Betaalmuur bij New York Times
De New York Times maakt zich op voor de introductie van verschillende abonnementsvormen voor lezers om toegang te krijgen tot de site en andere digitale content. Het nieuwe systeem zou volgende maand in moeten gaan. Er komt een digitaal abonnement met onbeperkte toegang tot de site en een uitgebreider digitaal pakket met toegang tot de krant op een tablet als de iPad. Lezers die een abonnement nemen op de printeditie van de krant krijgen ook online toegang, zonder extra kosten. Wat de prijzen precies zullen worden is nog niet duidelijk, maar de New York Times heeft overwogen om 20 dollar per maand te vragen voor het uitgebreide digitale abonnement en de helft voor het gewone digitale abonnement. Op dit moment kost het lezen van de krant op de Kindle ereader 20 dollar per maand.
Online lezers krijgen toegang tot een bepaald aantal pagina’s voordat ze meer moeten gaan betalen. Volgens de New York Times is 15 procent van het aantal bezoekers een grootverbruiker wat zou betekenen dat het merendeel niet extra hoeft te betalen. Mensen die op de site komen middels een zoekmachine zullen de eerste pagina mogen zien en worden niet geblokkeerd.
De New York Times krijgt 30 miljoen unieke bezoekers per maand die samen jaarlijks 100 miljoen euro aan advertentieinkomsten genereren. Net als voor veel andere uitgevers is het voor de krant een test om te zien of lezers willen betalen voor nieuws dat ze gewend zijn gratis te krijgen. Meer bij de New York Times
Praat mee