Nieuws

Hans Verploeg (65) overleden

woensdag 26 mei 2010

Hans Verploeg, voorzitter van de stichting Free Voice en oud algemeen secretaris van de NVJ, is dinsdagnacht overleden. Hij was al langere tijd ernstig ziek. Verploeg heeft vanaf 1980 25 jaar bij de NVJ gewerkt. Zijn carrière omvat verder het mede-oprichten van Press Now en Free Voice, organisaties die persvrijheid stimuleren. Op 3 mei, de internationale Dag van de Persvrijheid, maakte hij traditiegetrouw de jaarlijkse persvrijheidsindex van Freedom House bekend. Verploeg is 65 jaar geworden. Lees ook het portret uit 2005 dat vakblad De Journalist over Verploeg schreef. De crematie zal aanstaande dinsdag om 14.15 uur plaatshebben in Driehuis.

55 reacties

1. door Eduard Bekker, 26 mei 2010, 10:34

Triest nieuws, en dat zo kort na het overlijden van Joost Divendal. Ik wist niet dat hij ziek was.
Ik kende Hans niet heel erg goed, maar ik heb hem in de Vermeerstraat regelmatig ontmoet bij de sectie internet en heb nog muziek gemaakt tijdens zijn afscheid als Algemeen Secretaris. Pieter Broertjes had toen een prachtige en persoonlijke speech gehouden. Dat lijkt nog maar zo kort geleden. Zijn naasten wens ik veel sterkte in het dragen van dit verlies.

2. door Spinhof, 26 mei 2010, 11:20

Wat triest allemaal. Zo kort na Joost, nu Hans! Sterkte

3. door Truusje van Tol, 26 mei 2010, 11:22

Het is niet waar hè? Dit kan niet hoor!

4. door Jacqueline W, 26 mei 2010, 11:58

Het is wel heel treurig nieuws, inderdaad helemaal zo kort na het overlijden van Joost. En het is wel erg bitter om dood te gaan als je op een levertransplantatie ligt te wachten… Arme Hans. En arme Inge vooral.

5. door willem ammerlaan, 26 mei 2010, 12:44

Godsamme.Je denkt en hoopt dat het allemaal wel goed komt. Niet dus. Wat een verlies voor de NVJ, wat een drama voor Inge.

6. door Geert Wilkens, 26 mei 2010, 12:46

Inderdaad, heel erg treurig nieuws. Wat moet ik toevoegen aan de overige reacties? Hier zijn geen woorden voor; ik heb hem heel wat keren mogen ontmoeten en bewaar prettige herinneringen aan hem. Alle naasten, en vooral Inge, heel veel sterkte ...

7. door Ruud F. Witte, 26 mei 2010, 12:47

Vreselijk nieuws. ‘k Blijf me Hans herinneren als een zeer betrokken algemeen secretaris van de NVJ, altijd oog voor (kader)leden van ‘zijn’ vakbond en -organisatie. Hij heeft ongelooflijk veel betekend voor de NVJ, voor de persvrijheid in Nederland en daarbuiten. Een geweldige man. Voor Inge: heel veel sterkte.

8. door Flip Feij, 26 mei 2010, 13:03

Hebben als “Norse Zeeuwen” weleens tegenover elkaar gezeten over doorgevoerde belangenbehartiging. Accordeerden binnen 10 minuten. Groot verlies, zijn betekenis was bovenregionaal.

9. door Flip Feij, 26 mei 2010, 13:05

Waar ik zei: “doorgevoerde”, bedoelde ik “doorgeslagen”.

10. door Kibret Mekonnen, 26 mei 2010, 13:24

Oh, wat een slecht nieuws. Ik leerde heer Verploeg kennen in 1996, toen ik uit Ethiopië naar Nederland moest vluchten als een journalist. Toen heeft hij me ontving van harte als een collega in zijn kantoor, bij NVJ. Door hem is de NVJ meer geraakte en berokkend met de persvrijheid situatie in Ethiopië. Door hem is ons vereniging Ethiopian Free Press Journalists Association, de eer prize van IFJ, BOB BAKKER AWARD 1996 gewonnen. sinds dien had af en toe contact met hem om zijn profesionle advies te krijgen. Een goede mens hebben we verloren. Heel veel sterkte voor zijn familie, vrienden en collega’s.

