basis naar compleet

DutchCulture, Amsterdam, geplaatst op 13 december 2023

Stagiair redactie en communicatie

Logo DutchCulture

Voor onze communicatieafdeling zoeken wij een stagiair (M/V/X) voor 32-40 uur per week vanaf februari 2024

DutchCulture is de kennis- en netwerkorganisatie voor internationale culturele samenwerking. Daar waar cultuur, media en erfgoed grensoverschrijdend zijn, brengt DutchCulture mensen, organisaties, kennis en culturen samen. Dat doen we in eerste instantie voor de Nederlandse cultuursector en de ambassades wereldwijd. Daarnaast werken we voor diverse overheden en de internationale culturele sector. DutchCulture is een dynamische en internationale werkomgeving in hartje Amsterdam, waar een veertigtal gedreven culturele professionals met diverse achtergronden, nationaliteit, leeftijd, huidskleur, gender, seksuele voorkeur en geloofsovertuiging, zich op diverse manieren bezighoudt met internationale culturele uitwisseling en samenwerking.

Voor het team Communicatie & Marketing zoeken wij een stagiair (M/V/X) voor 32-40 uur per week, vanaf februari 2024.

Heb je een groot hart voor kunst en cultuur en heb je interesse in verschillende culturele, sociale en internationale omgevingen? Vind je het leuk om goed leesbare Nederlandse en Engelse teksten te schrijven of wil je dat juist beter leren? Wil je graag je creatieve ei kwijt, bijvoorbeeld op social media? Ben je nieuwsgierig, een aanpakker, en wil je alles leren over het communicatievak binnen de kunst- en cultuursector? Lees dan vooral nog even verder!

Een dag bij DutchCulture
Een typische dag als stagiair bij DutchCulture ziet er ongeveer zo uit: ’s ochtends kom je binnen in ons historische pand aan de Herengracht in Amsterdam. Je pakt een kop koffie en praat met een paar collega’s na over de subsidiewebinar van gisteren en jullie bepalen samen wanneer de video online kan. Nadat je een plekje aan een bureau hebt gevonden, neem je samen met je stagebegeleider de komende dagen door. Zo ga je bijvoorbeeld aan de slag met het introduceren van een nieuw event voor Fair: een programma waarin we kennis uitwisselen over fair practices binnen de culturele sector. Je denkt mee over wat er nodig is op het gebied van communicatie en bedenkt met je collega’s een publiciteitscampagne.

Hierna is het tijd voor het wekelijkse teamoverleg waarvoor jij notuleert. Na de gezamenlijke lunch aan onze keukentafel maak je pakkende socials en een flitsende reel voor een interview dat je gisteren in het cms hebt geplaatst, begin je aan een kort nieuwsbericht over een net verschenen rapport over diversiteit & inclusie binnen de sector en maak je een opzet voor een mailing die er deze week uit moet. Je legt je geschreven teksten binnen de deadline voor aan de eindredacteur en gaat op zoek naar bijpassend beeld. En het is niet ondenkbaar dat we daarna met z’n allen wat drinken in onze Tuinkamer.

Het team
Team Communicatie & Marketing bestaat uit zeven medewerkers en is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van DutchCulture. We bedienen verschillende (inter)nationale doelgroepen, zoals individuele kunstenaars en makers, ambassades en culturele organisaties. Dit doen we door het opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes voor evenementen, het creëren van content voor onze website en social media, en het publiceren van nieuwsbrieven. Ons team werkt nauw samen met andere teams binnen DutchCulture, waaronder de Creative Europe Desk NL, TransArtists en Internationaal Cultuurbeleid en Coördinatie, om ervoor te zorgen dat alles wat we doen voldoende publiciteit krijgt. Daarmee zijn je taken niet alleen heel afwisselend, maar krijg je ook een kijkje in de keuken van al onze rollen en activiteiten. Er is bij DutchCulture dus genoeg te leren voor een enthousiaste, leergierige en zelfstandige aankomend professional!

Wat ga je doen?
•  Je schrijft (Engelstalige) artikelen voor onze website en plaatst deze in het cms. Dit kunnen interviews, terugblikken of nieuwsberichten zijn. Je draagt daarnaast creatieve ideeën aan voor alle (audiovisuele) content en mediakanalen.
•  Je bedenkt, schrijft en plaatst (na goedkeuring) posts voor onze eigen socials en eventueel voor of met externe partners.
•  Je denkt mee over het aanscherpen van de redactieformule en communicatieplannen voor campagnes, en werkt eventuele formats uit.
•  Je voert diverse bureautaken uit, zoals nieuwsbrieven en mailings verzorgen, beeldmateriaal zoeken en archiveren, vergaderingen notuleren, de stagehandleiding bijhouden en de persbestanden updaten.
•  Je voert diverse hand- en spandiensten uit, zoals ondersteuning bieden bij (online) evenementen.
•  Er is daarnaast voldoende ruimte voor een eigen leertraject of (afstudeer)onderzoek, dat tevens relevant is voor DutchCulture. Bijvoorbeeld: helpen bij een doelgroep- of impactonderzoek, het opzetten van een campagne voor een specifiek project of een eigen serie artikelen. Ook een inhoudelijk onderzoek behoort tot de mogelijkheden. Samen met het teamhoofd bespreek je wat bij jou en bij ons past.

Wat breng je mee?

•  Een opleiding liefst op het gebied van journalistiek, kunst en cultuur en/of communicatie. Het is een voorwaarde dat je nog ingeschreven staat bij een opleiding om bij ons stage te kunnen lopen.
•  Je bent een professional in spe die schriftelijk en verbaal uitblinkt in het Nederlands, en liefst ook nog in het Engels.
•  Je neemt initiatief, wil graag leren, stelt vragen en bent niet bang voor een beetje dynamiek (en gezellige borrels).
•  Een grote liefde voor kunst en cultuur. Het is zeker een voordeel als je hier al kennis van hebt, en/of ervaring hebt met redactiewerkzaamheden.

Kernwaarden
Medewerkers bij DutchCulture zijn flexibel verantwoordelijk, werken servicegericht samen en zijn omgevingssensitief.

Wat bieden we?
Een stage voor 32-40 uur voor 5 tot 6 maanden per februari 2024. Er geldt een stagevergoeding van € 300,- bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband (40 uur). Verder bieden we de mogelijkheid om je creatieve content-ideeën aan te dragen en uit te voeren, mee te helpen bij (internationale) events en zo je netwerk in de culturele sector op te bouwen of te te verbreden, een authentieke werkplek in hartje Amsterdam, een dynamische en internationale werkomgeving en een zeer diverse groep enthousiaste collega’s die je graag van alles willen leren.

Solliciteren
Lijkt dit je wat en denk je bij ons veel te kunnen leren? Stuur dan uiterlijk zondag 7 januari je cv en motivatiebrief naar DutchCulture, t.a.v. Yvonne Gaakeer, sollicitaties@dutchculture.nl (tel. 020-6164225). We plannen de persoonlijke gesprekken in de week van 15 januari. Ook voor vragen over de wervingsprocedure kun je hier terecht.

Neem voor inhoudelijke informatie over de stage contact op met teamhoofd Jeroen van Waardenberg j.vanwaardenberg@dutchculture.nl.

 

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, coördinator magazine

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.