Cover Charlie Hebdo houdt media bezig
Nu de nieuwste editie van Charlie Hebdo in de winkels ligt, zijn er grote verschillen in de wijze waarop media wereldwijd over het nummer berichten. Amerikaanse en Britse media kiezen er meestal voor het bij beschrijvingen van de cartoons en de cover te houden. Op de cover van Charlie Hebdo prijkt namelijk opnieuw een cartoon van de profeet Mohammed, wat de New York Times enkel in tekst beschrijft. De meeste media in Frankrijk hebben geen problemen met het afbeelden van de voorkant of het herpubliceren van cartoons. In Nederland worden bij de meeste media voorkant en cartoons gewoon afgedrukt. Ook Der Spiegel toont in de berichtgeving de nieuwe voorkant en enkele oudere cartoons. Het Britse The Guardian toont de cover "vanwege de nieuwswaarde" maar klein in een hoekje - niet als opener van het artikel.
The Independent toont de cover niet; rechtse krant The Daily Mail publiceert geen beeldmateriaal van Charlie Hebdo, maar heeft volgens eigen zeggen wel een nieuwe video van de aanslag waarmee het lezers lokt.
Amerikaanse media zijn sowieso terughoudender met het doorplaatsen van de cartoons, waarbij volgens een rondgang door CNN vorige week vooral de veiligheid van de eigen werknemers als reden wordt genoemd. Buzzfeed heeft een overzicht gemaakt van sites die de cover tonen.
Vanuit onder meer Iran en Egypte zijn afkeurende geluiden gekomen over de nieuwe ‘provocerende’ cover die Charlie Hebdo heeft gemaakt. Er zijn inmiddels - zoals verwacht - ook de nodige zilverfoliehoedjestheorieën geformuleerd over de redenen achter de aanslagen. Mother Jones maakte een komisch/onluisterend overzicht.
De gebeurtenissen in Parijs leidden vorige week tot zelfcensuur, maar in Ierland wordt nu hardop nagedacht of huidige strenge wetgeving rond blasfemie niet in de prullenbak moet.
Praat mee