word studentlid

— vrijdag 26 oktober 2012, 15:53 | 5 reacties, praat mee

Mak: ‘NRC gevangen in slecht huwelijk’

UPDATE NRC Handelsblad zit in een slecht huwelijk met investeerders Egeria, Derk Sauer en hoofdredacteur Peter Vandermeersch, betoogt schrijver Geert Mak in De Groene. Mak baseert die uitspraak over 'zijn krant' na gesprekken met vrienden die bij de krant werken, de reeks incidenten met het gedwongen vertrek van nrc.next-hoofdredacteur Rob Wijnberg en het zelfgekozen vertrek van verslaggeefster Jannetje Koelewijn. Mak stelt dat de zelfcorrigerende mechanismen die hij uit de krant kende, niet meer lijken te werken of bewust zijn ontmanteld. Laatste wijziging: 26 oktober 2012, 19:27

“Ik zag kranten die waren verpakt in advertenties voor Rolex en een whisky-merk. Een krant die zonder gêne allerlei ‘formats’ van de concurrentie imiteerde - tot voor kort was dat nog andersom”, constateert Mak. De komst van investeerders die weinig met het krantenvak op hebben, resulteert in het wegsluizen van miljoenenbedragen die niet in verhouding staan tot de bescheiden winst.

Erger is de interne cultuur, die Mak via vrienden verneemt. “Ik voel me niet vrij om alles hier op te schrijven wat ik de afgelopen tijd over de NRC heb gehoord”, stelt hij.

Vrienden van Mak die bij NRC werken vertelden hem over onverkwikkelijke ontslagen, de hoofdredactionele ‘brulbrieven’ waarin collega’s zonder eerlijke kans op weerwoord in hun hemd werden gezet en een sfeer van kleurloosheid en angst “die iedere creativiteit zo langzamerhand begon te smoren.”

Volgens Mak is het een kwestie van tijd voor Vandermeersch, die het vertrouwen van zijn redacteuren kwijt zou zijn, zelf het veld ruimt. “En dan druk ik me zacht uit”, aldus Mak over het verdwenen vertrouwen in de twee jaar geleden binnengehaalde Vandermeersch.

Mak klaagt de rijke families die via Egeria in NRC Handelsblad investeren aan: “En wat de gefortuneerde families van Nederland betreft - de Van Puijenbroeks, de pensioenbeheerders van Ahold en Heijn, degenen die hun vermogens laten groeien bij Van Lanschot: moet dat nu zo? Schuilt er dan geen greintje gevoel voor burgerschap, fatsoen en traditie meer in uw gelederen? Moet u nu echt, om wille van een handvol zilverlingen, ook een prachtkrant als NRC Handelsblad naar de filistijnen helpen? Is het nooit genoeg?”

Meer bij De Groene

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch reageert in een open brief op de site van De Groene. Hij herkent zich niet in het beeld dat Mak schetst, betreurt het dat de auteur geen wederhoor heeft gehaald en nodigt hem uit een paar dagen mee te lopen op de redactie.

Over de problemen tussen de hoofdredactie en de eigenaren schrijft Vandermeersch onder meer: ‘Je weet ongetwijfeld dat er op verzoek van de Ondernemingsraad een onderzoek loopt naar het dividend. Alle partijen hebben afgesproken om daar discreet over te zijn. Ik kan je natuurlijk wel zeggen dat ik jouw zorgen deel over de financiering van de krant. Jouw bronnen zullen je ongetwijfeld hebben verteld dat ook daarover al eens spanningen heersen in ons huis.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

5 reacties

Paul Disco, 27 oktober 2012, 11:18

Over het dividend: de ondernemingskamer is daar glashelder over geweest toen ze wanbeleid vaststelde bij PCM Uitgevers. Opkoopfondsen hebben de plicht om niet alleen aan het eigen rendement te denken, maar ook rekening te houden met de andere vennootschappelijke belangen. In dat licht vraag ik me ook oprecht af of het investeren in en exploiteren van een grand café in Amsterdam een landelijk, journalistiek mediabedrijf dient. Het enige dat daar medium aan kan zijn, is de biefstuk.

King Billy, 28 oktober 2012, 14:02

NRC als spreekbuis voor een neo-liberale schaduwregering in Rotterdam, zoals de Bertelsman Stichting in Münster in een andere constructie voor de grootaandeelhouder van de uitgever Bertelsmann fungeert?
De parallellen zijn opmerkelijk.

rob v an otterloo, 28 oktober 2012, 17:35

Waar blijven de reacties uit het hol van de leeuw, de redactie van NRC? Of wordt zoiets als verraad beschouwd en kent Vandermeersch geen genade?
Ben het helemaal eens met Mak, word ook doodziek van al die door mij niet gevraagde luxe advertenties die een wereld schetsen waar geen gebrek aan geld bestaat. Wanstaltigheid zonder grenzen!

Roderik Oranje, 29 oktober 2012, 00:30

Ik zal wel naïef zijn, maar het antwoord van Vandermeersch lijkt me dodelijk voor Mak.

Paul Disco, 29 oktober 2012, 11:38

@ Roderik
Geert Mak heeft op een aantal onderdelen volgens mij wel een punt (over de sfeer op de redactie weet ik weinig).
1. De oplage tegen standaardprijzen daalt. Dat wordt opgevuld met goedkope actieabonnementen en bulk (en mogelijk dubbeltellingen): window dressing ter grootte van 3,0 tot 3,5% van de oplage.
2. NRC bereikt veel minder lezers. Afgelopen jaar daalde het gemiddelde bereik van een nummer met ruim 11%. Dat zijn 60.000 lezers minder. Dat is een omvang van een volle Arena of Kuip.
3. In het eerste jaar van het nieuwe NRC liep de leesduur van de krant terug van 41 minuten naar 36 minuten. En in het weekend van 57 naar 55 minuten. Hoe dat dit jaar zit weet ik niet.
4. Over de brulbrieven. Peter Vandermeersch citeert uit een warm, opbouwend exemplaar. Maar dit is er ook een: http://www.geenstijl.nl/archives/images/briefvandermeesch.html

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.