Nieuws

Jackie rectificeert ‘niggabitch’ niet

donderdag 22 december 2011

In het komende nummer van Jackie komt, in tegenstelling tot eerdere toezeggingen, geen rectificatie te staan over het artikel met de kop ‘niggabitch’ waarin wordt verwezen naar de Amerikaanse zangeres Rihanna en haar kledingstijl. ‘Er valt niets te rectificeren, want er is niets onjuist aan die productie’, zegt Yves Gijrath van de Gijrath Media Groep (GMG) desgevraagd. Het modemagazine werd deze week wereldnieuws door het stuk. Toen het niet lekker bleek te vallen, verklaarde hoofdredacteur Eva Hoeke dat het ging om ‘een grap’, om het niet veel later af te zwakken tot ‘een slechte grap’. Toen de reacties vooral via social media wereldwijd heftiger vormen aannamen, inclusief woedende tweets van Rihanna zelf, bood Hoeke haar nederige excuses aan, beloofde ze nooit meer grappen te maken en een rectificatie te plaatsen.

Haar zwabberende reactiebeleid kostte Hoeke uiteindelijk de kop; in overleg met de uitgever legde ze haar functie dinsdag neer. Volgens Gijrath had ze achter haar productie moeten blijven staan. ‘Nu zette ze het in eerste instantie neer als een grap, maar dat was het beslist niet. Het was een duiding. Maar wel een zeer pijnlijke duiding is ons na onderzoek gebleken. De enige juiste reactie was dan ook geweest: “we hebben ons niet voldoende gerealiseerd dat deze duiding zo gevoelig lag. We bedoelden het niet kwaad en bieden onze oprechte en welgemeende excuses aan.” Maar door de consternatie begon Eva zich in allerlei bochten te wringen en zijn we samen tot de conclusie gekomen dat haar positie daardoor niet meer geloofwaardig was.’ Zelf reageerde Hoeke in een persbericht dat GMG uitstuurde: ‘Ik had tot tien moeten tellen voordat ik ongenuanceerde standpunten via social media kanalen ging innemen.’

Gijrath noemt het vertrek van Hoeke een ‘zakelijke beslissing’. ‘Ik wil voorop stellen dat ik een Eva-fan ben en blijf. Ze heeft belachelijk veel over zich heen gehad en dat verdient ze beslist niet. Ik ken haar als integer, oprecht en dedicated. Hoe mensen het in hun hoofd halen om Eva en Jackie te typeren als racistisch gaat alle perken te buiten. Jackie wordt zelfs gemaakt door een multiculturele groep mensen.’

Van een rectificatie komt het dus niet in het volgende nummer van Jackie, (‘we laten ons door niemand de mond snoeren’) maar onbesproken blijft de Rihanna-gate zeker niet. Gijrath laat weten dat er inmiddels contact is gelegd met de zangeres om haar in het februarinummer uitgebreid in te laten gaan op de kwestie. ‘We willen onze misinterpretatie met alle liefde uitleggen en terugkomen op de gevoeligheden rond dit onderwerp. Eén ding staat vast: Jackie is een sterke vrouw, en zal nog sterker terugkomen.’

Voorlopig wordt de functie van Hoeke opgevuld door Willem Baars, die ook hoofdredacteur is van JFK. Inmiddels is de zoektocht naar een nieuwe hoofdredacteur voor Jackie begonnen.

