word studentlid

— maandag 27 oktober 2014, 15:48

Twaalf tips om te pitchen bij de NPO

Voor de eerste keer in de Hilversumse omroepgeschiedenis klommen de drie netmanagers van NPO 1, 2 en 3 en hun baas, directeur Televisie Frans Klein, maandag op het podium om uit te leggen hoe zij programma’s kiezen en welke ideeën kans maken (en welke dus niet). Dat gebeurde tijdens het festival Input. Villamedia luisterde mee en destilleerde uit hun verhalen 12 tips om te pitchen bij de NPO. Laatste wijziging: 27 oktober 2014, 17:16

Tip 1: Los een of meer van de problemen op waarmee de Publieke Omroep nu kampt. Dan luisteren de netmanagers zeker naar je idee. Volgens Frans Klein heeft de Publieke Omroep drie problemen:
- Er worden boven gemiddeld veel ouderen bereikt (en dus te weinig jongeren)
- Het programma-aanbod is te eenzijdig; te veel informatieve programma’s
- Er is te weinig interactie met het publiek (in het programma of naar aanleiding van het programma via internet of events)

Tip 2: Staar je niet blind op de kijkcijfers, maar informeer nauwgezet wat de netmanager op een bepaalde plek in het schema nodig heeft. Sowieso gaat het om kijkcijfers in een bepaalde doelgroep, maar het kan ook gaan om een combinatie van het behalen van maatschappelijke doelstellingen en kijkcijfers.

Tip 3: Pitch je idee rechtstreeks bij de netmanager. In Hilversum heel ongebruikelijk. Programma-ideeën bespreek je met omroepen. Toch willen de netmanagers praten met producenten om ‘voeling met de markt te houden’. En vanaf 2016 wordt het gegarandeerde budget van omroepen geleidelijk teruggebracht tot 50 procent en kunnen netmanagers zelf programma’s aankopen en onderbrengen bij een omroep. 

Tip 4: Bied in je pitch niet alleen een oplossing voor een van de hoofdproblemen van de NPO, maar kies ook een extra (desnoods zelfbedacht) specifiek probleem uit dat je ook oplost. De Publieke Omroep wil er namelijk ‘voor iedereen’ zijn. Dat lukt natuurlijk niet, maar het maakt de programmaleiding wel gevoelig voor kritiek op onderdelen. Zo werd tijdens de presentatie serieus ingegaan op opmerkingen uit de zaal dat er te weinig vrouwen in de praatprogramma’s zijn, te weinig succesvolle allochtonen in de programma’ en te weinig wetenschapsprogramma’s in de programmering. Ook vindt de NPO zelf dat het te weinig doet aan marketing en zet het social media onvoldoende in. Aan drama doet de Publieke Omroep wel meer dan voldoende. Dus dat probleem is opgelost.

Tip 5: Voor de komende twee jaar is de online strategie speerpunt. Het kijkgedrag verandert en de NPO zoekt naar wegen dat probleem te tackelen. Ideeën zijn welkom. Wel zal de wetgever de omroep dan meer ruimte moeten geven om te experimenteren, aldus Frans Klein.

Tip 6: NPO 1 (het oude Nederland 1) wil naast de kijkcijferhits binnen het genre human interest meer programma’s die maatschappelijke thema’s behandelen, hield netmanager Marcel Peek zijn publiek voor. Voorbeeld: Typisch Nederlands van Jeroen Pauw, maar dan wel beter uitgevoerd (minder uitleg, meer interactie).

Tip 7: Peek vindt dat een goed programma-idee in één zin te vatten moet zijn. Kom dus niet met een heel lang voorstel.

Tip 8: Gijs van Beuzekom, de netmanager van NPO 2 (voorheen Nederland 2), gaat door met het televisiekanaal verdiepender, geprofileerder en journalistieker te maken. Twee criteria zijn belangrijk: het publiek moet meer bij de programma’s worden betrokken en programma’s moeten onderscheidend zijn.

Voorbeelden:
Het programma Eén op één van Eva Jinek en Sven Kockelmann verdween van de buis omdat de redactie ondanks herhaalde verzoeken van de netmanager gasten bleef uitnodigen die niet ‘onderscheidend’ waren en te veel met het nieuws van dat moment te maken hadden. ‘Ze hadden ook bij Jeroen Pauw kunnen zitten’. Ook vielen de kijkcijfers tegen en begonnen zelfs de programma’s daarna in de belangstelling te dalen.

VPRO’s Tegenlicht werd door Van Beuzekom genoemd als een positief voorbeeld van vernieuwing. De redactie verzette zich tegen de kritiek dat het programma de verkeerde thema’s op de verkeerde manier aanpakte, maar veranderde toch. Met succes. Het programma trekt nu op zondagavond veel kijkers; Tegenlicht besteedt meer aandacht aan de verhaalopbouw, de onderwerpen gaan vaker over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en de redactie zoekt interactie met het publiek.

Tip 9: Donderdag is de nieuwe kunst cultuur-avond op NPO 2, maar wel nieuwe formats. Belangrijk opnieuw; betrek het publiek bij het programma.

Tip 10: NPO 3 (voorheen Nederland 3). De zender zoekt redelijk wanhopig naar meer kijkers. ‘We zijn op zoek naar het gouden ei’, zegt netmanager Suzanne Kunzeler met een knipoog, ‘want het gaat nu niet goed en je wilt dat het aantrekt’. Nu De Wereld Draait Door naar NPO 1 is, mist NPO 3 een ‘hoofdmaaltijd van minstens 45 minuten’.

Tip 11: NPO 3 richt zich sinds kort specifiek op de leeftijdsgroep 20-34 jaar met als ‘bijvangst’ 13-19 jaar. Steekwoorden: dynamisch, nieuw, jong, leef het leven. Daarvoor wil de zender best ‘scherper aan de wind varen’ met formats als het datingprogramma Love at first Kiss.

Tip 12: NPO 3 zoekt een programma-format in de vorm van een ‘evenement’ dat in een of twee weken geprogrammeerd kan worden. Bijvoorbeeld iets als Heel Holland Bakt, maar dan korter en voor jongeren.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.