‘Telegraaf slechtste jongetje van klas’
‘De Telegraaf is tot mijn grote verdriet en ergernis het slechtste jongetje van de klas geworden. Het AD zit de Telegraaf qua oplage op de hielen! Dat was vijf jaar geleden ondenkbaar. Ik begrijp niet dat als de oplage zo hard daalt je de spelers – of althans de coach - niet wisselt.’ Dat zegt Marianne Zwagerman (43) – voormalig Telegraaf-topvrouw, tegenwoordig media-innovatie strateeg en initiatiefnemer van ‘Red de Journalistiek’ in een interview in Villamedia magazine.
Volgens Zwagerman is bij TMG een constante machtsstrijd gaande tussen de ‘coach’ (hoofdredacteur Sjuul Paradijs) en de directie. ‘Paradijs heeft recent weer gewonnen; Van Campenhout (TMG-CEO die in april opstapte, red.) is gesneuveld en hij zit er nog. Onbegrijpelijk, als je bedenkt dat je het al jarenlang slechter doet dan de markt.’
Ze vindt de macht van de redactie bij De Telegraaf ‘veel’ te groot. ‘De Telegraaf-hoofdredacteur heeft eigen lijntjes naar de belangrijkste aandeelhouders, waaronder de familie Van Puijenbroek. Dat is echt heel erg lastig voor een directie.’
Omdat het TMG lang heel goed is gegaan is de ondernemingszin in het bedrijf volgens Zwagerman een beetje verdwenen. ‘Als enige van de landelijk dagbladen verschijnen ze nog op broadsheet. Vroeger stonden overal Telegraaf-rekken op straat. Nu staan er andere rekken en past De Telegraaf er eigenlijk niet in.’
Wat vertrouwd ruikt – papier - interpreteert de Telegraaf volgens de voormalig TMG-topvrouw als de geur van succes. Ten onrechte, ‘Want die vertrouwde geur is de geur van “geweest”. Paradijs is verslaafd aan de geur van geweest. Philippe Remarque heeft van de Volkskrant echt een andere krant gemaakt. En het werkt. Bij NRC zie je dat onder Peter Vandermeersch ook nieuw elan ontstaat. Er moeten op tijd nieuwe mensen aan het roer worden gezet.’
Klik hier voor het interview.