Omzetdaling Telegraaf Media Groep
Uitgeefconcern Telegraaf Media Groep (TMG) heeft in 2011 op diverse activiteiten te maken gehad met economische tegenwind, meldt het bedrijf bij de de presentatie van de jaarcijfers. De forse groei van de internetopbrengsten (36,1 procent naar bijna 70 miljoen euro) en het aandeel in de opbrengsten van activiteiten van ProSiebenSat.1 Media AG (38,3 miljoen euro) zijn echter onvoldoende om de gevolgen van eenmalige lasten op te vangen. TMG moest bepaalde verwachte inkomsten (de zogeheten goodwill) afwaarderen en zit in een kostbare reorganisatie, waarbij TMG zo'n 350 medewerkers ontslaat. TMG heeft voor deze reorganisatie 44 miljoen euro gereserveerd. De opbrengsten daalden met 2,5 procent naar 577,2 miljoen euro. De recessie in Nederland treft het bedrijf op diverse vlakken: over de volle linie ontvangt het minder reclame-inkomsten, is er teruglopend luisteraandeel en omzet bij zender Sky Radio Group en betekent de migratie van papier naar digitaal dat print minder oplevert.
TMG zocht daarom samenwerking met onder meer Wegener en NDC voor distributie. De baten uit die samenwerking zijn echter onvoldoende om de omzetdaling in print op te vangen, aldus TMG.
Voormalig directeur van TMG-dochter Sky Radio Ab Trik beschuldigt de topman van TMG Herman van Campenhout de cijfers over 2011 bewust slechter te hebben voorgesteld hebben dan ze in werkelijkheid zijn. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief van Trik, die in januari werd ontslagen, aan de raad van bestuur van TMG en de ondernemingsraad.
Het vandaag gepubliceerde verlies van het mediaconcern was volgens hem niet nodig geweest als de resultaten van radiodochter Sky Radio Group – waartoe ook de zenders Veronica en Classic FM behoren – niet waren gemanipuleerd. “Hij heeft herhaaldelijk aangedrongen op financial engineering, waarbij de kosten zo veel mogelijk in 2011 gerealiseerd moesten worden zodat we in 2012 weer groei kunnen laten zien.”
In een reactie laat TMG weten dat het “uitdrukkelijk afstand neemt” van de suggestie dat TMG de eigen jaarcijfers bewust slechter voorstelt dan in werkelijkheid het geval is. “De suggestie dat de gemaakte afwaardering op Sky Radio Group niet aannemelijk is, is pertinent onjuist”, aldus TMG.