Nieuws

Rupert Murdoch biedt excuses aan

woensdag 2 mei 2012

Uitgever Rupert Murdoch heeft zijn excuses aangeboden voor het afluisterschandaal en de afhandeling daarvan. Hij deed dat in een verklaring aan zijn personeel op de dag dat een parlementaire onderzoekscommissie een vernietigend rapport publiceerde over de hele affaire. “We hadden absoluut sneller en daadkrachtiger moeten reageren om de fouten bloot te leggen. Wat er gebeurd is, spijt ons diep, en voor het niet sneller rechtzetten van de situatie hebben we ons deel van de verantwoordelijkheid op ons genomen.” Hij vult aan dat News Corp. blijft meewerken aan alle onderzoeken.

Ook liet hij weten dat het onderzoek van het interne bureau van de uitgeverij, het zogeheten Management and Standards Committee, naar mogelijk strafbare praktijken bij zijn kranten The Times en The Sunday Times geen onregelmatigheden aan het licht heeft gebracht behalve dan een enkel incident waarbij de betreffende medewerker disciplinair is gestraft. Ook het onderzoek naar de werkwijze van de tabloid The Sun is afgerond, schrijft Murdoch, maar de uitkomst daarvan laat hij in het midden.

In de nasleep van het Britse rapport wil de Amerikaanse organisatie Citizens for Responsibility and Ethics (Crew) dat de Amerikaanse toezichthouder voor radio- en televisieuitzendingen FCC de uitzendlicenties intrekt voor 27 Fox, een zender van News Corp. In een brief aan de FCC-voorzitter wijst Crew op het feit dat Murdoch de karaktertest niet heeft doorstaan.

Murdoch is ongeschikt om een internationaal bedrijf te leiden, zo was een van de harde conclusies in het Britse rapport. Die conclusie zou ook gevolgen moeten hebben voor Murdoch in Amerika, zo stelt Crew. Volgens FCC-beleid kunnen uitzendfrequenties namenlijk alleen aan mensen worden gegeven die van onbesproken gedrag zijn. Meer bij The Guardian I / II / BBC
 

 

Zoek in het Archief vaknieuws






Villamedia Magazine via Blendle

Agenda