Kibret Mekonnen

11. door Thomas Bruning, 26 mei 2010, 13:56

Wij vernemen in Cadiz het droevige nieuws van het plotse overlijden van Hans.

Woorden kunnen weinig doen in zulke omstandigheden. Maar wij (Pol, Martine en ik, namens de AVBB en de EFJ) kunnen het niet nalaten de NVJ en de nabijen van Hans van onze diepe medelijden te verzekeren.
Dat Hans tijdens een wereldkongres van de IFJ overleed is een ultieme getuigenis van al wat hij de journalisten uit de hele wereld gebracht heeft.

Ik persoonlijk herinner onze laatste ontmoeting: dat was toen hij in Bilbao in 2005 afscheid nam. Ook diegenen die zijn voorstellen niet hadden gesteund vonden toen dat de IFJ hem veel zou missen.
Wij wensen jullie allemaal veel moed in deze moeilijke dagen.
Mvg
Philippe Leruth
Journalist, EFJ ondervoorzitter

12. door Hans Bos, 26 mei 2010, 14:07

In de 12 jaar dat ik bij het Dagblad voor Noord-Limburg in Venlo rondliep als journalist, voorzitter redactiecommissie en idem van de ondernemingsraad, heb ik Hans leren kennen als een beminnelijk mens en scherp onderhandelaar. Vanuit Bangkok wens ik Inge alle sterkte om dit verlies te dragen.

13. door Cees Grimbergen, 26 mei 2010, 15:03

Wat een schokkend en totaal onverwacht bericht. Inge en al Hans’ dierbaren wens ik enorm veel sterkte.
In de loop der vele NVJ-jaren van Hans leerde ik Hans kennen als een prachtige, eigenzinnige vertegenwoordiger van onze beroepsgroep. Herinneringen? Om er eentje uit te halen: het onderhandelingsclubje ‘omroep’ namens de sectie freelance. Hans, Cor Wijbenga en ik. Begin en midden jaren tachtig. Met z’n drieën op naar ‘de marmergroeve’ in Hilversum. Ontspannen, daadkrachtig, strijdbaar als het moest. Maar niet té strijdbaar. Ook gezellig. Bijzondere man. Met een uitzonderlijke gezichtsexpressie. Zo kon hij, midden in een gesprek met een omroep-autoriteit, een schitterend zuinig gezicht trekken.
Ik zal Hans -gek genoeg, heb Hans jaren niet meer ontmoet- missen.

14. door Angelie Sens, 26 mei 2010, 16:05

We zijn ons rot geschrokken! Iedereen hoopte dat Hans zich door deze ziekteperiode zou heenslepen en dat hij volgend jaar weer acte de présence zou geven op de Dag van de Persvrijheid.
Hans heeft veel betekend voor het Persmuseum, zeker toen het in de jaren tachtig op sterven na dood was (excusez les mots).
Ik wens Inge en zijn andere naasten heel veel sterkte, ook namens de staf en het bestuur van het Persmuseum.

15. door hans berrevoets, 26 mei 2010, 17:03

Allereerst wil ik de dierbaren van Hans - en Inge in het bijzonder - van harte condoleren met het verlies van Hans.

