Winst Sanoma daalt als verwacht
Sanoma internationaal heeft in derde kwartaal van dit jaar 76,9 miljoen euro verdiend en in de eerste negen maanden van dit jaar 316,6 miljoen euro aan eenmalige tegenvallers moeten incasseren (onder meer afschrijven op het bezit van SBS).Daarmee daalt de winst ten opzichte van 2012 als verwacht met 3.6 miljoen euro. In de eerste negen maanden bedroeg de winst uit de lopende activiteiten 141.9 miljoen euro, waardoor het verlies, na aftrek van de tegenvallers, in de eerste negen maanden uitkomt op 97,8 miljoen euro.
Voor het hele jaar blijft de verwachting hetzelfde: een winstdaling van 4 procent waardoor de jaarwinst zonder tegenvallers onder de 180 miljoen euro duikt. Per saldo schrijft Sanoma daarmee in 2013 rode cijfers. Het bedrijf maakt mede vanwege de winstdaling vandaag niet alleen in Nederland, maar ook in Finland een reorganisatie bekend.
Het Finse mediabedrijf zegt de grootste verandering in haar bestaan door te maken. Alles wordt ingezet op digitaal. Daarom worden de activiteiten in Rusland en België verkocht. In Nederland en Finland wordt bezuinigd bij de printuitgaven. Er komt een internationale afdeling voor de digitale activiteiten.
Daarvoor wordt de structuur van de gehele organisatie aangepast. Er komen drie business units: Nederland, Finland en Sanoma Learning. Daarnaast, binnen de consumenten-tak, de centrale digitale afdeling.
De reorganisatie plus verkoop van print activiteiten moeten leiden tot een kostenbesparing van 60 miljoen euro op jaarbasis, bovenop de eerder aangekondigde en nog lopende reorganisatie die 40 miljoen moet opleveren. Beide processen moeten eind 2016 zijn afgerond.
De ontslagen in Finland vallen bij Helsingin Sanomat, Nelonen news en Metro.
Praat mee