Auteur: Linda Nab
Meer over: Gijrath Media Groep , Jackie

8 reacties

1. door frank siddiqui, 23 december 2011, 12:42

Wie de racistische associaties van het word neger (nigger) voor zwarten ontkent, mist zowel historisch besef als sociaal invoelingsvermogen. Hoeke deed er goed aan spijt te tonen, daarmee toonde ze haar fatsoen en haar integriteit, daar ging het om. Dat ze moest opstappen kwam niet door de reactie van Rihanna - die het recht had, want het ging om haar persoonlijk - maar door Hoeke’s uitgever Gijrath, die van mening was dat er geen probleem schuilt in het gebruik van het woord neger/nigger/nigga door blanken. Er een principiële zaak van maken om geen excuses aan te bieden, zoals Gijrath doet, is even smakeloos als het recht claimen om als niet-jood grapjes te maken over de holocaust. Of in het edele blad Jackie geintjes maken over misbruikslachtoffers van de katholieke kerk.
Dat Gijrath van het’recht om te beledigen’ een principiële zaak maakte is niet alleen smakeloos, maar toont vooral zijn eigen domheid. Als je nergens een grens legt, wordt zelfs het pissen door andermans brievenbus een taboedoorbrekende heldendaad. Dat is het soort relativisme dat in de plaats is gekomen voor de vroegere politieke correctheid. Gijrath laat vooral zien dat hij als uitgever de intelligentie mist om te zien dat sociaal fatsoen een groter belang heeft dan het recht om te beledigen. Door Gijraths houding moest het fatsoen van Eva Hoeke gaan, en is het afdrukken niggabitch een heldendaad geworden. Zo krijgt stap voor stap het tuig van de richel het voor het zeggen.

2. door Carl Peter Yeh, 23 december 2011, 21:21

Rihanna is in veel zo niet alles een niggabitch.
Door hoe ze optreedt, feestviert, met wie ze zich omringt, hoe ze eruit ziet en wat ze draagt, zoals dat halssnoer met het woord ‘cunt’.
Dat type vrouw heeft Jackie geduid op een fashionpaginaatje, onder de simplistische noemer: ‘Draag dit, en jij bent ook een niggabitch’. (ja vast.)
Smakeloos? Ach. Fout, of racistisch? In de verste verten niet.
En dan op dit podium welgeteld een reactie. Met politiek correct geneuzel beyond belief.
Waar het hier om zou moeten gaan is diezelfde heer Gijrath.
Die het aan de ene kant opneemt voor zijn Eva - “want dit alles verdient zij zeker niet” - maar haar aan de andere kant om ‘zakelijke gronden’ gewoon keihard dumpt
Wat is dit voor hopeloze uitgever? Is dit pal staan?
En wat is dit voor site?
Geen woord van protest. Geen enkele steunbetuiging.
Alzo verwordt Eva Hoeke niet tot de niggah van de journalistiek. Want dan kun je, net als Rihanna, alles roepen en maken.
Nee, Eva Hoeke is de neger van de journalistiek.
En Yves Gyrath de Grote Slavendrijver.

3. door Kim Kusters, 24 december 2011, 11:20

“geen probleem schuilt in het gebruik van het woord neger/nigger/nigga door blanken”
Dit lees ik in het bovenste stukje van een mede reageerder….maar nou moet het toch niet gekker worden? Dus als je blank bent en je zegt zoiets is het discriminatie….en als je gekleurd bent en je zegt zoiets dan is het niks?

Door zulk soort reacties is het straks onmogelijk om nog maar één zin te zeggen zonder dat er een hele bevolkinsgroep zich gediscrimineerd voelt!
Zullen we ook maar gelijk de blanke vla, de zwarte Kip en de jodekoeken uit de schappen halen?

4. door Marcel G. Heemskerk, 6 januari 2012, 18:49

“geen probleem schuilt in het gebruik van het woord neger/nigger/nigga door blanken”

okay, als blanke mag je geen nigga zeggen, en als 100% afrikaan wel. mag iemand die halfbloed is ‘nigga’ zeggen? mag iemand die 25% afrikaans is ‘nigga’ gebruiken? mag een turk nigga zeggen? mag ik na een 10 uur zonnebank mét spray tan nigga zeggen? hoe donkergekleurd moet iemand zijn om het te mogen zeggen… want de éne halfbloed is donkerder dan de andere halfbloed…—> onzin dus!

en daarnaast, Amerika is hypocriet, de FCC reguleert wat er wel en niet op TV gezegd mag worden… (shit, piss en tits mogen NIET gezegd worden), terwijl films en muziek er vol van staan.  de woorden nigga en bitch worden volop gebruikt in lyrics, maar niet in printed media. tja, dat er in de VS onderscheid tussen die twee worden gemaakt was Eva / Jackie zich niet van bewust… en maar goed ook.  laten we hier in Nederland alsjeblief niet die kant op gaan!

grtzzz,
@zenclimber

5. door Anti-Discriminatie, 7 januari 2012, 19:45

Blanken die zeuren dat ze zwarten geen ‘nigger’ mogen noemen, maar zwarten elkaar wél, vond ik altijd te dom zelfs voor de Ku Klux Klan. Maar de laatste tijd zie ik het ook bij mensen, wier intelligentie ik altijd hoog achtte, dus ik leg het nog een keer uit.

