‘Nieuwe Revu en Viva verdwijnen”
UPDATE De Finse uitgever Sanoma gaat een grote ontslagronde doorvoeren bij zijn Nederlandse bladentak. Dat meldt het Financieele Dagblad. Volgens een bron wordt er rekening gehouden met het verdwijnen van de helft van alle titels. Volgens de NOS gaat in elk geval om Nieuwe Revu, Flair en Viva, zeggen bronnen. Slechtlopende magazines worden ondergebracht in een sterfhuisconstructie en alle redacties moeten bezuinigingsvoorstellen indienen. Bij de strategische herbezinning moet het zwaartepunt komen te liggen bij inkomsten uit digitale media. Sanoma heeft al collectief ontslag aangevraagd, zegt NVJ-secretaris Yvonne Dankfort op Radio 1. Dat betekent dat er in ieder geval binnen drie maanden twintig of meer werknemers worden ontslagen. In een persbericht laat Sanoma weten dat de melding slaat op de gedwongen ontslagen die voortvloeien uit het reorganisatieprogramma dat eind 2012 is aangekondigd. Er zouden daarbij 140 tot 160 medewerkers van de ruim 1600 medewerkers hun baan verliezen.
Dankfort: ‘De onduidelijkheid roept Sanoma over zichzelf af. De vraag is of het staken van titels binnen of buiten de reorganisatie valt en dus bovenop de 160 ontslagen komt, of daar binnen valt.’
De Finse reorganisatieplannen zijn nodig vanwege de structurele achteruitgang van bladen- en advertentieverkoop, maar ook vanwege de grote schuldenlast die is aangegaan voor de overname van het Nederlandse tv-zenderbedrijf SBS.
Een woordvoerder van Sanoma laat bij de NOS weten niet te kunnen reageren op het verhaal. “Wat ons betreft is het speculatie. Maar het is geen geheim dat het moeilijk is in de consumentenmedia.”
Praat mee
1 reactie
Paul Disco, 22 september 2013, 19:39
Het lijkt erop dat magazines in of richting de verlieszone nog één kans hebben om aan te geven hoe ze gaan bezuinigen. Meer omzet organiseren zal vast ook mogen, maar dat is lastig aan te tonen.
Het drukmiddel zou dan zijn: als je niks bedenkt, dan heffen we je op. Alternatieven voor een uitgever zijn een management buy out en verkoop aan een andere uitgever, Die bijvoorbeeld titels kan samenvoegen. Dat scheelt Sanoma behoorlijk aan reorganisatiekosten.
Hier ligt overigens ook een kans voor (bijna) verlieslatende titels. Als je de exploitatie ontdoet van alle tierelantijnen die horen bij een grote organisatie, dan zou je toch fors moeten kunnen besparen. Overhead verdient immers geen geld. En ik vermoed ook dat een zelfstandige titel heel anders naar kosten en inzet van mensen kijkt als het gaat om eigen geld.