Als kaderlid van de NVJ heb ik hem lang en in allerlei situaties meegemaakt. Hans stond voor de belangen van ons vak en van ons werk in ruime zin. Hans Verploeg heeft zo jarenlang het gezicht van onze vakbond NVJ (mee) bepaald. Ik heb herinneringen aan een betrokken, strijdbaar, creatief, vasthoudend en hardwerkende algemeen secretaris. Hij durfde zich soms ook op glad ijs te begeven, maar misschien hielp daar zijn liefde voor de schaatssport wel een handje bij om verder de toekomst in te kijken.
Hans had ook een stem, die je zo herkende en hij voerde het woord soms met eigen emotionele nadruk. Als bij zware onderhandelingen over een sociaal plan de werkgevers (even) weg waren uit de vergaderzaal, legde hij als een ervaren coach nog even uit waarom hij functioneel boos was geweest. Soms dacht ik eerst dat het altijd echt was, die boosheid. Maar als je naar zijn ogen keek, wist je wel beter. Hans Verploeg kon dus gewoon de zaken op scherp zetten, naast overigens ook de elegante, meedenkende onderhandelaar zijn.
Hij bracht het spel van geven en nemen gewoon op de Hans Verploegmanier - die uniek was - op bij de de cultuur en situatie passende juiste smaak.

Het is nu inderdaad voor de NVJ een zware periode: Twee bekende namen, Joost en Hans, zijn geschiedenis geworden. Hopelijk kunnen we herinneringen blijven delen.

16. door Micha Kat, 26 mei 2010, 17:30

Hans Verploeg meende de Nederlandse journalistiek te moeten indelen in ‘gewoon denkende’ en ‘anders denkende’ journalisten. Met die laatste categorie bedoelde hij dan de NVJ-leden die sympathiseerden met mensen als Pim Fortuyn en Theo van Gogh.

Hiermee liet Verploeg zien niets te hebben begrepen van wat journalistiek is en behoort te zijn: het weergeven van de waarheid en de werkelijk door onafhankelijke en ongebonden professionals. Verploeg was 100% ‘gepolitiseerd’ en deelde collega’s in ‘goed’ en ‘fout’ al naar gelang hun politieke overtuiging.

Lees hier een prachtige brief die Dick Berts over deze kwestie publiceerde op de site van Theo van Gogh:

http://www.degezonderoker.nl/briefberts.html

Het past bij deze houding dat Verploeg nimmer zijn eigen geld heeft kunnen verdienen maar altijd heeft moeten schrapen uit de potten die werden gevuld door de belastingbetaler. Mensen als Verploeg, en in zijn slipstream Thomas Bruning, zijn de dood voor de journalistiek en de vrijheid van meningsuiting. Desalniettemin condoleances voor familie en naasten.

17. door Truusje van Tol, 26 mei 2010, 17:40

Typisch Micha Kat om iemand die niet in staat meer is tot een weerwoord nog een trap na te geven. Kat, met zijn eeuwige gratuite rancune tegen alles en iedereen, kan in de verste verte nog niet in de schaduw staan van iemand als Hans Verploeg.
Maar Hans deert dit alles niet. Hij is opgenomen in de eeuwigheid, waar vrede is voor altijd.

18. door Marinus Jansen, 26 mei 2010, 18:51

Eerst en vooral: medeleven met al zijn dierbaren (en bovenal Inge) die hem nu moeten missen.

Ook ik heb Hans de afgelopen 25 jaar in alle mogelijke situaties en stemmingen meegemaakt. Als coach van beginnende bestuursleden, als strijdbaar onderhandelaar die alle trucs kende en ze ook feilloos op het juiste moment toepaste, als genadeloos blootlegger van zwakke punten in hemelbestormende analyses van bestuursleden, maar ook als de man die iedereen kende en door iedereen (die er toe deed) gekend werd. Hij was zo uniek als een mens maar kan zijn en alle andere kwalificaties die ik maar kan verzinnen zijn hierboven al lang door anderen genoemd.
Hans was vooral een levend mens, vol hartstocht voor het journalistieke metier, voor de journalisten zelf en voor hun belangen strijdend tot het - heel vaak glorieuze - end.
Hij kon ook hard zijn. Meestal vooral voor zichzelf en voor degenen die niet begrepen dat de journalistiek in zijn algemeen het waard is om tot het gaatje te gaan. Ook al was het op dat moment soms drie minuten over half vijf in de nacht.
Ik kwam het NVJ-bestuur binnen in een wat onrustige periode en kende eigenlijk alleen maar zijn functionele kant, toen we na weer zo’n pittige bijeenkomst even met een glaasje bier in de hand stoom afbliezen. Het gesprek kwam toen op ons beider achtergrond, mijn Twentse, zijn Zeeuwsvlaamse. Toen leerde ik ook zijn andere kanten kennen. Warmvoelend, menselijk, emotioneel ook. Toen hij Inge leerde kennen en het geluk terugvond leek niets een happy end in de weg te staan. Het heeft veel te kort geduurd. Hans en Inge hadden veel, veel meer tijd samen verdiend. Maar wat blijft zijn herinneringen, goede herinneringen, aan een o zo menselijke mens.