‘Nigger’ is oorspronkelijk een denigrerend scheldwoord van blanken voor zwarte slaven en hun nakomelingen. Het herinnert aan de tijd dat zwarten werden gezien en behandeld als lastdieren, het is een vernedering van de onderdrukte door de onderdrukker.

Voor zwarten is ‘nigger’ een geuzennaam geworden. Als zij elkaar ‘nigger’ noemen, is het een sarcastische verwijzing naar de tijd dat zwarten in blanke ogen niet meer waren dan lastdieren. Het is nogal misplaatst om daar als nazaat van de slavenhouders aan mee te doen. Je gaat toch ook niet grappig lopen doen over de Jood Süss? Bovendien kan een zwarte, die door een andere zwarte ‘nigger’ wordt genoemd, riposteren met hetzelfde scheldwoord.

Nu zijn er ongetwijfeld blanken die zeggen dat een zwarte, die door een blanke voor ‘nigger’ wordt uitgescholden, kan terugslaan met ‘cracker’, of ‘honkey’: ‘bleekscheet’. Maar die woorden hebben niet dezelfde historische beladenheid als ‘nigger’.

Zwarten vormen nog steeds de meest onderdrukte bevolkingsgroep, op vrouwen na. Wie zegt dat dit niet waar is, vindt dat het zwarte bevolkingsdeel zijn achtergestelde positie aan zichzelf te danken heeft: lui, wentelend in het slachtofferschap, misschien zelfs wel behept met een genetisch bepaald, lager IQ. Dat is ondubbelzinnig racistisch en getuigt van weinig historisch besef.

Blanken zijn nog altijd de onbetwiste heersers, de onderdrukkers. Het zijn steeds weer gekleurde volkeren die door de blanke Verenigde Staten worden aangevallen en bezet. In het bezettende leger zitten nogal wat zwarten en andere etnische minderheden. Die sneuvelen in dienst van de blanke hegemonie. Studeren en op de beursvloer de wereldeconomie naar d’r grootje werken, is vooral een blanke aangelegenheid.

De 23-jarige historicus Rutger Bregman is een vertegenwoordiger van de heersende klasse: blank, man, hetero, en bovendien lid van een stroming die net zo bespottelijk als aanmatigend is, namelijk die der blanke, heteroseksuele mannen die serieus menen te worden achtergesteld ten voordele van vrouwen, homo’s, etnische minderheden en ‘uitkeringstrekkers’. De GeenStijl-mannen, zogezegd.

Die zitten in een uiterst beklagenswaardige positie, want de privileges, die blanke, heteroseksuele mannen zo’n drieduizend jaar hebben genoten, worden tegenwoordig niet meer door iedereen als vanzelfsprekend gezien, en nu mogen ze ook al geen ‘niggabitch’ meer zeggen tegen een zwarte vrouw!

In de Volkskrant meent Bregman keihard in verzet te moeten gaan tegen dit Grote Onrecht, met een kennelijk grappig bedoeld stuk waarin zwarten nog eens extra nadrukkelijk worden uitgescholden voor ‘nigger’ en ‘niggabitch’, waarin iemand (maar wie, is me niet duidelijk, want echt lekker schrijft Bregman niet) voor ‘pinda’ wordt uitgemaakt, waarin Bregman stelt dat racisme niet bestaat en dat er dus ook maar niet over moet worden gezeurd over hoe we ‘onze bruine medemens’ moeten noemen (wat dacht je van zijn of haar voornaam, botte eikel?), en waarin hij – hohoho! – ‘vrouwen, migranten en gangster-rappers-in-opleiding’ aanduidt als ‘de kansarmen van onze samenleving’.

