mgm nvj maart

— woensdag 21 oktober 2009, 13:05 | 10 reacties, praat mee

Actualiteitenrubrieken ter discussie

UPDATE De toekomst van de actualiteitenrubrieken Netwerk, NOVA en EenVandaag staat ter discussie. De komende maanden wordt binnen de publieke omroep gekeken of 'de functie van de rubrieken voldoende aansluit bij hetgeen bereikt wil worden'. Over de uitkomst staat nog niets vast. Op zijn vroegst worden in december of janauri de eerste conclusies getrokken, zegt Gerard Timmer, directeur televisie bij de publieke omroep. Laatste wijziging: 21 oktober 2009, 15:31

Timmer: ‘We praten met omroepen over de toekomst van de actualiteitenrubrieken. Misschien verandert er iets, misschien niets. We verwachten in december of januari de eerste dingen te kunnen zeggen tegen de bewoners van dit dorp.’

Er zijn twee aanleidingen. PowNed en Wakker Nederland komen er waarschijnlijk bij en die willen vast ‘iets’ met actualiteiten. En omroepvoorzitter Henk Hagoort begon een jaar geleden de discussie dat de rubrieken Nova, Netwerk en EenVandaag te eenvormig zijn.

Timmer: ‘We willen nog eens goed doornemen wat we willen bereiken en of de huidige situatie de beste is.’

Er zijn hardnekkige geruchten dat NOVA en Netwerk zouden verdwijnen en plaats zouden maken voor een nieuwsuur. Volgens Timmer is dat onzin en zijn de gesprekken nog lang niet zover dat er over concrete veranderingen wordt gesproken.

‘Wat een onzin’, zegt ook Joop Daalmeijer, directeur van de NPS. ‘Wie dit zegt, weet echt niet wat er speelt. En ik zit overal bij.’

Wat Daalmeijer betreft, is er sowieso weinig reden voor discussie: ‘Alle drie de actualiteitenprogramma’s scoren ruim beter dan moet. Dus je bent wel gek als je dat verandert. Bovendien hebben de nieuwkomers te weinig geld om actualiteiten te maken. Nova kost 10 miljoen euro per jaar en PowNed en Wakker Nederland krijgen elk 6 miljoen per jaar.’ 

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

10 reacties

Ernst Lissauer, 21 oktober 2009, 12:40

En ze hebben net een nieuw decor? Zonde zeg! 10 Miljoen vind ik trouwens ook een schijntje voor zoveel kwaliteit. Ik zeg: tien miljoen erbij en alle gasten gratis vervoer naar en van de studio plus een cadeautje - een leren portefeuille!

Harry, 21 oktober 2009, 14:13

Dat hijgerige toontje van Netwerk mag wel wat minder. Het opnieuw kloppen van slagroom heeft namelijk geen zin.

Olivier, 21 oktober 2009, 23:05

Zinnige discussie. Op dit moment zijn vooral Netwerk en 1 Vandaag vaak kopieën van elkaar en het journaal. Drie keer hetzelfde net een beetje anders lijkt me nogal zonde van de belastingcentjes. Dan liever die budgetten aanspreken voor meer mooie documentaires of andersoortige journalistieke programma’s.

Henk, 22 oktober 2009, 14:52

Zijn er ook omroepbonzen die zich realiseren dat veel kijkers misschien wel blij zijn met enige eenvormigheid in de rubrieken. Of zijn er zo veel klachten van kijkers dat de schop er weer doorheen moet? Of - derde mogelijkheid - zitten er adviesbureaus om werk verlegen?

Kees Cornelder, 22 oktober 2009, 16:57

Joop Daalmeijer is naar eigen zeggen ‘de’ beoefenaar van goverment-by-speech: fantastisch natuurlijk. Als er dan maar een greintje visie in zit natuurlijk, wat helaas keer op keer niet het geval blijkt te zijn. Ook nu weer niet.
Wanneer gaat hij met pensioen trouwens?

Henk Daalder Windparken Wiki, 7 november 2009, 12:15

In deze tijd van verrechtsing, moet er minstens 2 linkse, dagelijkse praatprogramma’s komen. De rechtse leugenaars die P&W af en toe vullen, maken daar juist een rechts programma van.

En als de EO oid een actualiteiten programma vult, druipt de religieuze propaganda van het scherm, die mensen hebben toch kerkeblaadjes?

