Restyling voor AvantGarde
UPDATE Na reorganisaties bij HP/DeTijd en Aktueel richt Uitgeverij Audax nu de pijlen op nummer drie in het rijtje probleemtitels: AvantGarde. Audax-baas Roland van Geest verwoordde in december de staat van het fashionmagazine in Adformatie als volgt: ‘Als je alleen titels als AvantGarde zou hebben, ben je een beest dat met z’n poten omhoog ligt, en niet meer overeind komt.’ Te weinig advertentieinkomsten, een te dure redactie en te weinig kopers. Met een nieuw team moet AvantGarde zich weer terug zien te vechten in het modesegment, waar ELLE en – sinds een paar jaar – Glamour leidend zijn.
Roel Schagen is daarvoor aangetrokken als styling editor. Robert van der Sanden, ook hoofdredacteur van Glossy en Girlz!, als hoofdredacteur. De verschijningsfrequentie gaat terug van maandelijks naar tweemaandelijks, maar daar staan wel een dikke 200 pagina’s tegenover. Het formaat is kleiner, de inhoud volgens Van der Sanden toegankelijker, met ‘een beetje meer jeu’. ‘Er mag af en toe best een beetje cynisme in, of een heel klein grapje. Voorheen was het vaak iets te droog.’
De aan de restyling gekoppelde doelstellingen blijven geheim, maar de titel moet binnen afzienbare tijd in ieder geval weer eens zwarte cijfers schrijven, zoveel is duidelijk. De vernieuwde AvantGarde ligt sinds woensdag in de schappen voor € 4,95.
Praat mee