word studentlid

— vrijdag 16 oktober 2009, 09:14 | 18 reacties, praat mee

Revu schrapt eigen verslaggevers

Revu schrapt 4,5 fte op de redactie en gaat meer gebruik maken van freelancers. Reden is de teruglopende advertentiemarkt en de (licht) teruglopende lezersmarkt voor Revu waardoor het noodzakelijk is op kosten te besparen, melden hoofdredactie en uitgever. De redactieraad van Revu is ‘verbijsterd’. ‘Vooralsnog plaatsen we flinke vraagtekens bij de gedachte dat een kwalitatief hoogstaand en actueel weekblad gemaakt kan worden zonder eigen schrijvers.’ Laatste wijziging: 16 oktober 2009, 11:16

Volgens Roland Buiting, voorzitter van de redactieraad van Revu, zijn hoofdredactie en uitgever van Revu van plan het schrijvende deel van de redactie van het weekblad Revu te ontslaan. ‘Het reorganisatieplan, dat deze week aan de redactie is gepresenteerd, gaat uit van een minimale rompredactie. Revu wordt straks grotendeels gevuld door freelancers. Voor de uitgedunde redactie liggen ook vier extra specials in het verschiet. Vormgeving en de fotoredactie blijven gehandhaafd. Eindredactie krijgt er één persoon (fte) bij. De initiatiefnemers van de reorganisatie zijn hoofdredacteur Altan Erdogan, uitgever Auke Visser en Revu’s marketing manager Bryan Benninga.’

‘Het plan staat haaks op de nog recent aangekondigde strategie waarin de nadruk werd gelegd op het eigen journalistieke werk. Het is een hoofdredactionele draai van 180 graden. Van de redactieraad wordt verwacht dat ze op korte termijn de voorgenomen reorganisatie goedkeurt. Het saneringsplan zoals dat er nu ligt roept echter veel meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. De onderbouwende cijfers en de toelichting zijn onduidelijk en mager. Hoewel de raad zeker geen oogkleppen op heeft voor de huidige, moeilijke economische situatie wil ze geen overhaaste beslissing nemen dat verregaande gevolgen heeft voor een tijdschrift dat - zoals hoofredacteur Altan Erdogan vorige week nog in De Volkskrant zei - nog nooit verlies heeft geleden.’

Volgens een verklaring van hoofdredactie en directie heeft de bezuiniging tot doel Revu ook voor de langere termijn als financieel gezonde en aantrekkelijke titel op de lezersmarkt te behouden. Voor de mensen die boventallig worden, geldt het ‘sociaal beleidskader’ van Sanoma. Zowel ondernemingsraad als redactieraad moeten nog advies uitbrengen.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

18 reacties

Peer van Dam, 16 oktober 2009, 09:42

Ik las net op Adformatie, dat er ook 5 redacteuren bij Panorama wegmoeten? Gaat nu wel heel diep daar…..

Leon Bouwman, 16 oktober 2009, 10:02

Heb dat net gecheckt bij Panorama-hoofdredacteur Frans Lomans: is niet waar.

Olivier, 16 oktober 2009, 10:40

Misschien handig om in dit stukje de oplage-ontwikkeling van de afgelopen jaren in te voegen. Dan weet je tenminste hoe erg of niet zo dramatisch de situatie is.

Op zich is dit zonder meer een dramatisch verhaal. Helemaal als Sanoma dit doortrekt naar andere titels. Aan de andere kant; Revu heeft echt een hoop kansen gehad om zich te verbeteren. En steeds lukt dat niet. Het resultaat is - in mijn ogen - een inhoudelijk tamelijk nietszeggend blad met derderangs primeurs.

De gouden tijden van de jaren tachtig en negentig toen er echt toonaangevende stukken in stonden, zijn voorbij. Het idee was een paar jaar terug de Nederlandse Newsweek te maken. Geweldig, leek mij. Een blad voor de jongere doelgroep net onder de opinieblade. Maar dat heb ik nooit teruggezien.

