mgm nvj maart

— woensdag 20 oktober 2010, 16:37 | 6 reacties, praat mee

Mes gaat in NRC Handelsblad

In de komende maanden gaat NRC Handelsblad flink op de schop, heeft hoofdredacteur Peter Vandermeersch in een vergadering aan de redactie meegedeeld. De nieuwe koers gaat gepaard met ontslagen bij NRC Handelsblad, nrc.next en de websites van de krant. Vorige week heeft hoofdredacteur Peter Vandermeersch nieuwe chefs benoemd op de verschillende deelredacties (binnen-/buitenland, economie, de Haagse redactie en zaterdag-bijlage). Zij moeten uitzoeken welke speerpunten elke deelredactie heeft en met welke mensen ze na 1 januari verder willen. In overleg met de hoofdredactie wordt bepaald wie wél en níet kan blijven. De hoofdredactie wil van de 250 journalistieke functies circa dertig arbeidsplaatsen schrappen: vijftien banen dit jaar en vijftien banen in het eerste kwartaal van volgend jaar. NRC Media maakt volgens Vandermeersch momenteel gezonde winst maar hij noemt ingrijpen onvermijdelijk om in te spelen op "enkele economisch zorgelijke signalen" - in het bijzonder teruglopende advertentie-inkomsten. Laatste wijziging: 21 oktober 2010, 14:42

Vandermeersch benadrukt dat de operatie, naast het ‘slanker en slimmer maken van de organisatie’ ook een kwaliteitsimpuls betekent: “Alle nieuwe initiatieven gaan de kranten en de site beter maken. Bovendien scheppen we ruimte om nieuw talent aan onze krant te binden.”

De Ondernemingsraad buigt zich momenteel over de vraag of een sociaal plan (dat er nu niet is) wel of niet noodzakelijk is. “De vraag is of een sociaal plan zoveel meer waarborgen biedt, dan de gang naar de kantonrechter , die iedere individuele werknemer kan bewandelen”, aldus de OR voorzitter Jos Verlaan.

De nieuwe koers van NRC Media zal de komende maanden door de hoofdredacteur verder worden ingevuld. Vandermeersch wil duidelijk krijgen waar het accent op komt te liggen: op nieuws, analyse, achtergronden en commentaar. “Buitengewoon fier ben ik op de eigen primeurs die des NRC zijn. Zoals het bericht dat wij hadden dat de toen nog beoogd minister Leers op bezoek moest bij Wilders.”  

De komende maanden zal ook de opmaak van NRC Handelsblad veranderen. Het huidige broadsheet-formaat blijft voorlopig. “Al het belangrijke nieuws, commentaar, analyses en Fokke en Sukke komen voor in de krant op pagina een, twee en drie. Zodat de lezer al een eind op streek is met de opinies, het nieuws en de dossiers van de dag.”  De nieuwe vormgeving zal vanaf de tweede week van november stap voor stap worden doorgevoerd.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

6 reacties

peter meussen, 22 oktober 2010, 10:39

H.J.A. Hofland mag niet weg bij NRC Handelsblad!
Peter Vandermeersch is sinds 1 september de nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad. In Belgie was hij hoofdredacteur van De Standaard, daar had Peter Vandermeersch moeten blijven. Omdat hij nog niet weet, of hij onze allergrootste columnist en journalist H.J.A. Hofland in de uitverkoop moet doen. Peter, zweeg
erover in het t.v.- programma:‘De wereld draait door’ van Matthijs van Nieuwkerk op donderdag 21
oktober. Ik vind het juist schandelijk, om hier maar zelfs over de zwijgen. Van Hofland, blijf je gewoon af! Hofland is genie in de journalistiek, daar kom je niet aan!
Peter Meussen, persvoorlichter.

Olivier, 23 oktober 2010, 19:38

Ik vind dat Vandermeersch vooral in Nederland moet blijven en doorgaan waarmee hij is begonnen. Anders dan de meerderheid in de journalistiek vind ik namelijk de NRC helemaal niet zo’n briljante krant. Het is veel intellectuele prietpraat en weinig nieuws. Vooral types als Etty maken het een vreselijke oude mannen/vrouwen die altijd het gelijk (van links) hebben. Daar mag met een gerust hart de bezem door.

Enig zwakke punt vind ik in zijn redenering dat je kwaliteit kan verhogen door 30 man eruit te mikken. Een kromme redenatie die helaas maar al te vaak wordt ingeschakeld in de media om een reorganisatie recht te kletsen. Het is heel simpel; met minder kan je ook minder.

Sent Wierda, freelancejournalist, 25 oktober 2010, 10:45

De NRC moet zich meer dan tot nu toe toeleggen op onderzoeksjournalistiek. Met 30 journalisten minder is dat een onmogelijke zaak/taak.
De NRC is nu van maandag t/m donderdag een wel erg ‘magere’ krant - ‘mager’ wat betreft het aantal redactiepagina’s. Binnen- en buitenlandse kwaliteitskranten als de Volkskrant en SZ hebben heel wat meer te bieden.
Helaas heeft de NRC niet zo veel briljante columnisten - misschien kan Max Pam worden weggehaald bij de Volkskrant en Het Parool?

peter meussen, 29 oktober 2010, 13:49

Vreselijk Olivier, dat je Elsbeth Etty intellectuele prietpraat vindt. Dat je óver   journalisten die hun stempel verdiend hebben in de media, praat of het oude mannen en vrouwen zijn. Bah, wat is dit weerzinwekkend! Je moet wel weten waar je het overhebt. Geen gebakken lucht verkondigen.
Peter Meussen persvoorlichter.

Olivier, 30 oktober 2010, 15:29

@Peter… Hoezo gebakken lucht? Vandermeersch komt in zijn interne, maar uitgelekte, notitie tot dezelfde conclusies. Dat NRC een luie krant is met weinig nieuws en veel meningen van oude mannen en vrouwen. En dat iemand zijn sporen heeft verdiend, betekent niet dat hij of zij ons tot in lengte van dagen moet blijven bedienen met zijn stukken? In de journalistiek geldt: Je bent zo goed als je laatste verhaal. En dat valt er volgens mij - en dus volgens Vandermeersch -  genoeg op de oude ikonen aan te merken. Maar misschien is dat iets wat je als persvoorlichter niet weet. In de serie weten waar je het over hebt…

peter meussen, 14 december 2010, 16:37

Beste Henk,
Op de allereerste plaats, mijn welgemeende felicitatie met het verkrijgen van de PC Hooftprijs! Het is geweldig! Hier drink ik wel twee borrels op! Je blijft voor mij, de grootste journalist van Nederland! Maar dat wist je al. Zeker drinken we hier ‘n keer een borrel op bij Café Zwart. Je hebt deze prijs meer dan verdiend!
Groet van Peter Meussen,
Arnhem.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.