Nieuws onderwerp: tijdschrift

  • vorige
  • Berichten

Werkstraf voor Straatnieuws-oplichter

woensdag 4 maart 2015

Tegen de voormalige penningmeester van de Utrechtse daklozenkrant Straatnieuws is door de officier van justitie Midden-Nederland een werkstraf van 240 uur geëist. Bert van der Roest - toen ook nog gemeenteraadslid - stal in 2012 zo’n 40.000 euro uit de kas van Straatnieuws, dat daardoor in het voortbestaan werd bedreigd. Volgens Van der Roest ging het om ‘kortlopende leningen’ voor zijn eigen bedrijf, die hij wilde terugbetalen. De officier van justitie stelt dat het voornemen alles terug te betalen niets afdoet aan het feit dat het om verduistering gaat. De diefstal heeft de reputatie van de stichting die Straatnieuws uitgeeft ernstig geschaad. Volgens justitie is er bijna 68 duizend euro gestolen, waarvan nu nog ruim zesduizend euro niet is terugbetaald. Stichting Straatnieuws stelt dat er nog 30.000 euro kwijt is. De officier van justitie noemde dat verschil te groot en het geschil te complex om dat in het kader van een strafrechtelijk onderzoek te behandelen. Die strijd dient bij de civiele rechter te worden gevoerd. Vanwege Van der Roests blanco strafblad en alle media-aandacht rond de zaak is voorwaardelijke celstraf van een half jaar en een werkstraf voldoende. Ook moet de oud-penningmeester zich laten behandelen voor zijn grensoverschrijdend gedrag. Over twee weken volgt de uitspraak.


reageer

‘Meer journalistiek in Nieuwe Revu’

woensdag 25 februari 2015

Nieuwe Revu heeft – wederom – een nieuwe hoofdredacteur. Marijn Schrijver (28), sinds 2011 als freelancer aan het blad verbonden en auteur van het vorig jaar verschenen Mocro Maffia, gaat per april de kar trekken. Dat bevestigde hij vandaag aan Villamedia. Hij gaat dat samen doen met adjunct Casper Sikkema, die afgelopen maand al werd benoemd. Het duo volgt Erik Noomen op, die volgens geruchten vertrekt wegens aanhoudende bezuinigingen van de nieuwe uitgever Pijper Media. Wat kan het nieuwe duo in dat licht nog bewerkstelligen bij de ‘tot op het nietje versleten’ Nieuwe Revu, zoals zakenblad quote het geplaagde weekblad onlangs nog fijntjes omschreef? ‘Ik ben goed in het licht uitdoen’, grapt Schrijver niet zonder zelfspot. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Nieuwste cover van Charlie Hebdo

dinsdag 24 februari 2015

De cover van de nieuwste Charlie Hebdo, dat aanstaande woensdag uitkomt, is gisteren onthuld door de Franse krant Libération. “Daar gaan we weer”, is te lezen op de voorpagina. Er is een hond getekend die met een opgerolde Charlie Hebdo wegrent voor een groep boze honden. De honden lijken onder meer op een jihadist, Marine le Pen en Sarkozy. Het nummer dat woensdag uitkomt is de tweede uitgave na de aanslagen op de redactie op 7 januari. De nieuwste voorpagina is getekend door Luz, die ook de cover van het nummer na de aanslagen maakte. Meer bij de Volkskrant


reageer

Meer bekend over registratie oplages

woensdag 18 februari 2015

Er is meer duidelijkheid over hoe de Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) de oplages van dagbladen en tijdschriften gaat registreren, dat meldt Adformatie. Sinds 1 januari heeft de NOM het Instituut voor media auditing HOI overgenomen. In juli vorig jaar bleek dat het HOI zou stoppen nadat veel uitgevers hun abonnement hadden opgezegd in verband met onduidelijkheid rondom het meten van de cijfers bij met name de digitale oplages. Volgens NOM-directeur Irena Petric willen uitgevers en media-exploitanten de hele ‘footprint’ van hun mediamerk in kaart brengen. ‘We mogen niet meer spreken van tv, radio en print, maar kijken, lezen en luisteren. ‘Traditionele mediamerken worden niet meer op één platform verspreid, maar bieden hun content op verschillende platformen aan.’ ‘NOM wil in lijn van de markt haar domein verbreden naar het meten van het lezen van merken, ongeacht op welk platform’, zegt Petric. ‘We moeten dus op zoek naar de informatie die nodig is om het lezen, of bereik, van totale mediamerken te construeren. Hoe kunnen we de informatie die voorhanden is aan elkaar koppelen?’ Lees verder