19. door hans berrevoets, 26 mei 2010, 19:28

Marius Jansen hartelijk dank voor je herinneringen aan Hans Verploeg. Je met respect opgeschreven waarnemingen doen Hans recht, zoals - bijna - alle andere reacties die eerder binnen kwamen.

20. door Barend de Ronden, 26 mei 2010, 20:30

War een schrik, ik lees het in de NRC.
Ik heb hans in verschillende verbanden binnen de NVJ, of in relatie daarmee meegemaakt. was altijd onder de indruk van zijn engagement en deskundigheid.
Eeen groot verlies voor ieder die de vrije journalistiek een warm hart toedraagt.
Mijn gedachten zijn bij Inge.
Barend de Ronden.

21. door willem ammerlaan, 26 mei 2010, 21:19

Wat mij betreft mag Micha Kat alles over iedereen zeggen, maar niet op deze plaats en op dit moment. Het heeft niets met censuur te maken als zijn smakeloze reactie van deze site zou worden verwijderd.

22. door hans berrevoets, 26 mei 2010, 21:27

ik steun het verzoek van willem ammerlaan.

23. door Fam. Wijnands, 26 mei 2010, 21:36

Net terug van een korte vakantie, dit bericht. Inge we hebben als buren Hans leren kennen zoals velen hem omschreven. Een warme persoonlijkheid.
Inge heel veel; sterkte de komende tijd

24. door johan nicolaas, 26 mei 2010, 22:18

Hoi Inge,

Heel veel sterkte en liefs

Johan en Annika Nicolaas
Denemarken

25. door Marieke Sjerps, 26 mei 2010, 22:50

Hans was een bevlogen man die zich met hart en ziel voor de journalistiek en de NVJ inzette. Je kunt rustig zeggen: Hans wás de NVJ! Op verschillende manieren heeft hij velen geïnspireerd. Inge, familie, vrienden en (ex-)collega’s veel sterkte gewenst.

26. door Gabriël van Neerven, 27 mei 2010, 08:36

De NVJ en de journalistiek in Nederland zouden er zonder Hans een stuk slechter voorstaan. Daarvoor mogen we hem dankbaar zijn. Ik heb Hans gekend als een harde werker die zich dag en nacht inzette voor anderen. Wens Inge en alle nabestaanden dan ook alle sterkte met dit grote verlies.

27. door Sjoerd van der Meulen, 27 mei 2010, 09:06

Dat was hard schrikken: het bericht dat Hans er niet meer is. Vanuit de sectie Freelance heb ik Hans leren kennen, in zijn functioneren maar ook als mens. In zijn functioneren kon hij soms wat hoekig zijn vooral wanneer hij een zaak of een mens moest verdedigen. In die gevallen trok Hans duidelijk een streep in het zand: tot hier en niet verder.

Maar als je Hans wat vaker meemaakte, leerde je dat die, in zijn functie soms wat bars overkomende, vakbondsman vooral een warm en betrokken mens was. Ik wens Inge en zijn familieleden veel sterkte.
We zullen, met zijn allen, Hans missen.


Sjoerd van der Meulen

28. door jaap, 27 mei 2010, 10:48

Graag het bovenstaand verzoek van Willem Ammerlaan opvolgen.
En de heer Kat een dikke rode kaart!
Onvoorstelbaar, om zelfs op zo’n moment, van ‘het definitief afscheid nemen’, nog de azijnfles leeg te willen/moeten schenken!Bah!

