350 banen weg bij TMG
De vandaag gepresenteerde nieuwe strategie van de Telegraaf Media Groep zal leiden tot een reductie van 350 voltijdsbanen tegen 2016, waarvan er 100 voor het komend jaar zijn aangekondigd. Deze zijn een gevolg van de samenvoeging van regionale en huis-aan-huis-bladen. Kern van de nieuwe stategie is: bundeling van verschillende onderdelen en focussen op print, online en radio. Vooral in de online markt ziet TMG de komende jaren groei. Keesing Media (o.a. puzzelbladen) blijft een apart onderdeel van TMG en zal voornamelijk in Spanje, Duitsland en Frankrijk haar positie versterken door overnames (Megastar) en verdere groei.
Voorzitter Herman van Campenhout van de Raad van Bestuur verwacht dat in 2016 de helft van de omzet en tweederde van de winst (EBITDA) van het bedrijf zal komen uit andere media dan print. Nu komt 70% van de omzet uit print. Over advertentie-inkomsten is TMG somber gestemd. Voor de komende jaren verwacht financieel directeur Fred Arp een verdere daling. Dat betekent dat het bedrijf kosten moet reduceren tot 70 miljoen euro in 2016 en tegelijkertijd zal investeren door tot 2016 een bedrag van 300 miljoen euro in te zetten voor acquisitie in print (vernieuwen drukkerij, geschikt maken voor tabloid) en online.
De aangekondigde samenwerking tussen de regionale dagbladen (HDC Media) en de huis-aan-huis-bladen (Holland Combinatie) zal dit jaar al moeten leiden tot een reductie van 100 banen. Hoe die samenwerking er verder uit komt te zien is nog niet bekend. “Dat zal de komende maanden besproken worden”, aldus directeur Tim Klein van HDC. Buiten de HDC verspreidingsgebieden (Noord en Zuid Holland) zal het landelijke dagblad De Telegraaf regionale katernen opnemen.
Lokale markten acht TMG in toenemende mate van belang voor het ‘personaliseren’ van content. Het sociale netwerk Hyves en andere sociale media spelen daarbij een rol. In de ‘hyperlokale’ sites Dichtbij (onder meer Eindhoven, Zwolle, Arnhem en Randstad) heeft TMG dit jaar tussen de 3 en 4 miljoen euro geïnvesteerd. “Daar verwachten we in 2012 nog geen winst van” aldus Erp. Daar waar Dichtbij een stand-alone medium is (Eindhoven, Zwolle) wordt samenwerking gezocht met andere partijen.
In de distributie van de kranten werkt TMG al samen met Wegener. Van Campenhout: “Met de Persgroep wordt samenwerking op dit gebied gezocht.” Eerdere pogingen tot samenwerking op dit terrein stuitten op bezwaren van de kartelwaakhond NMa.
De groei van TMG verwacht Van Campenhout de komende jaren vooral verbetering van de online positie. “Door het versterken van onderlinge uitwisseling van de content. Het versterken van e-commerce en het online verkopen van producten.” Verder zal meer video (van WNL) sneller en ruimer voor andere TMG onderdelen beschikbaar komen. En content zal ook worden ingezet bij de radio-zenders: gedacht wordt aan een ochtendmagazine op Sky Radio.
Van Campenhout wilde niet ingaan op de besprekingen die plaats vinden tussen TMG en de Bertelsmann media groep (RTL). “Geen commentaar.”
Praat mee