reageer

Nieuwe hoofdredactie Nieuwe Revu

woensdag 18 februari 2015

Freek van Asperen ANP

Het tijdschrift Nieuwe Revu krijgt na het vertrek van hoofdredacteur Erik Noomen een nieuwe adjunct Casper Sikkema (al benoemd) en hoofdredacteur Marijn Schrijver (al gevraagd). Tegen Quote stelt Schrijver dat hij is gevraagd en hij interesse heeft. “Het is nog niet rond, maar het zou leuk zijn. Ik moet de handtekeningen nog zetten. Tot die tijd is het voorbarig.” Noomen kondigde zijn vertrek aan, nu beloofde investeringen na de overname door uitgever Pijper Media uitbleven. Er werd bezuinigd op redactie en vormgeving - zo gaat één opmaker zowel Revu als Playboy en Panorama vormgeven. In een interview met ThePostOnline stelt Noomen dat hij denkt dat met gerichte investeringen het blad nog zeker een toekomst heeft. Zeker online - waar de doelgroep leeft- is veel te winnen, aldus Noomen. “Als je inhoudelijk investeert en deze titel combineert met een goede onlinestrategie, dan zie ik echt kansen.”


reageer

Verloskundigen breken met Sanoma

donderdag 12 februari 2015

De Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) heeft eerder deze maand een jarenlange samenwerking met uitgever Sanoma beëindigd. De beroepsorganisatie voor verloskundigen kan onder vorig jaar aangenomen gedragsregels rond borstvoeding niet samenwerken met een bedrijf dat samenwerkt met de flesvoedingsindustrie. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft in een zogeheten borstvoedingscode bepaald dat marketing en reclame voor spenen, flessen en moedermelkvervangers aan banden moet worden gelegd. “We kunnen niet meewerken aan een blad waar Nutricia of Nestlé in staan”, stelt een woordvoerster tegenover Adformatie. De KNOV werkte samen met Sanoma-uitgave Zwanger - Ouders van Nu, dat gratis werd verspreid bij verloskundigenpraktijken en waar de organisatie - tegen betaling - advies aan gaf. De samenwerking is ‘in goed overleg’ gestaakt, aldus KNOV.


reageer

Sanoma lanceert Happy in Shape

woensdag 28 januari 2015

Voor het eerst sinds de grootscheepse reorganisatie van vorig jaar is afgerond, is er weer beweging in het printportfolio van Sanoma. In maart verschijnt het eerste nummer van Happy in Shape; een glossy voor vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar oud, die bovenmatig geïnteresseerd zijn in gezond eten, bewegen, fit worden en fit blijven. Het blad verscheen vorig jaar al vier keer als special van Beau Monde onder de naam Beau Mode in Shape, maar wordt nu uitgebouwd tot een grotere titel die zes keer per jaar zal verschijnen. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Blad en programma VI uit elkaar

woensdag 21 januari 2015

Het blad Voetbal International (VI) verbreekt alle samenwerkingsverbanden met het gelijknamige televisieprogramma. Dat schrijft hoofdredacteur Tom van Hulsen in zijn column in VI, meldt het AD. In een gesprek (vanaf +-1.40 minuut) zegt Van Hulsen dat het altijd twee gescheiden werelden zijn geweest. Volgens de hoofdredacteur is de afgelopen jaren de toon van het programma veranderd, wat harder geworden. En het blad moest steeds vaker uitleg geven aan de lezer over dingen die in het programma gezegd werden. “Wij kunnen daar geen verantwoording over afleggen. [..] Het straalde eigenlijk negatief af op ons imago.” Volgens presentator Johan Derksen en oud-hoofdredacteur van VI ligt het echter anders. “RTL heeft al een tijd geleden aan VI bekendgemaakt dat ze aan het einde van het seizoen gaan breken met het blad. Maar nu hebben ze als een soort streek de eer aan zichzelf gehouden”, zegt hij tegen NU.nl.


reageer

‘Strijd om programma-info voorbij’

dinsdag 20 januari 2015

ANP Ed Oudenaarden

Kranten krijgen na jaren juridische strijd de beschikking over programmagegevens van publieke omroepen, is de verwachting. Het betekent dat uitgevers nu zelf een tv-gids kunnen produceren, al lijkt de overwinning achteraf bezien wat leeg. Vooral de Telegraaf maakte van de vrije beschikbaarheid van programmagegevens een principezaak en procedeerde jarenlang. In mei vorig jaar kreeg de krant in een tussenvonnis al gelijk. De verwachting is dat de rechter deze informatie definitief vrij zal geven. De langslepende zaak betekent dat de wereld inmiddels fundamenteel veranderd is. Televisiegidsen - ook van omroepen zelf - zien hun oplagen dalen, met de komst van elektronische programmagidsen in kabeldecoders en apps voor mobiele apparatuur. Ook wordt de televisieavond minder gepland zoals vroeger. De informatie wordt overigens niet gratis: de Volkskrant becijferde dat op basis van de prijsstelling door het Commissariaat voor de Media de Telegraaf jaarlijks nog altijd bijna vier ton zal moeten betalen voor de informatie.