Dat vrouwen ‘kansarm’ zouden zijn, pikte onze eigenste Jacqueline Makbouli niet. Ze schreef er een pittig antwoord op, die werd doorgeplaatst op uw favoriete fundamentalistisch-hedonistische webmagazine. De reacties op haar stuk zijn op Frontaal Naakt vrij beschaafd, ik mag wel zeggen dankzij het snoeiharde en zeer arbeidsintensieve moderatiebeleid van Uw Hoofdredacteur, en vooral ook zijn beeldschone, charmante, hyperintelligente en multigetalenteerde geliefde.

Maar op haar eigen webstek liet Makbouli duizend bloemen bloeien en dat was weer zeer leerzaam. Om te beginnen omdat Makbouli het nadrukkelijk had over Bregmans seksisme, en veel reageerders in haar betoog klaarblijkelijk een stuk over racisme meenden te hebben gelezen. Ik durf te wedden dat ze niet reageerden op de inhoud van Makbouli’s stuk, maar op haar exotische naam (dat overkomt de half-Marokkaanse Makbouli wel vaker). Vandaar dat ze door reageerders werd aangesproken als ‘kleurling’ en ‘allochtoon’ en dat er reacties staan als ‘Als aids een kleur had was het negerbruin’.

Jawel, neem de blanke heteroman zijn favoriete speeltjes af en alles is geoorloofd. Dan gaat-ie schuimbekken dat AIDS ‘negerbruin’ is.

6. door Anti-Discriminatie, 7 januari 2012, 19:45

Ik heb de afgelopen twee maanden een aantal stukken geschreven over het welig tierende racisme in Nederland, onder andere met betrekking tot het racisme van Zwarte Piet. Veel, erg veel blanke mannen reageerden daarop met de mededeling dat geen van de zwarte mensen, die zíj kenden, er een probleem mee had. Ook bij de niggabitch-discussie werd dit argument vaak te berde gebracht.

Welnu, dan breng ik deze drogargumentatie ook maar in stelling: de zwarte (ik spreek zelf liever van ‘bruine’, maar ‘zwarte’ lijkt de gangbare term te zijn) mensen die ík gesproken heb (waaronder een innige jeugdvriendin), nemen wel degelijk aanstoot aan Zwarte Piet en van dat ‘niggabitch’ krijgen ze het helemaal te kwaad. Ook kreeg ik via Twitter en Facebook veel steunbetuigingen en bedankjes van zwarte mensen.

Eén van hen, eveneens een dierbare vriendin, een prachtige zwarte vrouw, leerde een harde les toen ze zich op Twitter in de discussie mengde. In no time kreeg ze het blanke GeenStijl-gajes op haar nek, waaronder PowNed-secretaris Jan Bennink en de journalist Arnoud Veilbrief. Die laatste gooide voor straf wat informatie over het persoonlijke leven van mijn vriendin op het Internet.

Vinden de blanke mannen het gek dat de zwarten in hun omgeving geen kritiek durven te hebben? Je wordt als uitgesproken zwarte meteen aan de schandpaal genageld, vernederd door onze kwaliteitskranten en gebrandmerkt als oorzaak van de ziekte AIDS. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om stand te houden tegen zo’n lawine van verbaal geweld en intimidatie.

7. door Anti-Discriminatie, 7 januari 2012, 19:46

http://www.frontaalnaakt.nl/archives/nigger.html

8. door Olof van Joolen, 8 januari 2012, 11:59

Of het een smaakvolle kop was, daarover kan je discussiëren, maar Jackie heeft het volste recht dat ze niet rectificeren. Wat ik in al deze discussies mis, is het element van de jongerencultuur waaruit Rihanna ook komt. Zelfs brave Nederlandse rappers als Ali B. gebruiken het woord nigga te pas en te onpas. Met andere woorden; voor hen en hun generatie heeft het een heel andere lading gekregen. Wanneer je dat bedenkt, is het allemaal niet zo dramatisch als het lijkt. Maar dan moet je wel uit je hooggeleerde stoel komen en niet alles bezien vanuit je hyper politiek correcte visie.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log hieronder in of meld je aan als je geen logingegevens hebt.



Zoek in het Archief vaknieuws






In het nieuws

Villamedia Magazine via Blendle