word studentlid

— donderdag 26 november 2009, 14:18 | 1 reactie, praat mee

‘Vertrouwen in media neemt af’

UPDATE ‘Het lijkt wel alsof onze maatschappij enkel bestaat uit egoïsten en mensen met een plat eigenbelang. De journalistiek moet laten zien dat er ook goeie dingen gebeuren. Dan kunnen burgers zich met de media identificeren.’ Dat zei hoogleraar theologie (UvT) Erik Borgman op symposium ‘Betovering en onttovering van de journalistiek’ - gehouden door de Nederlandse Bisschoppenconferentie - op 24 november in Tilburg. Laatste wijziging: 26 november 2009, 17:17

Docent wijsgerige ethiek, Marcel Becker, sprak over genrevervaging. ‘Genres als entertainment en commentaren duikelen over elkaar. Verliezen we de waterige grenzen uit het oog, dan gaat kwalitatieve informatievoorziening verloren.’
Een ander probleem heeft betrekking op weblogs. Wereldwijd circuleren er 130 miljoen op het web en niet altijd is de informatie even betrouwbaar. Becker: ‘Bloggers hebben niet altijd in de gaten dat hun teksten ernstige maatschappelijke gevolgen kunnen hebben. Er zijn steeds meer media, maar het vertrouwen erin neemt af.’

‘Vaak doen journalisten niet aan waarheidsgetrouwe verslaggeving’, zo beweerde hoofddocent media-ethiek Huub Evers. ‘Nieuws moet sappig zijn. Als het niet klopt, verbeter je het achteraf wel’ is volgens hem de denkwijze van veel journalisten.

Het uiten van onwaarheden gaat volgens Evers hand in hand met de commerciële nieuwsindustrie. ‘Zij denkt enkel in rendement. De gemiddelde journalist heeft geen tijd om waarheden uit te zoeken. Gevolg is dat ruim 30% van de binnenlandse berichtgeving van het ANP en de GPD komt. Schrijven journalisten zelf verhalen, dan moeten deze veelal in hun straatje passen.’ Als voorbeeld haalt hij verslaggevers aan die soms bellen. Voor een stuk willen zij een uitgesproken mening. ‘Als ik vertel dat het iets genuanceerder ligt, volgt een diepe zucht aan de andere kant van de lijn.’

In de aansluitende discussie geeft Erik Borgman zijn visie op weblogs. ‘We moeten een ethisch offensief tegen blogs aangaan’, vindt hij. ‘Journalisten mogen niet de speelbal worden van toevallige oprispingen van bloggers.’

‘Mag ik een blogger als bron gebruiken?’ vraag Trouw journaliste religie & filosofie Monic Slingerland zich af. ‘Ja’, reageert de zaal. ‘Mits je deze op betrouwbaarheid test.’

Bisschopreferent voor Communicatie en Media, Frans Wiertz, sluit het symposium af. De journalistiek moet zoeken naar nieuwe structuren binnen de maatschappij, vindt hij.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.