mgm nvj maart

— woensdag 27 juli 2011, 09:31 | 0 reacties, praat mee

Lagere halfjaarcijfers Wegener

Uitgeefconcern Wegener heeft ruim zes procent minder winst behaald in het eerste half jaar van 2011 dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat voor bijzondere posten kwam uit op 28,5 miljoen euro - een daling van 1,8 miljoen euro. Het achterblijven van inkomsten uit printadvertenties is de voornaamste reden voor het lagere resultaat. Ondanks de licht aantrekkende economie - dat bovendien vooral de export betreft - blijft binnenlandse consumptie op een laag niveau, aldus Wegener. De koopkrachtdaling bij consumenten, de forse bezuinigingen die het kabinet doorvoert, de onrust op internationale financiële markten en een onzekere Nederlandsehuizenmarkt maken consumenten huiverig om uitgaven te doen, aldus het concern. Laatste wijziging: 27 juli 2011, 11:42

“Veel adverteerders, met name uit het midden- en kleinbedrijf, zijn hierdoor terughoudend met het plaatsen van advertenties”, constateert Wegener - dat de groei in werkgelegenheid en daaraan gekoppelde personeelsadvertenties als postieve uitzondering. Het laatste half jaar van 2010 zag een daling; in het eerste half jaar van 2011 is sprake van een stijging.

Wel is bij personeelsadvertenties nog steeds sprake van een daling in het volume, stelt Wegener. Daardoor daalde de omzet vrijwel in hetzelfde tempo als in dezelfde periode van 2010. Familieberichten blijven onverminderd populair. In Wegenerkranten werd in het eerste half jaar van 2011 een advertentieomzet van 52,3 miljoen euro behaald, ruim 13 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bij huis-aan-huiskranten daalde de advertentieomzet in de eerste helft van 2011 naar 71,1 miljoen (-6,7 procent). Vrijwel alle advertentiesegmenten ondervonden de negatieve effecten van de slechte economische situatie, aldus Wegener.

De nettowinst na bijzondere posten steeg van een verlies van 4,5 miljoen euro naar 16,1 miljoen - een stijging van 20,6 miljoen euro. Het slechte resultaat uit 2010 is voornamelijk het gevolg van een boete die de Nederlandse Mededingingsautoriteit vorig jaar oplegde voor de te innige samenwerking van de Zeeuwse kranten.

Wegener betwist de rechtmatigheid van deze boete.

Volledig persbericht halfjaarcijfers 2011

Bekijk meer van

Wegener

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.