reageer

Hoofdredacteur weg bij Men’s Health

donderdag 15 januari 2015

Jan Peter Jansen vertrekt na tien jaar bij Men’s Health en Women’s Health, zo maakte hij via Twitter bekend: ‘De allerlaatste editorial Men’s Health tikken. Na 10 jaar Men’s Health, Best Life en Women’s Health focus op nieuwe zaken.’ Jansen maakt nog niet bekend wat zijn volgende stap is. Ook is zijn opvolger nog niet bekend. Ceo Hearst Magazines Luc van Os meldt dat de uitgever met Men’s Health ‘een nieuwe koers gaat varen’. Meer bij Adformatie


reageer

Casino doneert aan Straatnieuws

donderdag 15 januari 2015

De Utrechtse dak- en thuislozenkrant Straatnieuws krijgt van medewerkers van Holland Casino Utrecht een donatie van 2.500 euro van ‘gevonden geld’, meldt NU. De werknemers sparen geld op dat op de speelvloer wordt gevonden en waarvan de eigenaar niet kan worden achterhaald. Aan het eind van het jaar wordt dat geld aan een goed doel gedoneerd. Straatnieuws in Utrecht bevindt zich zwaar weer na fraude door de voormalige penningmeester Bert van der Roest. Pas deze week verontschuldigde zich Van de Roest zich voor de diefstal die de daklozenkrant tot de afgrond bracht. Straatnieuws-hoofdredacteur Frank Dries is van die excuses niet onder de indruk, omdat het in een artikel in Trouw gebeurde. “Een sorry via de media telt niet. Bel me dan op”, aldus Dries. In maart staat Van der Roest voor de rechter.


reageer

Geen Charlie Hebdo’s voor Nederland

donderdag 15 januari 2015

Remko de Waal ANP

Wie vandaag hoopte een editie van satirisch tijdschrift Charlie Hebdo te bemachtigen, kan zich de moeite van een rit naar een AKO-vestiging besparen: de 500 exemplaren die voor Nederland beschikbaar waren, zijn niet geleverd. Audax, dat de distributie van tijdschriften voor onder meer AKO verzorgt, verwacht nu op zijn vroegst op vrijdag nummers te kunnen leveren. Het is niet gelukt om te achterhalen waarom de nummers niet zijn geleverd, aldus Audax-directeur Eric Willems. “Ze nemen de telefoon niet op”, aldus Willems tegenover de NOS. De drie miljoen exemplaren van het nieuwste nummer waren ook binnen Frankrijk al snel uitverkocht; er worden daarom nog eens twee miljoen exemplaren bijgedrukt. Op veilingsites als Marktplaats en eBay worden nummers - gezien de verkoopprijs van drie euro - voor woekerprijzen aangeboden.


reageer

GeenStijl vs Playboy mogelijk naar Hof EU

woensdag 14 januari 2015

De zaak tussen GeenStijl en Playboy over de uitgelekte naaktfoto’s van Britt Dekker speelt al drie jaar en mogelijk wordt dat nog langer. De advocaat-generaal van de Hoge Raad adviseert dat het Europees Hof de kwestie moet behandelen. GeenStijl linkte in 2011 naar uitgelekte naaktfoto’s van Britt Dekker die later in de Playboy zouden verschijnen. Sanoma Media, de uitgever van Playboy, startte vervolgens een rechtszaak. GeenStijl werd veroordeeld, maar ging in hoger beroep, waarna de uitspraak werd teruggedraaid en naar de Hoge Raad werd verwezen. De advocaat-generaal stelt nu dat er advies van het Europees Hof nodig is omdat er geen jurisprudentie is op dit gebied. De advocaat-generaal geeft slechts een advies, maar dat wordt vaak door de Hoge Raad overgenomen. Meer bij NU.nl


