrupte einde van FEM Business heeft geleid tot kamervragen. Boris van der Ham (D66) stelt aan minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk en aan de minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven onder andere de vraag of ze een rol weggelegd zien voor de NMa omdat de zorg bestaat dat een overname van het blad door de uitgever is afgewezen vanwege de concurrentie die het zou kunnen vormen voor Elsevier. De redactieraad van het zakenblad FEM zegt ronduit verontwaardigd te zijn over de koers die Reed Business volgt met betrekking tot de uitgave. Gisteren maakte uitgever Reed Business bekend het blad per 1 januari 2010 te willen opheffen. Achttien redacteuren verliezen hun baan met nog eens vijf ontslagen in ondersteunende en salesfuncties. De redactieraad is teleurgesteld dat is besloten tot beëindiging van het blad (dat aanstaande zaterdag 40 jaar bestaat, red.) terwijl er "een serieus bod" op tafel lag van een koper. Reed Business zou daar geen interesse in hebben, teneinde geen concurrent in het zadel te helpen. "Blijkbaar is Reed bang dat een andere uitgever FEM wel door de crisis kan loodsen", stelt de redactieraad. Het FEM-archief en de huidige abonnees zullen bij Elsevier worden ondergebracht. Laatste wijziging: 25 september 2009, 10:44

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

17 reacties

Marieke Schilp, 23 september 2009, 10:43

‘Het FEM-archief en de huidige abonnees zullen bij Elsevier worden ondergebracht’. Ai, die ken ik ergens van. Zo heeft Reed een jaar of 10 geleden ook Avanta opgeheven: toen gingen de abonnees naar Fem (en niet naar bijvoorbeeld de Weekbladpers, die voorzichtig geïnteresseerd was). Ik hoop dat de redactie van Fem alsnog een vuist weet te maken, en wens in elk geval iedereen veel succes en sterkte.

Roeland Dobbelaer, 23 september 2009, 12:35

Erg jammer dit besluit. Slecht voor journalistiek Nederland. En voor de medewerkers natuurlijk een drama. Enkele jaren geleden stond VNU voor dezelfde keuze met het vakblad voor ingenieurs, Technisch Weekblad. VNU heeft de moed getoond om het blad - dat op arbeidsmarktcommunicatie concurreert met de eigen titel Intermediair - te verkopen aan een andere uitgeverij. En zo werd dit voor ingenieurs belangrijke blad behouden. Blijkbaar zijn er in sommige grote uitgeefconcerns nog wel mensen met zowel verstand als hart voor de zaken.
Roeland Dobbelaer, huidige uitgever Technisch Weekblad

Jack Los, 23 september 2009, 12:41

De hoogtijdagen van FEM waren in de jaren negentig, toen het tweewekelijkse blad werd gelezen door het hogere management. De retooling die daarna volgde met de Business Week formule is nooit echt aangeslagen. Elsevier heeft er altijd veel te hoge verwachtingen van gehad en geen enkele hoofdredacteur heeft de oplage echt kunnen optrekken. Die 18 redacteuren drukken ook veel te veel op het budget.

Frederik Jansen, 23 september 2009, 13:16

@Jack - Ja, een cashcow is het nooit geweest, maar rode cijfers waren er ook niet, tot halverwege dit jaar. De inkomsten uit abonnementen waren stabiel. Bovendien is het een interessante en kapitaalkrachtige doelgroep die het blad leest. Dus dat andere uitgevers wel interesse hadden, is niet zo vreemd.

joop slor, 23 september 2009, 14:40

Een groot aantal jaren als advertentieverkoper
gewerkt voor fem en em .Het was juist de kracht van die combinatie voor de adverteerders.Er werd meer vanuit EM voor Fem verkocht dan andersom dus
de angst dat bij verkoop fem een concurrent kan worden van EM is op de advertentiemarkt niet van toepassing.

Jammer dat zo’n topmagazine met een fantastische doelgroep na 39 jaar verdwijnt Dat doet de liefhebber pijn.

Micha Kat, 24 september 2009, 03:20

FEM was totaal onbetekenend, onzichtbaar, ongelezen. Het blad heeft geen enkele journalistieke rol van betekenis weten te spelen in een tijd dat de bedrijfsschandalen zich als nooit eerder in de economische geschiedenis aaneen regen Vie d´Or, Ahold, KPNQwest, Shell, Van der Hoop, Ceteco, Landis, CSS, enz, voor FEM bestond dat allemaal niet omdat er propaganda moest worden bedreven voor het corrupte en zwendelende bedrijfsleven. Meer dan terecht dat het blad verdwijnt. Laat dit het eerste corrupte pseudo journalistieke medium zijn dat sneuvelt als loon voor lafheid en verraad aan het vak!

