Nieuwe aanpak cookies bepleit
Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) en twee andere (marketing)koepelorganisaties hebben een brief gestuurd aan de Commissie Economische Zaken, waarin ze reageren op de zogeheten cookiebrief, die vorige maand aan de Tweede Kamer is verstuurd. Deze brief van het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) wil de richtlijnen voor het plaatsen van cookies (kleine bestanden voor onder meer het leveren van reclame aan internetgebruikers, red.) aanscherpen. Volgens het CPB is ondubbelzinnige toestemming voor cookies de beste route. Het NUV, Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) en de Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) stellen in de brief [.pdf] dat de oplossing vooral ligt in betere standaardinstellingen van browsers en de ontwikkeling van een herkenbaar Europees 'cookie-icoon', waarmee gebruikers informatie kunnen vinden en direct kunnen zien welke cookies er actief zijn, om deze eventueel uit te schakelen. "Door deze regeling op te nemen als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code gelden de verplichtingen voor de hele branche", stellen de organisaties.
Praat mee