mgm nvj maart

— maandag 6 januari 2014, 10:15

‘Ik heb een passie voor online media’

‘Ik heb een passie voor online media’

Haar liefde ligt bij de online media, dat lijdt geen enkele twijfel. Op vrijwel alle – Twitter, LinkedIn, Facebook, Pinterest en natuurlijk ook Villamedia – is Thalina Koeleman (22) actief. Daar ook ziet ze haar toekomst – en niet alleen die van haarzelf. Geen wonder dat haar scriptie ‘digitale interactie’ als onderwerp heeft. Laatste wijziging: 6 januari 2014, 11:26

Eigenlijk is Koelemans onderwerp ‘het gebrek aan digitale interactie’. De vrouwenbladen die ze onderzocht – Libelle, Linda, Viva, Santé en Red – zijn wel aanwezig op de voornaamste sociale media – Twitter, Facebook, Pinterest, You Tube en een enkele keer Instagram – maar het blijft grotendeels bij eenrichtingverkeer. ’Iedereen weet: online ligt voor de bladen een deel van de toekomst, maar ze doen er vaak nog weinig mee,’ zegt Koeleman, die de opleiding journalistiek volgde aan de Christelijke Hogeschool Ede: ‘Die is een stuk kleinschaliger dan Utrecht. Ze kennen je er bij naam.’ Dat haar scriptiebegeleider zelf geen lezer van vrouwenbladen was, deert haar niet: ‘Hij vond het onderwerp interessant. En ik heb genoeg met anderen kunnen sparren.’

En ze is zelf online gegaan om te ondervinden hoe bladen met hun lezeressen omgaan – als er al van ‘omgang’ sprake kan zijn. ‘Wat de bladen met de sociale media en hun website doen is nog te vaak eenrichtingverkeer. Dat terwijl de leeftijdsgroep van Libellelezeressen bijvoorbeeld juist heel actief is op de sociale media. Als er geen interactie is, als je dus je alleen maar zendt en niet antwoordt op vragen of berichten, dan heeft het niet zo heel veel zin.’ De bladen willen een ‘vriendin’ zijn voor hun lezeressen – maar als ze het laten afweten zodra de laatsten iets vragen of meedelen, dan houdt het op. En de verwijzingen van de papieren bladen naar de website zijn ook schaars en onvolledig.

Het antwoord op de (retorische) vraag die de titel vormt van Koelemans scriptie: ‘Kunnen vrouwenbladen nog zonder digitale interactie?’ ligt dus voor de hand. Nee, ze kunnen niet zonder, maar Koeleman begrijpt wel waarom het niet vaker gebeurt. ‘Dikwijls is er te weinig geld om daarin te investeren. Het is ook een kwestie van prioriteiten. Vaak is het dezelfde redactie die het papieren blad maakt en de online media bedient. Het blad moet naar de drukker voor een bepaalde deadline, dus dat moet eerst. Terwijl het bijhouden van de website en de sociale media misschien urgenter zou zijn. Je moet daarin blijven investeren, er voortdurend mee bezig zijn.’

Maar de bladen zijn wel steeds in beweging, constateert Koeleman tegelijkertijd. ‘Linda bijvoorbeeld is al heel anders bezig. Nu is er ook lindanieuws.nl. Flair heeft sinds kort een nieuwe website. Er gebeurt wel wat.’

Soms gebeurt er iets heel negatiefs – zoals de ontslagen en verkopen bij Sanoma. Of dat ook met de online activiteiten van de bladen te maken had, laat ze in het midden. Wel waren die gebeurtenissen voor haar ‘het laatste duwtje’ om haar scriptie in te zenden voor de Scriptieprijs. ‘Op het laatste moment, vlak voor de deadline, net als een echte journalist…’

Koelemans eigen toekomst is nog wel onzeker. Op LinkedIn noemt ze zich een ‘enthousiaste en gemotiveerde starter met een passie voor online media’. Vooralsnog werkt ze vooral als vrijwilliger, met name als ‘Social Media Manager’ bij Huis van Belle, dat zichzelf een online magazine voor meiden noemt en waar ze onder andere een blog bijhoudt, de voornaamste sociale media bijhoudt en online inderdaad alle vragen en opmerkingen beantwoordt. Maar daarvan kan de kachel niet branden. Ze zou wel graag op de (online) redactie van een blad werken, maar de plaatsen zijn voor het merendeel al ingenomen – of er is geen geld voor een betaalde kracht. Daarom denkt ze dat haar heil niet noodzakelijkerwijs in de journalistiek ligt. ‘Ik zie me ook wel werken voor een communicatieadviesbureau of een marketingbureau.’ Liefst voor de website en/of de sociale media. Kort, bondig en vooral snel.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.