‘NPO’ leidend per 19 augustus
Op 19 augustus start de Nederlandse Publieke Omroep met de eerder aangekondigde één-merk-strategie. Alle televisie- en radiozenders krijgen 'NPO' voor de naam. Op de plannen voor de naamswijziging kwam begin vorig jaar de nodige kritiek, die de NPO echter naast zich neerlegde. De NPO stelde toen dat er lang over de plannen is nagedacht en dat kijkers de tijd krijgen om aan de nieuwe situatie te wennen. De NPO meent dat één gezamenlijk merk beter past in het veranderende mediagedrag, waarbij het publiek de beschikbare programma's op verschillende media consumeert. "Het is belangrijk dat het publiek de NPO blijft vinden en kan herkennen op radio en televisie, en ook op tablet, smartphone en computer", aldus de publieke omroep.
De namen van de televisienetten Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, Zapp en Zappelin veranderen per 19 augustus in NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO Zapp en NPO Zappelin. Dat geldt ook voor de radiozenders, die net als televisienetten de toevoeging NPO krijgen: NPO Radio 1, NPO Radio 2, NPO 3FM, NPO Radio 4, NPO Radio 5, NPO Radio 6.
In het kader van de wijziging opereert de NPO nu al vanaf het domein npo.nl, waar begin deze maand Uitzending Gemist naartoe werd verhuisd. Individuele omroepen houden “als afzenders van de programma’s” wel hun eigen logo’s. De NO hoopt dat de eenheid in naamgeving de NPO als totaliteit verbindt.
“Er worden elk jaar opnieuw honderden mooie programma’s door de omroepen gemaakt. Het grootste risico is dat ons aanbod te versnipperd raakt. En in al dat mediageweld willen we goed te vinden zijn”, stelt Shula Rijxman, bestuurder NPO.