29. door Hans Laroes, 27 mei 2010, 11:08

respect en waardering voor hans
sterkte voor inge; weet dat ze de vele verhalen en beelden zal koesteren en daar troost uit zal halen

30. door Hans Laroes, 27 mei 2010, 11:09

(en ja, hoe waardeloos kun je zijn als mede-mens, m. kat)

31. door Dolf Rogmans, 27 mei 2010, 11:20

@ Jaap @ Willem @ Hans De reactie van Truusje van Tol lijkt me de kwestie Kat prima in balans brengen. Aub hier alleen reageren op het overlijden van Hans Verploeg. Voor andere reacties .

32. door Rutger van Eijken, 27 mei 2010, 12:21

Wat een triest nieuws. Heb Hans een aantal jaar geleden ontmoet toen ik nog student was aan SvJ in Utrecht en hem interviewde voor mijn scriptie over opgejaagde en gevluchte journalisten. Hij kon daar met bevlogenheid over praten en nam na het interview alle tijd om een eventuele carriere in de journalistiek voor me uitstippelen. Hoewel die carriere er nooit is gekomen, vond ik zijn belangstelling erg warm en bijzonder.

Ik wens de nabestaande veel sterkte…

Rutger

33. door Bart Brouwers, 27 mei 2010, 12:24

Nooit iemand ontmoet die elke seconde van de dag met elke vezel in zijn lijf zo bezig was met het bewaken en bevorderen van de persvrijheid. Een voorbeeld voor ons allen, maar onmogelijk te evenaren. Wat een triest bericht dat Hans er niet meer is.

34. door Hans Hermans, 27 mei 2010, 16:14

Wat een verlies, Hans Verploeg overleden. Wat een verdriet voor Inge. Ik wens haar veel sterkte.
Ik heb Hans in mijn tijd als Verenigingsraadlid en als bestuurslid van de sectie freelance leren waarderen als een buitengewoon scherpzinnige en als een zeer loyale man.

Hans Hermans

35. door René Roodheuvel, 27 mei 2010, 16:29

Zonder iemand tekort te willen doen: Hans wàs de NVJ en jarenlang was de NVJ Hans. Altijd strijdend voor de (rechten van de) journalistiek in Nederland, maar ook daarbuiten. Bij het ANP of bij de Publieke Omroep: als Hans er moest zijn, was hij er! Een NVJ-‘monument’....
Beste Inge & naaste familie, heel veel sterkte.
René Roodheuvel - Curaçao

36. door Ansems, 27 mei 2010, 17:15

Ik ben het helemaal eens met René Roodheuvel, Hans was jarenlang de NVJ. Tijdens mijn lidmaatschap van de redactiecommissie (aanvankelijk als secretaris, later als voorzitter) van de voormalige Haagsche Courant heb ik veel met hem te maken gehad. Hij was een rots in de branding, waar je altijd een beroep op kon doen. Hij stond ons altijd met raad en daad bij tijdens de lange periode van vele reorganisaties waarbij telkens arbeidsplaatsen verloren gingen. Het is verschrikkelijk dat hij zo vroeg heeft moeten sterven. Ik wens zijn nabestaanden en vooral Inge heel veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.
Gé Ansems
Gé Ansems

37. door June Dole, 27 mei 2010, 17:38

Lieve Hans, Wij zullen je heel erg missen. Ik dank je voor je inzet voor journalisten in Nederland, andere delen van de wereld en voor mij want toen ik pas in Nederland kwam was ik onterecht van een c.a.o. uitgesloten. Je bezoek aan mijn werkgever heeft dat met succes opgelost. Tot weerzien in het hiernamaals! June Dole

38. door robert dulmers, 27 mei 2010, 19:28

In tijden van Nood - de oorlog in Joegoslavië, het verdwijnen van collega Teun Voeten in Sierra Leone - was niets Hans teveel. Kogelwerende vesten kwamen er; de kosten van een heel search and rescue team dat naar West Afrika zou vertrekken; hij stak z’n nek uit en stond ervoor. Zodat ik, maar ook Gert van Langendonck, Linda Polman en Kadir van Lohuizen ons geheel konden richten op onze missie, zonder last of ruggespraak. Nog steeds ben ik Hans erg dankbaar voor die on-Nederlandse onvoorwaardelijke steun. Adieu,SG !

