word studentlid

— maandag 29 september 2008, 11:44 | 13 reacties, praat mee

Papieren DAG verdwijnt

Papieren DAG verdwijnt

De papieren gratis krant DAG wordt woensdag 1 oktober opgeheven. PCM Uitgevers en KPN zien geen mogelijkheid meer om het gratis dagblad, dat op 7 mei 2007 voor het eerst verscheen, financieel gezond te exploiteren. DAG zal zich verder concentreren op haar digitale kanalen; online, mobiel en narrowcasting. PCM zet de online activiteiten van DAG alleen voort. KPN en PCM blijven wel samenwerken voor de levering van content voor onder meer kpnvandaag.nl. Het personeel werd vanochtend over het besluit ingelicht. Bij DAG werken zo'n vijftigmensen, veelal op (verlengde) tijdelijke contracten. Door de beslissing met de papieren DAG te stoppen, zullen er enkele tientallen banen verdwijnen. PCM heeft met beroepsvereniging NVJ contact opgenomen over een sociaal plan. DAG zegt veel last te hebben van het feit dat in het openbaar vervoer - een voor gratis kranten belangrijke afzetkanaal - inmiddels sprake is van een verdringingsmarkt, waarin het aanbod van kranten groter is dan de vraag. Laatste wijziging: 3 oktober 2008, 14:05

NVJ-secretaris Thomas Bruning reageert: “We zullen er in onze gesprekken met PCM op inzetten dat met het verdwijnen van de papieren DAG niet ook de innovatieve kracht van de redactie, onder meer voor alle digitale acitviteiten verloren gaat.” KPN besloot vorig jaar dat het de eigen redactie niet langer wilde voortzetten. KPN hief Planet.nl (de oudste online nieuwssite van Nederland, red.) eerder dit jaar op, nadat het al veel artikelen van DAG betrok. Het verkeer wordt sinds juni doorgeleid naar de nieuwe portal kpnvandaag.nl.

Uit cijfers van Alexa, dat verkeer en bereik van sites meet, blijkt dat noch dag.nl, noch kpnvandaag.nl heeft geprofiteerd van het einde van planet.nl. De voormalige nieuwssite heeft sinds de doorverwijzing 62 procent van het bereik verloren. Uit cijfers van Stichting Internetreclame (STIR) blijkt daarentegen dat de website van DAG sinds juli, qua bereik, een (lichte) stijging vertoont. De eerstvolgende update van STIR-cijfers volgt op 28 oktober. Het zijn cijfers die met interesse zullen worden bekeken: de site heeft het dan een maand zonder papieren uitgave moeten stellen.

Thomas Bruning: “Na het ongelukkige besluit van KPN rondom het merk Planet begin 2008, waarbij zowel redactie als publiek het slachtoffer werden, zou het ontslaan van déze redactie een volgende kapitale fout zijn in het media-beleid van KPN/PCM. Ook op internet gaat de kost voor de baat uit; het opbouwen van een sterk merk met een sterke redactie kost geld en tijd. Die investeringen moeten worden voortgezet, ook nu de papieren krant verdwijnt.”

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

13 reacties

Paul, 29 september 2008, 11:59

Dat zag je al maanden aankomen en het is volkomen terecht. DAG voegde helemaal niets toe en werd ook nauwelijks gelezen.

tanja kroon, 29 september 2008, 13:24

Misschien niet heel verrassend maar wel buitengewoon zuur voor de hele DAG-redactie die na anderhalf jaar hard proberen straks wel mooi op straat staat. Om met z’n allen te dringen voor de sporadische journalistieke banen die momenteel beschikbaar zijn. Veel sterkte daar!

C., 29 september 2008, 13:32

Ik vond DAG anders een hele fijne krant met goed en origineel beeld -en taalgebruik. Dit laatste vooral in tegenstelling tot de andere gratis kranten. Ik zal vooral de No Comm pagina missen. Dag DAG…

sandra, 29 september 2008, 13:41

Waardeloos dat DAG verdwijnt..de enige gratis krant die echt prettig leest

wim, 29 september 2008, 14:23

gelukkig komt de nvj op voor het personeel. dat stelt toch een beetje gerust.

Michael, 29 september 2008, 16:33

Nu maar hopen dat PCM eindelijk De Pers overneemt, zodat wat mensen zo nog aan een baan worden geholpen. PCM heeft natuurlijk een gratis krant nodig en Boekhoorn wil er graag vanaf, al tijden. Conditie moet wel zijn dat de Volkskrantredactie zich er dan niet mee gaan bemoeien -die heeft het hoop ik al druk genoeg met leuker maken van hun eigen krant.

Jan Dijkgraaf, 29 september 2008, 17:11

Treurig voor de personeelsleden met de tijdelijke contracten (voor wie de NVJ niets kan doen), treurig voor de fans van DAG op de lezersmarkt, fijn voor de bossen.

Robert van den Ham, 29 september 2008, 21:17

Jsmmer, en al helemaal voor het redactioneel talent op de DAG-redactie. Want dát zit er zeker.

Zou DAG er eerder dan Spits en Metro zijn geweest, en ze de oorspronkelijke multimediale aanpak hadden gehandhaafd, dan had het zomaar kunnen lukken.

RBPvanWEPEREN, 29 september 2008, 21:44

Dag DAG.

Guus, 29 september 2008, 23:43

De DAG was de leukste van het kwartet. Leuke layout, snel doorleesbaar. Goede formule, veel beeld en weing tekst. Zo moet zo’n krantje eruit zien. Spits, Metro hebben veels te veel inkt & tekst nodig. Het sufferdje De Pers is niet om door te komen. Paul de DAG was ookniet om te lezen maar om te kijken ZAP - ZAP. Snap je?

Theo van der Zeijden, 30 september 2008, 09:00

Jammer dat een goed product geen lang leven is beschoren. Bedankt, redactie en bezorgers! Elke ochtend viel DAG in de bus. Een abonnement op een gratis krant was een goed idee. Wie neemt het over?

Niels, 30 september 2008, 17:13

Jammer, jammer, jammer… Eindelijk een gratis krant die eens een keer geen aftreksel is van ANP. Als ik vandaag de site van ANP-photo doorneem, weet ik exact wat er morgen in de gratis krantjes staat. Dat was bij dag anders. Ander nieuws, andere foto’s. Maarja het mag niet zo zijn. De investeerders zeggen: “Zeg maar DAG met je krantje”, oftwel Dag DAG….

Kris, 4 oktober 2008, 18:42

doodzonde! DAG was verreweg de beste vd 4. zowel inhoudelijk (eigen invalshoeken) als visueel. Geen Commentaar-idee zelfs gejat door EO-duo. Spits en Metro zijn bagger ANP-krantjes en De Pers veel te saai en pretentieus. Jammer, dat aandeelhouders de baas zijn..

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.