Gerard Veldman, 24 september 2009, 08:14

Wederom een zuur commentaar van altijd dezelfde; mijnheer Kat. Ga eens lekker met je neus naar buiten, dat lucht op.

Blokker, 24 september 2009, 10:31

Kat komt nergens meer aan de bak sinds hij in maffe complotten is gaan geloven. Kennelijk is dat het soort journalistiek wat Fem had moeten bedrijven.

wim heitinga, 24 september 2009, 10:55

micha, vanavond in de bekende parkeergarage. kan je niet bellen. hoor steeds tikken op de lijn. argentijnse veiligheidsagenten vermoed ik.

Micha Kat, 24 september 2009, 11:30

@Blokker
Ik mag dan nergens meer aan de bak komen -in deze tijd overigens niet slecht, eigen ondernemerschap- maar waar werk jij, Blokker? Ben jij Bas Blokker het zoontje van Jan Blokker? Of werk je bij Blokker tussen de handoeken en de bezemstelen en droom je van een carriere in de journalistiek?
Mischien zouden de oude bomen op deze site dit stuk eens moeten lezen. Feiten. Bewijzen. Bronvermeldingen. Allemaal zaken waarvan mijn ‘opponenten’ zich nooit bedienen:

http://www.argusoog.org/?p=2860

Jasperien van Weerdt, 24 september 2009, 13:46

Heel jammer dat opnieuw een waardevolle titel van Elsevier verdwijnt. Eerst Avanta, toen Money en nu dus FEM. Zal Beleggers Belangen de volgende in de rij zijn?
Schrijnend dat deze bladen afhankelijk zijn van een uitgever voor wie een beetje winst niet genoeg is en die al bij het eerste kwartaalverlies de stekker eruit trekt.

Blokker, 24 september 2009, 16:21

Ach ja, de bronnen van Kat, complotsites die beweren dat Nwo ons wil uitmoorden en Alex Jones niet te vergeten, kampioen bellenblazen. Ik wist trouwens niet dat een uitkering ook al zelfstandig ondernenerschap heette.

denhaag24@gmail.com, 24 september 2009, 16:58

Ik begrijp niet wat er zo erg aan is. Fem is nooit doorgestoten en dus moet je ermee ophouden. Dat hadden al die journalisten al jaren geleden moeten zien. Als Reed denkt dat conversie naar Elsevier meer oplevert dan verkoop aan derden dan zie ik hier ook geen enkel kwaad in. Reed is primaire een bedrijf en geen werkplaats voor kwakkelende titels. Ook dat kan elke journalist zien in het jaarverslag.

Joris, 24 september 2009, 17:39

@denhaag24
De ondernemers, die de titel graag wilden overnemen maar de kans niet kregen, kijken hier anders tegenaan. Een nichetitel met een harde kern van ruimschoots bovenmodale abonnees kan zakelijk gezien erg de moeite waard zijn. Natuurlijk is er qua advertentiemartkt een kritische ondergrens voor wat betreft het abonnee-aantal, maar als je abonnees maar rijk genoeg zijn weten adverteerders je wel te vinden.

Marketeer, 25 september 2009, 08:46

Als de redactie van dat blad zo geweldig is, is er vast wel een uitgever die deze integraal wil overnemen.
Ze kennen de formule dus die nemen ze mee. het archief zijn ze kwijt, maar hé, neem een abonnement op lexis nexis en ze hebben het publicatie-deel geheel terug.
de overnemende uitgever krijgt die redactie dan helemaal gratis, is dat niet fijn?
Dat er kamervragen over zijn gesteld slaat nergens op. Kamerleden (en ministers) gaan niet over beslissingen van particuliere bedrijven. Beleggers daarentegen wel.
Als dit scenario niet haalbaar is, moet je je afvragen of die redactie het investeren waard is.
De markt is de markt is de markt.

Fred Sengers, 25 september 2009, 15:13

Jammer hoor, Fem was een pareltje, waar te weinig mensen weet van hadden. Reed Business is zelf niet altijd even slagvaardig met de abonnementenwerving omgegaan en dus is het zuur dat bij de eerste de beste economische tegenwind de stekker eruit gaat.
Zonder de overhead van RB en met een iets kleiner team is er best rendement op te draaien. Maar ja, dan heb je wel het abonneebestand nodig….

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.