— woensdag 26 maart 2014, 08:45 | 2 reacties, praat mee

Kranten Wegener verjongen drastisch

Alle kranten van Wegener staan voor de opdracht hun redacties drastisch te verjongen. De gemiddelde leeftijd moet in drie jaar tijd omlaag van 51 naar 43 jaar. Dat melden bronnen binnen Wegener. De maatregel vormt onderdeel van het toekomstplan Spirit. Het is het tweede grote plan van Wegener in korte tijd. Het eerste plan, Phoenix, was bedoeld om het bedrijf zo snel mogelijk financieel gezond te krijgen. Laatste wijziging: 27 maart 2014, 10:44

Doel van Spirit is om het krantenbedrijf binnen drie jaar structureel levensvatbaar te maken. De kranten moeten veel meer geld online gaan verdienen en, daarmee samenhangend, nieuwe producten ontwikkelen. Ook moeten ze jonge gezinnen met kinderen aan zich zien te binden.

Erik Van Gruijthuijsen, directeur-uitgever bij Wegener: “Die 43 jaar is geen absoluut gegeven. Het is genoemd bij een presentatie en is daarna een eigen leven gaan leiden. De samenstelling van de redacties gaat er in ieder geval wel anders uitzien. Belangrijk wordt, wat je op welk moment op welk platform moet zetten. Skills blijven niet langer beperkt tot het schrijven van artikelen.”

Een werkgroep, bestaande uit alle hoofdredacteuren, directeur Peter Stadhouders (HR en transitie) en Van Gruijthuijsen, gaat de komende maanden uitvogelen hoe aansluiting gezocht kan worden bij een jongere lezersgroep en welke personeelsopbouw daarbij past. De NVJ zal bij dit proces betrokken worden. De verjongingskuur is tevens bedoeld om de loonkosten te drukken, valt binnen Wegener te beluisteren.

Van Gruijthuijsen typeert Spirit als een ‘aanvalsplan. De kranten worden nog dit jaar op een aantal dagen per week, waaronder de zaterdag, dikker. Om dat te bereiken krijgt de DPd een kwaliteitsimpuls. Ook inkoop elders wordt overwogen.’

Verder is in Spirit vastgelegd dat alle kranten, met uitzondering van de PZC, in 2017 een rendement moeten halen van 15,5 procent. De Zeeuws krant, veel kleiner dan de rest, mag met tien procent genoegen nemen.

De titels moeten zelf met plannen komen waarin ze aangeven hoe ze de rendementseis denken te halen. De opzet is dat ze nieuwe inkomsten gaan genereren. Met name De Stentor, De Gelderlander, Twentsche Courant Tubantia en het Brabants Dagblad wacht een flinke kluif, aldus ingewijden. En halen ze die doelstelling niet, dan wachten extra bezuinigingen.

Kranten die nu voldoen aan de rendementseis kunnen bij onveranderd beleid binnen enkele jaren alsnog in de problemen komen. 

Van Gruijthuijsen: ‘We houden ook rekening met aanhoudende abonnee- en advertentieverliezen. Vandaar dat we inzetten op het ontwikkelen nieuwe producten en hogere online inkomsten.’ Als voorbeelden noemt hij het uitrollen van OverUIT en Lekker, communities over uitgaan en eten, en het ontwikkelen van Dizzie, een boekencommunity. Over enkele andere producten kan de uitgever nog geen mededelingen doen.

Verder is bekend geworden dat de centrale ondernemingsraad van Wegener en de ondernemingsraden van de kranten verdwijnen. Er komt een algemene ondernemingsraad voor in de plaats. De verkiezingen voor de nieuwe raad, bestaande uit twintig personen, vinden plaats tussen 10 en 15 april. De Wegenertop vindt dat bij een afgeslankte organisatie een afgeslankte ondernemingsraad hoort. Het personeelsbestand is de afgelopen vijftien jaar gedaald van ruim 8000 naar minder dan 2500.

Bekijk meer van

Wegener

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Alex Willemsen, 26 maart 2014, 13:20

De zoveelste reorganisatie en het wordt er allen maar beroerder op. Na het uitkleden van de HAH-kranten wacht nu de dagbladen eenzelfde lot. De directie, met Stadhouders voorop, heeft al in geen jaren een duidelijke visie en concrete plannen gepresenteerd die de resultaten van de uitgeverij verbeterd hebben. Er is alleen plat bezuinigd en dan ook nog op een domme manier, waardoor winstgevende producten in twee jaar tijd zijn verworden tot een verliesgevende inhoudsloze verzameling van vellen krantenpapier. Want de naam krant mag het in de meeste gevallen niet dragen. Ook bij deze operatie wordt slechts een verlangen uitgesproken en een doelstelling geformuleerd zonder dat daar een visie achter zit. Waarschijnlijk ontbreekt ook een fatsoenlijke investeringsbegroting. En de afzonderlijke uitgevers mogen dat dan op gaan lossen. Veel succes allemaal!

Kees Quaadgras, 7 april 2014, 13:42

Bij Wegener (en veel andere bedrijven) wil het maar niet doordringen dat je eerst kwaliteit moeten leveren voordat de klanten (lezers) komen. Dus richt je allereerst op het maken van een goede, aantrekkelijke, leuke en betrouwbare krant, deels op papier, deels digitaal, met relatief veel beeld.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.