‘Beleid Plasterk volledig achterhaald’
Volgens Frank Volmer, directeur van Telegraaf Media Nederland, is het huidige mediabeleid van Plasterk achterhaald. Volgens Volmer denkt de minister in gescheiden kaders (kranten, radio, televisie, internet en mobiel) en lijkt hij niet op de hoogte van de samenhang tussen deze media in de moderne mediaconsumptie. "Het beleid van de minister loopt structureel 20 jaar achter", schrijft Volmer in een open brief vandaag in dagblad Sp!ts. Het stoort Volmer dat de uit belastinggeld gefinancierde publieke omroep "ongebreideld blijft concurreren" met websites, digitale themakanalen en mobiele applicaties, waar de STER ook nog eens reclame omheen verkoopt. De verdienmodellen op internet, mobiel en bij themakanalen zijn fragiel, stelt Volmer.
Tegelijk weigert Plasterk echter vooraf een impactanalyse te laten doen naar het effect van initiatieven die de publieke omroep ontplooit. Volmer: “In vrijwel alle andere sectoren zien we een overheid die een stapje terug doet, maar als het gaat om de media zien we dat de overheid steeds minder ruimte laat voor commercieel initiatief.
Uiteindelijk leidt dat tot een vermindering van privaat gefinancierde journalistiek en daarmee tot minder controle op de publieke en private macht.” Meer bij De Nieuwe Reporter