En het NOS journaal moet weer journalistiek worden, geen PR afdeling van het rijk, die om 18, 20 en 22 uur dezelfde minister 3 keer hetzelfde laat zeggen.

Waar is de aandacht voor belangrijke zaken?
Klimaat, internationale ontwikkelingen.

Kijk eens naar britse tv of CNN, er gebeurt veel meer belangrijkers dan wat onze TV toont.

rechtsextremistische leugenaars zoals wilders krijgen ook veel te veel aandacht in de media, Dergelijke onzin media aandacht geven haalt het niveau ook naar beneden.
Dergelijke figuren krijgen al voldoende aandacht als hun hype poging in een ruimer perspectief wordt geplaatst, dat kan altijd in 1 minuut.
Meer aandacht wekt bij hun achterban de ten onrechte indruk dat hun idool met iets belangrijks bezig is. Dat is bijna nooit zo.
Dus de actualiteiten tv kan er ook veel minder aandacht aan besteden, ten gunste van belangrijke zaken.
Bijvoorbeeld wekelijks aandacht onze 55ste plaats op de Yale Environmental Prestation Index, en wat die achterstand ons gaat kosten. En al kost.

J.Bakema, 7 november 2009, 15:53

NOVA kost 10 miljoen per jaar!. Hoeveel verdienen
de presentatoren dan wel niet? Eenvandaag en Netwerk lijken veel op elkaar, hun oog richt zich te vaak op Amerikaanse zaken i.p.v. op Europeesche.
Wil je kijkers vasthouden dan moet je direct na het journaal starten met de uitzending en niet eerst 7 minuten reclame uitzenden.Dan gaan mensen sappen naar andere programma’s.

Harry, 8 november 2009, 17:14

Ik ben eigenlijk wel blij met drie rubrieken. Waar ik Nova een beetje saai vindt, netwerk iets te vet en Eenvandaag soms degelijk, vind ik wel dat ze recht hebben van bestaan.

Als ik naar de kijkcijfers kijk zie ik dat alle rubrieken het best aardig doen. Alleen het feit al dat er geen actualiteitenrubriek bij de commercielen zit vind ik een duidelijk voorbeeld dat de taak van de omroep hier goed ingevuld is.

Vind Eenvandaag ook echt lekker snel geworden, veel beter dan het eerder was. Met die studio is het echt een verbetering. Dat kunnen ze bij de NOS nog wat van leren.

uw verslaggever, 8 november 2009, 19:17

Jammer dat veel van wat ik lees in de bovenstaande discussie volledig uit de lucht gegrepen is en niet met cijfers, voorbeelden en feiten gestaafd wordt. Ik kijk al een paar jaar in de keuken…

Een paar dingen:
1. tv maken = duur. Niet door de salarissen van de presentatoren. Maar om een simpel live tv-programma te maken met reportages heb je een hele sloot mensen nodig. Neem van me aan dat iedereen die daarbij overbodig is, inmiddels is wegbezuinigd. Er wordt aardig efficiënt gewerkt.

2. De rubrieken moeten simpelweg een markaandeel halen = eis van politiek / Omroepbazen. Scoor je niet, dan ga je eraan. Gevolg: soms kluitjesvoetbal en veel het zelfde want dat loont. Met Wilders mee naar Engeland = hoppa meer dan 1 miljoen kijkers. Rel om een vakantievilla = idem.
Eigenwijze, authentieke keuzes of ‘ingewikkelde’ onderwerpen worden meestal in de kijkcijfers afgestraft. Ook als je ze aantrekkelijk verpakt. Dus tsja, zeg het maar.

Chris de Vries, 17 november 2009, 21:11

@uw verslaggever: ik lees met groeiende verontwaardiging je reactie. Gaat het dan in Hilversum alleen nog maar om ***** kijkcijfers!? Waar is de functie van de journalistiek in Hillywood? Het Journaal, Nova, Zembla, Netwerk en 1 Vandaag moeten toch belangrijk nieuws uitzoeken, doorgeven en van duiding voorzien? En daarnaast zelf onderwerpen maken die belangrijk zijn en de kijker een spiegel voorhouden?

Publiek betekent toch dat er niet per se geld verdiend hoeft te worden aan tv? Dat kijkcijfers toch van onderschikt belang zijn aan kwaliteit en belang voor de kijker? Ik hoop zo dat deze vragen niet al achterhaald zijn… Ik krijg zin wat omroepbobo’s door elkaar te schudden om ze daarmee duidelijk te maken niet achter de commercielen aan te lopen….

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.