reageer

Charlie Hebdo ligt in Franse winkels

woensdag 14 januari 2015

UPDATE UPDATE In Frankrijk is de verkoop van de jongste editie van satirisch tijdschrift Charlie Hebdo begonnen. Volgens de NOS is het tijdschrift op veel plaatsen al uitverkocht. In Nederland ligt Charlie Hebdo vanaf donderdag in de schappen van de AKO. Er zijn maar 500 exemplaren naar Nederland verzonden; het zal hier vermoedelijk ook snel zijn uitverkocht. Het nummer is naast het Frans in nog vijf talen uitgebracht, waaronder Engels en Arabisch. De cover is een tekening van profeet Mohammed, die huilt en een bordje met “Je Suis Charlie” ophoudt. Boven zijn hoofd staat de tekst “Alles is vergeven”. In het tijdschrift staan diverse cartoons over moslimextremisten en het redactioneel commentaar is volgens NOS-correspondent Frank Renout “snoeihard en cynisch”. Bij de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo kwamen twaalf mensen om. Journalist Stefan de Vries meldt dat alle drie miljoen exemplaren inmiddels zijn uitverkocht. Er worden er nu twee miljoen bijgedrukt. De handelsgeest waart inmiddels ook rond: exemplaren van Charlie Hebdo worden op Marktplaats aangeboden voor prijzen tot honderd euro, meldt de NOS.


reageer

Van den Ham weg bij Sanoma

maandag 15 december 2014

Hoofdredacteur Robert van den Ham van AutoWeek verlaat uitgeverij Sanoma. Dat is intern bekend gemaakt. De uitgeverij en Van den Ham, die in oktober op non-actief werd gesteld, hebben “een verschil van inzicht over het te voeren beleid”. Binnen het cluster Automotive zal een nieuwe hoofdredacteur gezocht worden. Sanoma schrijft in de intern verspreide memo: “Wij bedanken Robert voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van AutoWeek en wensen hem veel succes bij de volgende stap die hij gaat zetten.” Het conflict met Sanoma is opzienbarend, omdat Van den Ham geldt als voorbeeld van de nieuwe, zakelijke, multimediale hoofdredacteur waar Sanoma op inzet. Van den Ham werd eind vorig jaar nog uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het Jaar.

Nieuw magazine voor Utrecht

maandag 15 december 2014

Bladenmaker Marie Nanette Schaepman, die eerder JAN en PARK bedacht, lanceert woensdag een nieuw magazine voor de stad Utrecht. Ze ontwikkelde het culturele lifestylemagazine Uitagenda Utrecht in opdracht van de stichting Cultuurpromotie Utrecht, naar het voorbeeld van de Uitkrant in Amsterdam en de Uitagenda in Rotterdam. Het magazine biedt een overzicht van het culturele aanbod van Utrecht en van wat er verder allemaal te doen is in de stad. ‘Want uit onderzoek bleek, dat lang niet iedereen op de hoogte is van wat er allemaal voorhanden is’, zegt Schaepman. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Betalen naar vermogen voor OneWorld

dinsdag 2 december 2014

Wanneer je vanaf vandaag het tijdschrift OneWorld wil ontvangen moet je een abonnement afsluiten. Te dure abonnementen bestaan er echter niet bij het maandblad, want mensen mogen zelf de hoogte van hun abonnement bepalen. De reden voor de overstap van het blad voor duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking naar een abonnementsmodel is het einde van de subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hierdoor moest het blad een alternatief vinden om zijn financiële toekomst veilig te stellen. Met behulp van de voormalige Groene Amsterdammer-uitgever Teun Gautier werd er een oplossing gevonden. Omdat OneWorld een hoge oplage en een betrokken lezerspubliek kent hopen ze met dit systeem van vrijwillige bijdrages voldoende omzet te behalen. Lees meer op OneWorld

Ellen Litz hoofdredacteur Beau Monde

dinsdag 2 december 2014

Per direct neemt Ellen Litz de rol van hoofdredacteur op zich. Sinds de overstap van Mies de Vries naar Grazia, vervulde Ellen Litz het hoofdredacteurschap ad interim. Voorheen was Litz chef redactie bij Beau Monde en eerder werkte zij bij Veronica Magazine. Litz: ‘Ik kijk enorm uit naar deze nieuwe stap in mijn carrière, bij het blad waar ik al jaren met heel veel plezier aan verbonden ben en dat als geen ander bij me past.’ Dolly van den Akker, uitgever van de glossy magazines, laat weten: ‘Ellen is in alle opzichten een echte hoofdredacteur en een Beau Monde vrouw. Het is een ervaren bladenmaker, met een groot netwerk in de Beau Monde wereld. Daarnaast is ze erg gedreven om Beau Monde crossmediaal neer te gaan zetten om zo op alle behoeften van de Nederlandse Beau Monde vrouw in te kunnen spelen.’

