Van Gruijthuijsen algemeen directeur ANP
Erik van Gruijthuijsen, nu nog hoofdredacteur/directeur van ANP Media, wordt per 1 juli algemeen directeur van het persbureau. Per die datum vertrekt algemeen directeur Luc van Gompel. Van Gruijthuijsen blijft voorlopig tevens hoofdredacteur, tot in de loop van dit jaar een opvolger is gevonden. Dat meldt het ANP in een persbericht. Vanaf juli leidt Erik van Gruijthuijsen het bedrijf samen met commercieel directeur John van der Putten. Van Gompel rondt een aantal lopende projecten voor ANP af en pakt daarnaast zijn eigen praktijk op het gebied van innovatie en herstructurering weer op.
Van Gruijthuijsen (1960) stapte begin 2007 van Het Parool over naar het ANP, waar hij journalistiek en commercieel verantwoordelijk werd voor de mediatak. In die periode is de rol van het ANP volgens hem rigoureus veranderd. ‘Nieuws, ook in beeld, wordt vooral digitaal geconsumeerd. Smartphones hebben het gebruik van ANP-content sterk geïntensiveerd, tablets doen er weer een schep bovenop. Steeds vaker zijn we de maker van een eindproduct in plaats van een grondstofleverancier, steeds meer maken we dat naar de specifieke wensen van onze afnemers. Niet alleen voor media, maar ook voor andere bedrijven.’
De afgelopen vier jaar werkte Luc van Gompel vooral aan de positionering van ANP als een zelfstandige onderneming, sinds de dagbladen in 2007 hun laatste aandelen verkochten. ‘We hebben vooral geprobeerd om uit te groeien tot een partner van de oprichters in plaats van louter een leverancier van nieuws’, aldus Van Gompel. ‘Daarnaast zijn we gegroeid in sectoren buiten de media, bijvoorbeeld met het verzamelen en uitleveren van allerlei digitale informatiediensten en in opdrachtvideo. Productontwikkeling is iets wat het bedrijf nu vast moet zien te houden.’