mgm nvj maart

— vrijdag 13 mei 2011, 18:24 | 0 reacties, praat mee

Internetproject zet MGL op verlies

De Media Groep Limburg moet de eerste maand één ton toeleggen op de betaalde themasites van Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. Tenzij het project (Perspectief, red.) zich explosief ontwikkelt de komende maanden, loopt het verlies op tot zes ton in de proefperiode van zes maanden. Dat schrijft de Ondernemingsraad in een bezorgde brief aan directeur Johan Boermann. “Aan het eind van het jaar is dat opgelopen tot een verlies van 900.000 euro in plaats van een operationele winst van 450.000 euro.” Laatste wijziging: 16 mei 2011, 11:56

Volgens de OR is de continuïteit van MGL in het geding. Temeer omdat niet zeker is of en wanneer de resterende subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers van 750.000 euro komt. Dit bedrag is wel ingeboekt in de begroting. “In het slechtste geval zal het resultaat derhalve ruim twee miljoen lager uitvallen dan de begroting. Immers: we houden wel de kosten, maar genereren geen omzet.”

De OR vraagt of Boermann kansen ziet om het tij te keren. Perspectief zou de toekomst van MGL moeten veiligstellen. De OR vraagt Boermann verder wat er gaat gebeuren als de doelstellingen niet worden gehaald.

Sinds 25 maart kunnen lezers zich abonneren op de themasites economie, gezond leven en mode en beauty van beide Limburgse kranten. Na een proefperiode moeten abonnees daar 11 euro per maand voor gaan betalen. Boermann zei in 2009 bij de voorbereiding dat Perspectief een omzet van 40 miljoen euro zou gaan genereren. Meer themakanalen zouden volgen, zoals bijvoorbeeld sport.

De OR zegt van diverse bronnen vernomen te hebben dat de start van het project “desastreus is geweest.” Het aantal betalende abonnees over de eerste maand zou minder dan vijftig zijn. Een groot deel daarvan heeft een proefabonnement van één euro. “Ook de reacties in de media zijn niet positief.”

Boermann schermt met andere cijfers. Hij spreekt van zesduizend proefabonnees en driehonderd mensen die elf euro voor de nieuwe dienst betalen. Een bron binnen MGL zegt dat de directeur de digitale krantenabonnees meetelt en een groep studenten van de Hogeschool Zuid die Perspectief analyseren. Boermann houdt vast aan zijn eigen cijfers.

“De cijfers vallen tegen als je kijkt naar de verwachtingen”, zegt hij in een reactie. “We zijn pas vier weken bezig. We zijn niet bezig met een oplossing die je in een winkel om de hoek kunt kopen. Het is een ingewikkeld project.”

Op de brief van de ondernemingsraad wil Boermann niet reageren.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.