Hoofdredacteur Bloomberg vertrekt

donderdag 11 december 2014

Na 25 jaar vertrekt hoofdredacteur Matthew Winkler als hoofdredacteur bij financieel persbureau Bloomberg. Hij krijgt de eretitel ‘emeritus hoofdredacteur’. Winklers vertrek betekent dat tijdschrift The Economist op zoek moet naar een nieuwe hoofdredacteur: John Micklethwait vertrekt bij het blad om leiding te geven aan Bloomberg, dat zoekt naar meer lezers - ook buiten de zakenwereld. Topman Michael Bloomberg zou hebben aangestuurd op Winklers vertrek, aldus ingewijden.

Bron: De Morgen

Hoogendijk vertrekt bij CosmoGIRL

woensdag 3 december 2014

Marieke Hoogendijk heeft haar vertrek aangekondigd bij CosmoGIRL. Ze verlaat per 1 maart 2015 de uitgeverij en zal de komende periode haar taken als hoofdredacteur overdragen. Uitgever ZPRESS Young beraadt zich op een adequate invulling van haar functie. “Na ruim negen jaar gewerkt te hebben in het jonge vrouwen- en tienersegment, ben ik persoonlijk toe aan een volgende stap; een nieuwe en frisse start”, aldus Hoogendijk.

Glossy Mohammed

dinsdag 17 februari 2015

In navolging van Linda, Matthijs en Jezus krijgt ook nu Mohammed een eigen glossy. Hiermee wil de Moslimkrant een ander, verfrissend beeld schetsen van de islamitische profeet, aldus initiatiefnemer Brahim Bourzik. Het magazine krijgt 63 pagina’s, want dat was de leeftijd waarop de profeet in het jaar 632 stierf. Met onder meer interviews, columns en een kookrubriek over Mohammeds favoriete gerecht. Het blad moet begin juni op de markt verschijnen, vlak voor de ramadan. Bedoeld voor moslims en niet-moslims. Meer bij het AD


reageer

Geen wederopstanding voor Jezus-glossy

vrijdag 13 februari 2015

Hoewel de reacties op het eenmalige nummer ‘Jezus!’ van uitgeverij Lente Media vrijwel allemaal positief zijn, zal er volgens uitgever Peter van Dijk geen tweede editie komen. De definitieve verkoopcijfers van de glossy zijn nog niet bekend, maar Van Dijk verwacht niet dat alle 80.000 nummers zijn verkocht, hoewel hij op sociale media hoort dat het nummer hier en daar niet meer te verkrijgen is. De opmaak en toon van het blad is zowel christenen als niet-christenen goed bevallen, stelt Van Dijk. Een vervolg sluit hij overigens uit - “hoe hoog de verkopen ook zullen zijn.” Meer bij Reformatorisch Dagblad


reageer

Flow France

dinsdag 3 februari 2015

Het tijdschrift Flow verschijnt vanaf 12 februari ook in Frankrijk. De Franse Flow licentie werd verkocht aan Prisma Media Groupe. Vorig jaar werd al bekend dat gesprekken over uitbreiding naar Frankrijk in een vergevorderd stadium waren. Flow France zal zes keer per jaar verschijnen in een oplage van 160.000 exemplaren. Het blad zal vanuit Nederland worden aangestuurd.


reageer

Charlie Hebdo uitverkocht

vrijdag 16 januari 2015

Het satirische tijdschrift Charlie Hebdo was vrijdagochtend in korte tijd uitverkocht bij boekhandels en kiosken van AKO. “Het was een gekkenhuis, het liep echt storm”, aldus een woordvoerder. Het concern is verantwoordelijk voor de verkoop van een groot deel van de totale Nederlandse oplage van vijfhonderd exemplaren. Het blad had donderdag al in de schappen moeten liggen, maar door nog onbekende oorzaak waren er leveringsproblemen. Meer bij NU.nl / NOS


reageer

Tientallen miljoenen voor Amerikaanse digitale bladenkiosk

maandag 8 december 2014

In de Verenigde Staten wordt vijftig miljoen dollar geïnvesteerd in uitbreiding van NextIssue, een online platform waar tegen een vast bedrag actuele tijdschriften en oudere edities kunnen worden gelezen. Er zitten momenteel 145 titels in de bibliotheek en de dienst heeft rond 150.000 abonnees, meldt Adformatie. Er zou nog geen winst worden gemaakt. De dienst is niet echt te vergelijken met Blendle, grote omdat uitgevers (waaronder Condé Nast, Hearst en News Corporatin) bij NextIssue deelneemen in de joint-venture. Meer bij Adformatie

Zoek in het Archief vaknieuws






maart 2015
z m d w d v z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

De Journalist 1896-1950