mgm nvj maart

— woensdag 20 januari 2010, 10:07 | 8 reacties, praat mee

Actualiteitenprogramma’s op de schop

De kogel is door de kerk. De actualiteitenrubrieken van de publieke omroep gaan op de schop. De directeuren van de publieke omroepen en de raad van bestuur van de NPO hebben daar woensdagmiddag een akkoord over bereikt in lijn met wat Villamedia dinsdag meldde. Volgens een persbericht van de NPO, gaat de publieke omroep extra investeren in onderzoeksjournalistiek, buitenland en financieel-economisch nieuws. De middelen daartoe worden voor een groot deel gevonden door intensiever samen te werken tussen de NPS en de NOS. Deze beide omroepen maken vanaf de zomer dagelijks een nieuw, onafhankelijk nieuwsuur op Nederland 2 in plaats van het huidige NOVA. In het nieuwsuur komt meer structurele aandacht voor 'Brussel' en zal ook extra geïnvesteerd worden in de Haagse redactie. Laatste wijziging: 22 januari 2010, 09:54

Op zondagavond komt er meer ruimte voor onderzoeksjournalistiek verzorgd door de KRO. 1Vandaag blijft een vaste waarde, maar wordt door de TROS en de AVRO wel nadrukkelijker toegesneden op het publiek van Nederland 1.

Elke werkdag begint volgend seizoen op Nederland 1 met een nieuw opiniërend programma van WNL op de plek van Goedemorgen Nederland.

De NCRV start met een nieuw programma op de vrijdagavond (‘een opinieblad op tv’). Op werkdagen komt om 20.25 uur ruimte voor drie omroepen (EO, VARA en WNL) die ieder op hun eigen onderscheidende wijze het nieuws zullen duiden en becommentariëren. Daarbij wordt gezocht naar nieuwe vormen van opiniëring.

Door de week heen ontstaat nu, met ook programma’s als Tegenlicht, Buitenhof en Zembla een evenwichtig palet van verschillende politiek-maatschappelijke invalshoeken.

Op Nederland 3 krijgt Powned de kans om in geheel eigen stijl een dagelijks journalistiek programma te gaan maken voor een jonger publiek. Ook wordt het aparte NOS-bulletin voor jongeren verlengd tot 10 minuten.

Verhoging van de kwaliteit, meer pluriformiteit, en het beter bereiken van jongeren. Dat zijn volgens de NPO de belangrijkste doelen die de publieke omroep zich heeft gesteld bij de vernieuwing van het aanbod van nieuws en opinie op Nederland 1, 2 en 3. Tegelijk is ruimte gemaakt voor de nieuwe omroepen WNL en Powned en voor de groei van BNN en MAX.

De NPO en alle betrokken omroepen zijn enthousiast over de nieuwe plannen. Volgens Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO, zijn deze besluiten een doorbraak: “Het bewijst dat we in staat zijn te veranderen en te verbeteren en daarbij te luisteren naar de samenleving. Die vraagt enerzijds om meer kwaliteit en wil anderzijds de verschillende geluiden herkenbaarder terugzien. Ik ben ook blij dat we nieuwe omroepen direct een prominente plek geven. Dat past bij een publieke omroep die van en voor iedereen is”.


Lees ook: Hoezo veranderingen bij de Publieke Omroep

Bekijk meer van

NPO

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

8 reacties

Peter, 20 januari 2010, 10:50

De voorzitters komen niet bijeen. De directeuren en de RvB van de NPO wel.

Bert, 20 januari 2010, 13:27

Praten over de toekomst van de actuarubrieken? Die is nu toch juist helder, nl geen toekomst! Nova, Netwerk en TweeVandaag/EenVandaag zijn al zeker acht jaar overbodig; 3 veel te dure, journalistiek ondermaatse, oninteressante, navelstarende rubrieken (waar ik dus al acht jaar niet meer toe behoor, muv 1 week EenVandaag om te kijken of dat wel wat zou worden) die de indruk wekken dat de wereld begint in Groningen en eindigt in Limburg. Ik hoop dat EenVandaag ook snel verdwijnt en dat de rentree van Brandpunt de kijkers weer een mooi en relevant achtegrondprogramma zal bieden waar ze recht op hebben!

Bert, 20 januari 2010, 13:28

‘...niet meer toe behoor’, moet natuurlijk zijn ‘...niet neer naar kijk’.

Kees Cornelder, 20 januari 2010, 17:39

Al ruim een jaar kijk (en beluister) ik geen tv meer. Voor huisgenoten + poes was het wennen dat ik meer dan ooit echt tijd aan hen besteed. Kranten op de mat en op het laptopscherm, af en toe via Uitzendinggemist een infotainmentachtig programma terugziend - omdat deze of gene mij hierop (later) tipt - en wekelijks de tijdschriften doorbladerend of lezend; kortom ik blijf helemaal ‘bij’.
Laatst, tijdens een oppasbeurt bij vrienden, toch maar weer eens een avondje-tv gehouden, met na een kwartiertje alweer het bekende heen en weer zappen van vroeger. Het ging allemaal, behalve het 8 uur Journaal, ‘nergens’ over juist/zeker wat nieuwsgerelateerde programma’s betreft.
En dus heb ik dat electrieke huisaltaar maar uit gedaan, daarna met een boek op schoot en een pilsje in de aanslag.

Hallo daar in ‘t Gooi: voor wie doen jullie, van dat unieke Publieke Omroepbestel, dat allemaal toch? Met commerciële zenders is het nog erger gesteld trouwens.

Dag tv!

Ton LUITING, 20 januari 2010, 18:59

Jammer,dat deze actualiteitenrubrieken verdwijnen.
Ik keek er met plezier en interesse naar!

Ronald, 21 januari 2010, 09:39

Hopelijk komen Twan Huys en Clairy Polak in het nieuwe programma terug, want dit zijn twee van de weinige journalisten die iemand kritisch kunnen ondervragen. Ook de reportages zijn vaak goed.

Johan van Oldenbarneveldt, 22 januari 2010, 12:53

Ieder omroepje weer zijn eigen opinieprogrammaatje, net zoals in die goeie ouwe tijd van de verzuiling. Hebben ze dan helemaal niets geleerd?

Everdien Hamann, 22 januari 2010, 14:43

De VPRO blijft haar onderzoeksjournalistiek toch wel doen? Zij zijn de enige die dat kunnen…

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.