39. door freddy rentenaar, 27 mei 2010, 21:45

Lieve Inge. Herinner je nog Havelte? Toen werd het ons duidelijk dat er iets moois bloeide tussen Hans en jou. Toen pas ontdekte ik ook dat die strenge Hans die mij als bestuurslid van de sectie nieuwsbladen af en toe stevig aanpakte een heel sociaal bewogen mens was. Heel oneerlijk dat jullie geluk maar zo kort heeft mogen duren. Ik wens je alle sterke toe dit verlies te dragen

40. door Suzanne Sikkink, 27 mei 2010, 23:53

Een bijzonder mens is veel te vroeg gegaan. Inge, heel veel sterkte. Suzanne Sikkink

41. door Marjolein Voorberg, 28 mei 2010, 00:08

Sluit me graag aan bij de goede woorden over Hans en voor Inge.

42. door Rob de Roo, 28 mei 2010, 00:52

Ik heb Hans Verploeg altijd als een rots in de branding ervaren, zeker bij de roerige tijden van allerlei reorganisaties in hetjournalistieke leven. In wens Inge en alle andere familieleden van Hans alle sterkte toe in deze moeilijke tijden.

43. door Lieneke van der Steen, 28 mei 2010, 08:22

Inge, gecondoleerd met het overlijden van Hans. Ook mijn condoleances voor zijn andere geliefden. De rillingen liepen over mijn lichaam toen ik het hoorde. Hans was zo betrokken en inderdaad die mooi gespeelde boosheid. Streng en vol humor. Nederlandse journalisten verliezen een belangrijk mens, maar hij heeft zo veel gedaan en bereikt. Misschien is het nog erger voor onze collega’s in landen waar de persvrijheid (nog) hard bevochten moet worden. Laten we een voorbeeld aan Hans nemen en ons meer inzetten voor collega’s die hun leven wagen om te (mogen) schrijven. Inge en de anderen heel veel sterkte en liefs.

44. door Klaas Salverda, 28 mei 2010, 09:16

Achter mij staat nog steeds een oude stapel ingebonden jaargangen van De Journalist. Stille getuigen van vijf leerzame jaren bij de NVJ waar ik – zonder pensioenopbouw want daar deed de beroeps- en vakvereniging voor journalisten in eigen huis niet aan – het werken van de vaderlandse journalistiek in velerlei facetten heb leren kennen.
Het was op een vrijdagmiddag. Een hels kabaal uit de kamer pal onder de redactie. NVJ-secretaris Hans Verploeg had net gehoord dat een journalist nog die middag het land zou worden uitgezet. Hij wist van nabij dat betrokkene voor zijn leven had te vrezen. Ik schrok me kapot toen Hans opstoof, vloekend over de telefoondraad struikelde en vervolgens zijn halve bureau met al die fijne bestuursstukken meenam.
We hebben op Schiphol alleen nog zitten staren naar een vluchtnummer.
Goede reis Hans!

45. door Max Sipkes, 28 mei 2010, 13:03

Hans heeft veel voor de persvrijheid betekend. En trouwens ook voor mij toen iemand mijn pen wilde afnemen.

46. door margret korver, 28 mei 2010, 15:58

lieve Hans, wat zullen we je missen in de tuin.
tabé, wim en margret

47. door Kees Cornelder, 28 mei 2010, 16:20

Een ikoon, een echte pijler van het journalist-zijn is niet meer. Heel verdrietig.

