Reorganisatie WPG kost 100 fte
Uitgeefconcern WPG Uitgevers (WPG) heeft een forse reorganisatie aangekondigd, waarbij volgend jaar circa 100 voltijdsbanen verloren zullen gaan. Volgens de directie is de reorganisatie nodig om WPG "op korte termijn van een solide financiële basis te voorzien" en het voortbestaan op lange termijn veilig te stellen. De 100 fte vertalen zich in 123 mensen. Alle medewerkers zijn vandaag op de hoogte gesteld van de voorgenomen maatregelen, die voortvloeien uit de eerder aangekondigde strategische heroriëntatie. Boventallige medewerkers vallen onder een sociaal plan dat met bonden en de centrale ondernemingsraad is afgesproken. Begeleiding van werk naar werk heeft daarbij prioriteit, stelt WPG. Bij WPG werken momenteel 720 mensen.
WPG zet uitgaven ‘J/M Ouders’ en ‘Opzij’ in de verkoop. Dat laatste geeft aan dat er al interesse voor overname is getoond en een doorstart dichtbij is. Volgens WPG passen de thema’s opvoedkunde en emancipatie niet in de ‘aangescherpte strategie’. Het jeugddtijdschrift ‘Hoe overleef ik’ gaat van Weekbladpers Media naar uitgeverij Querido.
“We zien ons geplaatst voor de transitie van een traditioneel uitgeverijconcern naar een efficiënt en waar mogelijk flexibel mediahuis dat kan inspelen op de ontwikkelingen in de markt. We moeten nu kosten besparen om ruimte te kunnen blijven maken voor innovatie en nieuwe businessmodellen”, aldus algemeen directeur Koen Clement. Dat er bij WPG een reorganisatie met ontslagen aan zat te komen, lekte al eerder uit.
Er wordt gekeken naar huisvesting van diverse bedrijfsonderdelen (boekenuitgeverijen Singel Uitgevers en De Arbeiderspers|A.W. Bruna, tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media, het WPG Service Centrum en het hoofdkantoor) in één gezamenlijk onderkomen ergens in Amsterdam. Die verhuizing zou ook in 2014 moeten plaatsvinden.
NVJ-secretaris Tijdschrift Yvonne Dankfort betreurt de zoveelste aderlating: “Weer 100 fte die verdwijnen. De NVJ hoopt dat er zowel voor Opzij en J/M goede huizen worden gevonden. Jammer om te constateren dat de stip op de horizon ontbreekt. Bestaat de strategische heroriëntatie alleen uit het schrappen van titels? De NVJ wil dan ook op de korte termijn met WPM in overleg over de toekomst en op welke wijze er in de medewerkers wordt geïnvesteerd.”
Bestuurder Anne Jan de Graaf van FNV KIEM is eveneens kritisch: “Opnieuw 100 volledige arbeidsplaatsen weg uit het uitgeverij-bedrijf. Wanneer houdt het nou een keer op? Daarnaast gebruikt WPG ook weer de term ‘flexibel mediahuis’. Betekent dit dat er weer vaste arbeidsplaatsen worden ingeruild voor zzp’ers?”