mgm nvj maart

— donderdag 1 november 2012, 15:07 | 4 reacties, praat mee

Joost Oranje: begrens rendement NRC

De (voormalige) hoofdredactie van NRC Media maakt zich zorgen over de financiering van haar kranten (NRC Handelsblad en nrc.next). De aandeelhouders, investeringsmaatschappij Egeria (91%) en Derk Sauer (9%), trokken dit jaar 12,5 miljoen euro dividend uit het bedrijf, dat in 2011 een winst van 4,5 miljoen boekte. Volgens Joost Oranje, voormalig plaatsvervangend hoofdredacteur van NRC (die per 1 november vertrok naar Nieuwsuur), is het ‘goed om een solide, winstgevend bedrijf te zijn’, maar is er ‘natuurlijk wel een grens’, zo zegt hij in een interview met Villamedia magazine (2-11-2012). Laatste wijziging: 1 november 2012, 17:24

‘NRC is toch cultuurgoed in een onder druk staande markt. Het klinkt een beetje pathetisch, maar kwaliteitspers blijft wel noodzakelijk voor het goed functioneren van de democratie. Als er een punt komt waarbij je of daarvoor moet kiezen of voor nóg meer rendement, dan moet dat eerste echt de doorslag blijven geven. Dat is wel iets om over na te denken en voortdurend met kracht bij Egeria onder de aandacht te brengen.’

Ook hoofdredacteur Peter Vandermeersch maakt zich zorgen over de financiering.

In een open brief aan Geert Mak in De Groene Amsterdammer– die eerder stevige kritiek uitte op de directeur/hoofdredacteur en de aandeelhouders -  stelt Vandermeersch: ‘(..)Ik kan je natuurlijk wel zeggen dat ik jouw zorgen deel over de financiering van de krant. Jouw bronnen zullen je ongetwijfeld hebben verteld dat ook daarover al eens spanningen heersen in ons huis.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

4 reacties

Elmar Veerman, 1 november 2012, 16:31

Het klinkt helemaal niet pathetisch. Alleen zou ik ‘pers’ willen vervangen door ‘journalistiek’. Het is een wonder dat het zo lang zo goed is gegaan, journalistiek overlaten aan de vrije markt. Nu het misgaat, krijg je dit soort vrijblijvende oproepen. Waar blijft toch de discussie over de rol van de journalistiek in democratische samenlevingen? In de Verenigde Staten speelt de onafhankelijke journalistiek al nauwelijks meer een rol van betekenis. In Nederland is de reactie van de overheid op de doodsstrijd van de journalistiek vooral het versnellen daarvan via de afbraak van de publieke omroep. Een fatsoenlijke samenleving betaalt journalistiek in ieder geval voor een deel uit collectieve middelen. Daar profiteert de hele samenleving namelijk van.

Johan Dirk Moerbeek, 1 november 2012, 16:57

Ik denk dat de journalistiek toch echt vrij moet blijven - ook van overheidssteun.
Mensen die willen weten wat er aan de hand is zullen moeten beseffen dat daarvoor betaald moet worden.
En vergeet niet dat de kostenstructuur van de journalistiek verandert als naarmate zij zich meer in de richting van online media verplaatst.
Laat liever wat slimme journalisten opstaan dan een behoudend model waarin de journalistiek afhankelijk is van de gulle hand van een mediaminister! Die misschien wel vaak, maar niet altijd van goede wil zal blijken te zijn.

bert.a.kok@gmail.com, 2 november 2012, 15:12

“Nóg meer rendement”... Ik weet het niet hoor, maar 4,5 miljoen winst op een omzet in 2011 van 116 miljoen (4% dus) is bepaald niet indrukwekkend te noemen. Bij de meeste bedrijven zouden zulke cijfers aanleiding zijn voor een drastische reorganisatie.

Bert Ernste, 2 november 2012, 17:58

“Ik denk dat de journalistiek toch echt vrij moet blijven - ook van overheidssteun.”

Vanwaar toch dat hardnekkige idee dat overheidssteun per definitie slecht is en geld van aandeelhouders goed?

Ergens zal geld vandaan moeten komen. Helemaal vrij ben je dus nooit. De vraag is of dat goed wordt ingericht met redactiestatuten et cetera zodat de onafhankelijkheid van de journalistiek gewaarborgd is. Dat geldt voor media die privaat worden gefinancierd even zeer als voor media die op overheidsgeld draaien. Het kan bij beide financieringsvormen zowel goed als fout gaan wat die journalistieke vrijheid betreft.

“4,5 miljoen winst op een omzet in 2011 van 116 miljoen (4% dus) is bepaald niet indrukwekkend”

Misschien (afhankelijk van je criterium), maar het rendement voor de aandeelhouders was dus bijna drie keer zo hoog. Die haalden effectief geld weg uit het bedrijf.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.