48. door Arthur Frankhuizen, 29 mei 2010, 00:37

Het is ongeveer 40 jaar geleden dat ik met Hans Verploeg, zijn toenmalige vriendin en een vriendin daarvan, op vakantie ben geweest.
In een lelijke eend naar een huisje in Valencia.
Midden in de nacht keek ik urenlang op zo’n levensgevaarlijke Franse driebaansweg over Hans zijn schouder naar de toestormende koplichten van de tegenliggers.
Hij vond het vanzelfsprekend dat hij dan aan het stuur zat.
Op de terugweg gingen we langs de autoroute ontbijten bij “Jacques Borel.”
Het ontbijtspek bij mijn gebakken ei zag er vies uit.
Hoewel het op mijn bord lag riep Hans gelijk de ober en vroeg om lekker uitgebakken spek. Zijn Frans was verre van perfect en ik voelde mij ongemakkelijk bij zijn ongevraagde steun.
Hij had een onvermoeibare behoefte om het mensen naar hun zin te maken.

49. door Falk Madeja, 29 mei 2010, 01:27

Hans was een heel aardige lieve man. Als wij met Metro begonnen, belde hij mij thuis. Hij was toegangelijk voor argumenten en reel. Ruhe in Frieden, Hans

50. door maud, 29 mei 2010, 16:23

Hans was de NVJ, en wist dat als briljant strateeg uitstekend te gebruiken, in grote en in kleine dingen. Als ik weer eens dacht ‘Hoezeer ik ook achter de doelstellingen van de NVJ sta, een bijdrage als actief lid zie ik nu toch echt niet meer zitten’, was ’t alsof hij dat rook. Wat het punt ook was, als hij ons gesprek daarover eindigde met “maar ik heb je nodig, doe het dan voor mij”, was er geen twijfel meer mogelijk, je deed weer mee. Hans had ook de gave om bij lastige vergaderpunten met blikken aan te geven wat hij dacht, en wat hij vanuit strategisch oogpunt op dat moment wel, en juist even niet, gezegd wilde hebben. Maar een paar herinneringen uit te veel om op te noemen, lieve Hans, je bent onmisbaar, baie liefde, Maud de Sitter
Het is eeuwig zonde voor ons allemaal als iemand heengaat die en slim, en wijs en rechtvaardig is, Bram Dilrosun
Morwa, Botswana

51. door ron de haan, 29 mei 2010, 23:57

Ongeloof. Bizar. Hans dood? Kom op zeg. Echt niet. Hans. Ik heb met hem gestreden op de ijsbaan van Jaap Eden, waar hij trots naast, voor en achter Inge met rechte rug en kracht in de benen de stress uit zijn lijf schaatste. En op de redactie van de NVJ, waar de persvrijheid voorop stond (behalve als ik Hans interviewde voor de pagina’s van het verenigingsnieuws). Ogen van voren en in de rug. Jesus Hans! Door jou danste ik met Inge bij het PersFonds om als Robin Hood een uitgeefplan gefinancierd te krijgen. Inge, wat verschrikkelijk. Niet te vatten. Ik snap er niks van.
Castricum, Ron de Haan

52. door Marjolein Bolmers, 30 mei 2010, 00:09

Met de dood van mijn inspirator, leermeester en kamergenoot is de NVJ een beetje gestorven.
Ik huil.
Hans, ik heb nog een lunchafspraak tegoed!
Marjolein Bolmers

53. door René Kloeg, 30 mei 2010, 11:54

Het overlijden van Hans Verploeg is een groot verlies. Inge heel veel sterkte. René Kloeg

54. door Ruud de Wit, 4 juni 2010, 00:03

Hans was een kanjer - excuses voor het woord - en een voorbeeld voor ons beroep. Betrokken, professioneel, integer. En ook een heel fijn persoon. Dank Hans en sterkte Inge.

55. door riemer knoop, 5 juni 2010, 08:59

Ik kende Hans als voorzitter van de commissie Verploeg, een soort Haagse Kunstraad die over de Cultuurnota 2009-2012 van de stad Den Haag adviseerde. Dat deed Hans buitengewoon slim, scherp, betrokken en humorvol. Door zijn veel te vroege overlijden ontstaat een grote en pijnlijke leegte. Mede namens de overige leden van de vrm cie Verploeg: Riemer Knoop.