mgm nvj maart

— woensdag 23 maart 2011, 12:50

NYT-betaalmuur valt met druk op de knop

NYT-betaalmuur valt met druk op de knop

Ondanks dat de betaalmuur van de New York Times de krant 40 tot 50 miljoen dollar zou hebben gekost, is vier regels code genoeg om de blokkade te omzeilen. Dat bericht het Nieman Journalism Lab van de Harvard universiteit. De betaalmuur, die gefaseerd wordt ingevoerd en nu onder meer in Canada is uitgerold, vraagt gebruikers na twintig artikelen te kiezen voor een abonnement - of volgende maand weer langs te komen. Ondanks de onvoorstelbare ontwikkelingskosten omvat het controlesysteem slechts enkele regels code, die met gratis verkrijgbare tools eenvoudig zijn te onderdrukken. De tekst van het artikel blijft bovendien zichtbaar en zou, indien nodig, zelfs via de broncode van de pagina te lezen zijn, aldus het Nieman Journalism Lab. Joshu Benton van het Lab heeft waardering voor de wijze waarop toevallige fly by bezoekers, door de limiet van twintig gratis artikelen, de betaalmuur nauwelijks zullen zien. Lezers die online vaker langskomen moeten door het opdringerige schermpje geprikkeld worden te betalen. Benton vindt het echter onbegrijpelijk dat de niet bijster geavanceerd omzeiling niet in een eerder stadium aan de orde is gekomen. Andere populaire sites met betaalmuren houden bovendien het complete artikel achter, tot er is betaald. Meer bij Nieman Journalism Lab Laatste wijziging: 23 maart 2011, 14:09

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.