word studentlid

— donderdag 3 februari 2011, 09:29

iPad-krant The Daily gepresenteerd

iPad-krant The Daily gepresenteerd

News Corp-topman Rupert Murdoch heeft in New York de iPad-only digitale krant The Daily gelanceerd. Een abonnement kost 14 cent per dag, 99 cent per week of 40 dollar per jaar. De scherpe prijs komt door het unieke formaat, stelt Murdoch: "Geen papier, geen miljoenen kostende drukpersen, geen vrachtwagens. We geven die besparingen door aan onze lezers." De krant krijgt een experimenteel karakter, stelt hoofdredacteur Jessy Angelo. The Daily is volgens hem niet bezwaard met een verleden in de papieren wereld - geen legacy product - zodat er ruimte is om te experimenteren. Laatste wijziging: 3 februari 2011, 11:20

De uitgevers lijken te zijn afgestapt van het besloten karakter van de krant. De site van The Daily blijft spartaans en zonder nieuws, maar Angelo stelt dat zijn krant deelnemer wil zijn aan het web discourse - het gesprek op internet. Eddy Cue, vice-president Internetdiensten van Apple kondigde aan dat het betaalsysteem dat The Daily gebruikt om abonnementen af te handelen “snel” voor andere uitgevers beschikbaar komt. Het systeem betekent wel een verplichte afdracht van 30 procent van de inkomsten - iets waarmee Murdoch kon leven.

Op de vraag hoe snel The Daily als succesvol wordt gezien, antwoordde Murdoch dat, gezien de relatief lage kosten (ondanks een redactie van honderd man) de ondergrens snel gehaald wordt. Volgens Murdoch kost The Daily ongeveer een half miljoen dollar per week. Er zijn geen plannen voor een uitrol buiten Amerika; de krant richt zich op de naar schatting 15 miljoen Amerikanen die dit jaar een tabletcomputer zullen bezitten.

Uitgever News Corp bracht ook kwartaalwinstcijfers naar buiten: het bedrijf boekte een nettowinst van 642 miljoen dollar - een stijging van 150 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ook de omzet groeide: 8,76 miljard dollar tegen 8,68 miljard dollar het jaar ervoor. De winst was vooral te danken aan verbeterde inkomsten uit televisieactiviteiten.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.