Nieuws onderwerp: tijdschrift

  • vorige
  • Berichten

‘Beperk aandacht voor Facebook’

woensdag 25 maart 2015

Stop niet teveel energie in je Facebookpagina, stelt Gonnie Spijkstra, social media manager van Telegraaf Media Groep. Focus liever op je eigen platform. Zij laat maandag 13 april tijdens Bladen in de Balie zien wat je dan wel moet doen. Ook Fred van Gelder, managing director van Head Office NL, spreekt, maar dan over content marketing. Evert Hilhorst (interaction designer) en Dimitri van Hees (technisch architect) van internetbureau FreshHeads proberen helderheid te verschaffen in de digitale toekomst waarbij mens en apparaat met internet is verbonden.   Lees verder


1 reactie

Moslimtijdschrift wil tegengeluid bieden

woensdag 25 maart 2015

Op 30 maart verschijnt het eerste nummer van het tijdschrift ‘MoslimVandaag Magazine’, een uitgave die volgens de makers een tegengeluid moet bieden aan de stroom meningen en nieuws óver moslims, maar waar moslims zelf niet aan het woord komen. De redactie benadrukt dat het blad wordt gemaakt voor en door een nieuwe generatie moslims en dat het tijdschrift is geworteld in de Nederlandse samenleving. Ook niet-moslims werken aan het tijdschrift mee, aldus uitgeverij Moslim Media. Het blad laat bij voorkeur Nederlandse imams en deskundigen aan het woord, aldus de uitgeverij. Het eerste nummer opent met een Mohammed-special. Het blad wordt gefinancierd met abonnementsgeld en advertentieopbrengsten, aldus uitgever en hoodredacteur Josef Stevens, die zich twintig jaar geleden tot de islam bekeerde. Gehoopt wordt dat met analyses en commentaren de lezer zichzelf onder meer tegen radicalisering kan wapenen. Naast het blad, dat elk kwartaal verschijnt, is er een website. Het tijdschrift wordt maandag 30 maart officieel gepresenteerd.


reageer

Vernieuwd Opzij lanceert ‘Ophij’

dinsdag 24 maart 2015

Aanstaande donderdag lanceert Opzij in een vernieuwde, moderne jas. De toon is veranderd, nu geëmancipeerde vrouwen geen eenvormige club meer zijn. Vrouwen zijn niet alleen bezig met hun positie in de wereld, aldus hoofdredactrice Irene de Bel: ” Ze hebben ook een gezin, vrienden en familieleden. Ook daarover gaat het in de nieuwe Opzij.” Tegelijk met de komst van het vernieuwde blad lanceert de redactie ‘Ophij’ - een feministisch maandblad voor mannen. ” Omdat feminisme niet langer een zaak is van alleen vrouwen, brengen wij ook de Ophij uit”, aldus De Bel. Op de cover prijkt presentator Filemon Wesselink, die zegt een newborn feminist te zijn. Hij noemt het onbegrijpelijk dat vrouwen accepteren dat ze voor hetzelfde werk minder betaald krijgen. De emancipatie is niet af, aldus Opzij: het blad zal aandacht blijven besteden aan maatschappelijke issues. Daarnaast is er meer ruimte voor werk, ondernemen en persoonlijke ontwikkeling. De editie van Ophij is gratis verkrijgbaar bij aankoop van Opzij.


reageer

‘Weekblad Elsevier in de verkoop’

donderdag 19 maart 2015

Weekblad Elsevier staat in de etalage. Uitgeversconcern Reed Elsevier tast de markt af voor kopers van het blad. Dat meldt Het Financieele Dagblad (FD) donderdag op basis van ingewijden in de financiële en mediawereld. Het verkoopproces bevindt zich volgens de krant nog in een vroeg stadium. Elsevier is, alleen al om de naam, sterk verbonden aan het moederbedrijf. Topman Erik Engstrom stelde vorig jaar nog het erfgoed te koesteren. Lees verder


reageer

Startdatum Europese Politico bekend

dinsdag 17 maart 2015

21 april gaat de Europese editie van het Amerikaanse politieke tijdschrift Politico in Brussel van start, meldt The Guardian. Meer dan veertig journalisten zullen werken aan de ambitie om de ‘dominante politieke en beleidspublicatie van Europa’ te worden. Politico claimt meer journalisten in Washington en Brussel te hebben dan alle andere mediabedrijven. In totaal werken er 70 journalisten. Politiek, bedrijven, veiligheid en economie zijn de grootste pijlers en daarmee zijn er aardig wat concurrenten voor de Europese onderneming zoals the Financial Times, The Economist en de internationale editie van the New York Times.   Lees verder