andre bisschop, 16 oktober 2009, 12:08

Heb een deel van de gouden tijd meegemaakt bij Nieuwe Revu. Met lede ogen heb ik het tijdschrift zien wegglijden. Wat me opvalt is dat elke nieuwe hoofdredacteur, sinds het vertrek van Hans Verstraaten, dezelfde weg bewandelt. Voortborduren op wat eens was ... Met als gevolg dat telkens een slapper aftreksel ontstaat, en geen wezenlijke vernieuwing wordt doorgevoerd. Jongeren hebben weinig op met de huidige Revu. Lay-out technisch is het niet om aan te zien, en inhoudelijk spreekt het slechts een klein groepje mensen aan. Ik denk zelf dat veertigers nog wel enige belangstelling voor Revu zouden hebben. Maar dan dient het blad een andere koers te varen, een mix tussen de oude Nieuwe Revu en een format als Newsweek of Focus. De huidige ontwikkeling is niet de manier om dit illustere magazine er boven op te helpen. Ik ben bang dat Revu een gebeten hond gaat zijn, in plaats van zelf te bijten. Jammer.

Harry, 16 oktober 2009, 13:37

Ja, jongens, we worden allemaal contentmanagers. Beetje informatie op verschillende manieren doorgeven, kan iedereen. Daar heb je geen journalisten voor nodig.
Het wordt tijd dat er stevige tegenbeweging op gang komt die de terugeist wat de rekenmeesters hebben gestolen. Kwaliteit moet dé nieuwe maatstaf worden. En ook het publiek zou eens moeten nagaan of dat niet iets voor hen is…;-)

Paul, 16 oktober 2009, 14:49

Triest. Revu is al jaren dolende. Ik mis de brutaliteit, de eigenzinnigheid. Je maakt mij niet wijs dat die eigenschappen uitgestorven zijn.

Ik ben het met Harry eens: het gaat om kwaliteit. Niet alleen bij Revu, maar bij veel meer tijdschriften én kranten.

olivier, 16 oktober 2009, 15:00

...En ik denk dat die kwaliteit alleen maar minder wordt met meer freelancers. Niet omdat het geen goede journalisten zijn. In tegendeel. Maar omdat ze meestal niet zo betrokken zijn bij een blad als de vaste medewerkers. En vaak zo beroerd betaald krijgen dat het gewoon niet uit kan om voldoende tijd in een verhaal te steken.

Volgens mij spelen er nu elkaar versterkende bewegingen. Bladen worden steeds vlakker want ze worden door minder mensen gemaakt. Vervolgens gaat de uitgever snijden en wordt er nog minder tijd in gestoken waardoor de kwaliteit nog minder wordt en lezers het nog vaker laten liggen. Het einde van deze trend lijkt me logisch.

Tot slot nog over Revu. Het heeft ook niet geholpen dat verschillende geweldige pennen zijn verdwenen en vervangen door aanmerkelijk mindere goden. Niks ten nadele van de zittende collega’s. Maar iemand als Frenk van der Linden zorgde wel altijd voor een goed interview met vaak nieuws. Hij is er door Sanoma hardhandig en onelegant uitgewerkt en sindsdien heb ik geen spannend interview meer in Revu gezien. Goedkoop is dus ook duurkoop in deze.

Bert Goedemans, 16 oktober 2009, 15:38

@ olivier: inderdaad…. Denk aan de scherpe pen van een Dylan van Eijkeren, dergelijke types mis ik al jaren daar… En hoofdredactioneel is Revu sinds Verstraaten er ook continu op achteruit gegaan…. Jammer!

Micha Kat, 17 oktober 2009, 16:28

Het is met Revu hetzelfde als met FEM: totaal overbodig, niemand leest het, nooit iets interessants, pseudo-rebels maar in werkelijkheid bang, laf en slaafs… het is goed dat dergelijke werkvoorzieningsprojecten voor incompetente pseudo-journalisten verdwijnen. Een bakker waar niemand brood koopt omdat het niet te vreten is en vol zit met vieze beestjes gaat ook failliet… bye bye Revu! Tot nooit!

Frederik, 18 oktober 2009, 12:55

Uitstekende ontwikkeling. Maar het kan maar op een voorwaarde: de freelancers eindelijk eens fatsoenlijk gaan betalen. Zodat ze zich goed werk en betrokkenheid bij het blad/de krant (denk dat dit vaker gaat gebeuren) kunnen veroorloven. Ook met een verdriedubbeling van de freelancersbudgetten is elke uitgave stukken goedkoper uit als ze de redactie inkrimpen.

Bijkomend voordeel: de rompredacties kunnen dan voor alle onderwerpen precies de goede specialist gebruiken. Daar worden bladen en kranten beter van.

