Sanoma verkoopt 19 titels
Sanoma heeft 19 tijdschriften verkocht aan de nieuwe onderneming New Skool Media, aldus het bedrijf. De mannentitels en de glossy's staan nog in de etalage. De 19 titels komen in handen van Rob Koghee en Cor Jan Willig, twee bekenden in de uitgeefwereld. Er gaan 93 mensen mee naar de nieuwe onderneming. Die nemen de arbeidsvoorwaarden over, komen met een gelijkwaardige pensioenregeling en respecteren de redactiestatuten, aldus Yvonne Dankfort van de journalistenvereniging NVJ. Sanoma verwacht dat overgang van de betreffende titels eind 2014 volledig is gerealiseerd.
Het gaat om Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious., Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling and Zeilen.
Sanoma-topman Henk Scheenstra: ”We zijn blij dat we deze 19 prachtige merken kunnen onderbrengen bij New Skool Media. Zij hebben ons ervan overtuigd het beste nieuwe ’huis’ te zijn voor onze collega’s en titels; we hebben daar veel vertrouwen in.”
Sanoma zegt dat wat betreft de clusters mannentitels en glossy’s nog steeds gesprekken lopen met geïnteresseerde partijen. Sanoma verwacht dat dit proces voor het einde van 2014 ook is afgerond.
Sanoma heeft vorig jaar 32 titels te koop gezet als onderdeel van een plan te focussen op 17 merken. Daarmee zijn 500 banen gemoeid. De titels die bij Sanoma blijven, moeten bijna allemaal flink reorganiseren waarbij een rompredactie wordt ingevoerd en de digitale platforms belangrijker worden.
Scheenstra denkt ook voor de andere titels kopers te vinden, zegt hij tegen Nu.nl. “Ik ben ervan overtuigd dat we daar een goede oplossing voor weten te vinden. Toen we begonnen aan dit proces hebben we gezegd dat dit heel 2014 in beslag zou nemen. We hebben nu al voor vier van de zes clusters een mooi huis gevonden. Dat gaat ons voor deze laatste twee clusters ook lukken.”