Robin, 18 oktober 2009, 16:18

Er is geen lezersmarkt meer voor een blad als Revu. Gewoon man & paard noemen, klaar. Dat die lezersmarkt er niet meer is heeft Revu (lees: Sanoma) wel aan zichzelf te wijten.

Olivier, 19 oktober 2009, 11:47

@Frederik. Daar zit hem nu de kneep. Directies roepen altijd heel stoer: ,,We zetten er freelancers op.’’ Alleen wel voor een steeds lager tarief. Ik hoorde laatst dat het tarief bij regionale titels ongeveer hetzelfde is als tien jaar terug. Dat is toch ongelooflijk? Op deze manier krijg je alleen startende collega’s en - niet naar bedoeld - zakt de kwaliteit alleen maar verder in.

Nix, 19 oktober 2009, 15:24

De volgende stap is natuurlijk die freelancers voor noppes laten schrijven! Nieuwe Revu was een topblad! Het is jammer dat het blad zo beetje bij beetje naar de kl**ten gaat. Kwaliteit kost nu eenmaal geld! En de lezer is bereid voor kwaliteit te betalen. Dat is zeker! Maar door alle bezuinigingen wordt de kwaliteit minder en haken lezers af! Neerwaartse spiraal! Investeren in goede journalisten en een goed produkt zijn cruciaal.

andre, 20 oktober 2009, 09:51

Denk wel dat er nog een lezersmarkt is voor Revu. Maar om die lezers te bereiken dien je een totaal ander tijdschrift te maken dan hetgeen nu wordt geproduceerd. Een rompredactie is zoiets als een laatste strohalm. Kostentechnisch interessant, journalistiek alleen interessant als je de juiste freelancers zo gek krijgt om voor weinig geld verrassende artikelen te schrijven c.q. foto’s te schieten. Voor de oude Nieuwe Revu wilde iedereen schrijven, desnoods gratis: de exposure was enorm groot. Nu ligt dat anders. Laten we het erop houden dat de redactie een enorme uitdaging aan gaat. En als het niet lukt, dan kun je altijd nog de frequentie terugbrengen. Het zou mij niks verbazen als Revu tot maandblad verwordt. De glijdende schaal…

Cas, 20 oktober 2009, 10:55

leuk al die reacties over het niveau van dit blad, maar als ervaren freelancer kan ik zeggen dat het vooral om de pegels gaat.. En minder om de status. Betaal freelancers eens een normaal tarief voor een goed verhaal! Zolang die dubbeltje-op-de-eerste-rang houding blijft bestaan bij chefjes zie ik de toekomst van dit soort uitgeklede en steeds minder verkochte bladen somber in..

andre, 20 oktober 2009, 16:13

Cas…. Waar is dat goede verhaal? Een hemel voor een goed verhaal!!!!! Schrijf er een en bied het aan… wedden dat je dan een goed tarief kunt bedingen?
Uit betrouwbare bron weet ik, en mag ik je verklappen, dat Frénk van der Linden ook niet bepaald de wereld verdiende bij Nieuwe Revu. Toch leverde hij zeer spraakmakende interviews af. En dit gold voor meer van ‘ons’. Misschien zouden freelancers/journalisten zich weer eens wat meer moeten bekwamen in het metier in plaats van zich alleen te bekommeren om geld en vrije tijd. Het is een kwestie van keuzes maken. Wat wil je als journalist bereiken? Ik kan me voorstellen dat freelancers artikelen schrijven voor een aantal titels die de moeite waard zijn en hen qua naam verder helpen. Geld kunnen ze dan met commerciële klussen verdienen. Je moet dan alleen wel goed kunnen schrijven… Kwaliteit heeft een prijs. En daar zijn alle opdrachtgevers bereid om voor de betalen.

E., 20 oktober 2009, 17:16

Commerciele klussen moet je als freelancer juist mijden als de pest, wil je serieus genomen worden als echte journalist. Wat ik juist heb vernomen, is dat Frenk aanzienlijk goed betaald werd. Een soort vast contract, in ruil voor 6 verhalen per jaar. Helaas geen bron, maar wandelgangverhalen.

Anton, 20 oktober 2009, 22:12

Wat is dat toch, dat opgehemel van freelancers… we worden uitgekleed waar we bijzitten, de cao, de ziektekostenverzekering en het pensioen worden ontmanteld en blijkbaar vindt niemand het nuttig om de vakbondsverworvenheden van weleer in stand te houden. Natuurlijk, je gaat als journalist toch al op je 54ste dood, maar toch.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.