reageer

Werkstraf voor Straatnieuws-oplichter

woensdag 4 maart 2015

Tegen de voormalige penningmeester van de Utrechtse daklozenkrant Straatnieuws is door de officier van justitie Midden-Nederland een werkstraf van 240 uur geëist. Bert van der Roest - toen ook nog gemeenteraadslid - stal in 2012 zo’n 40.000 euro uit de kas van Straatnieuws, dat daardoor in het voortbestaan werd bedreigd. Volgens Van der Roest ging het om ‘kortlopende leningen’ voor zijn eigen bedrijf, die hij wilde terugbetalen. De officier van justitie stelt dat het voornemen alles terug te betalen niets afdoet aan het feit dat het om verduistering gaat. De diefstal heeft de reputatie van de stichting die Straatnieuws uitgeeft ernstig geschaad. Volgens justitie is er bijna 68 duizend euro gestolen, waarvan nu nog ruim zesduizend euro niet is terugbetaald. Stichting Straatnieuws stelt dat er nog 30.000 euro kwijt is. De officier van justitie noemde dat verschil te groot en het geschil te complex om dat in het kader van een strafrechtelijk onderzoek te behandelen. Die strijd dient bij de civiele rechter te worden gevoerd. Vanwege Van der Roests blanco strafblad en alle media-aandacht rond de zaak is voorwaardelijke celstraf van een half jaar en een werkstraf voldoende. Ook moet de oud-penningmeester zich laten behandelen voor zijn grensoverschrijdend gedrag. Over twee weken volgt de uitspraak.


reageer

‘Meer journalistiek in Nieuwe Revu’

woensdag 25 februari 2015

Nieuwe Revu heeft – wederom – een nieuwe hoofdredacteur. Marijn Schrijver (28), sinds 2011 als freelancer aan het blad verbonden en auteur van het vorig jaar verschenen Mocro Maffia, gaat per april de kar trekken. Dat bevestigde hij vandaag aan Villamedia. Hij gaat dat samen doen met adjunct Casper Sikkema, die afgelopen maand al werd benoemd. Het duo volgt Erik Noomen op, die volgens geruchten vertrekt wegens aanhoudende bezuinigingen van de nieuwe uitgever Pijper Media. Wat kan het nieuwe duo in dat licht nog bewerkstelligen bij de ‘tot op het nietje versleten’ Nieuwe Revu, zoals zakenblad quote het geplaagde weekblad onlangs nog fijntjes omschreef? ‘Ik ben goed in het licht uitdoen’, grapt Schrijver niet zonder zelfspot. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Nieuwste cover van Charlie Hebdo

dinsdag 24 februari 2015

De cover van de nieuwste Charlie Hebdo, dat aanstaande woensdag uitkomt, is gisteren onthuld door de Franse krant Libération. “Daar gaan we weer”, is te lezen op de voorpagina. Er is een hond getekend die met een opgerolde Charlie Hebdo wegrent voor een groep boze honden. De honden lijken onder meer op een jihadist, Marine le Pen en Sarkozy. Het nummer dat woensdag uitkomt is de tweede uitgave na de aanslagen op de redactie op 7 januari. De nieuwste voorpagina is getekend door Luz, die ook de cover van het nummer na de aanslagen maakte. Meer bij de Volkskrant


reageer

Meer bekend over registratie oplages

woensdag 18 februari 2015

Er is meer duidelijkheid over hoe de Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) de oplages van dagbladen en tijdschriften gaat registreren, dat meldt Adformatie. Sinds 1 januari heeft de NOM het Instituut voor media auditing HOI overgenomen. In juli vorig jaar bleek dat het HOI zou stoppen nadat veel uitgevers hun abonnement hadden opgezegd in verband met onduidelijkheid rondom het meten van de cijfers bij met name de digitale oplages. Volgens NOM-directeur Irena Petric willen uitgevers en media-exploitanten de hele ‘footprint’ van hun mediamerk in kaart brengen. ‘We mogen niet meer spreken van tv, radio en print, maar kijken, lezen en luisteren. ‘Traditionele mediamerken worden niet meer op één platform verspreid, maar bieden hun content op verschillende platformen aan.’ ‘NOM wil in lijn van de markt haar domein verbreden naar het meten van het lezen van merken, ongeacht op welk platform’, zegt Petric. ‘We moeten dus op zoek naar de informatie die nodig is om het lezen, of bereik, van totale mediamerken te construeren. Hoe kunnen we de informatie die voorhanden is aan elkaar koppelen?’ Lees verder


reageer

Nieuwe hoofdredactie Nieuwe Revu

woensdag 18 februari 2015

Freek van Asperen ANP

Het tijdschrift Nieuwe Revu krijgt na het vertrek van hoofdredacteur Erik Noomen een nieuwe adjunct Casper Sikkema (al benoemd) en hoofdredacteur Marijn Schrijver (al gevraagd). Tegen Quote stelt Schrijver dat hij is gevraagd en hij interesse heeft. “Het is nog niet rond, maar het zou leuk zijn. Ik moet de handtekeningen nog zetten. Tot die tijd is het voorbarig.” Noomen kondigde zijn vertrek aan, nu beloofde investeringen na de overname door uitgever Pijper Media uitbleven. Er werd bezuinigd op redactie en vormgeving - zo gaat één opmaker zowel Revu als Playboy en Panorama vormgeven. In een interview met ThePostOnline stelt Noomen dat hij denkt dat met gerichte investeringen het blad nog zeker een toekomst heeft. Zeker online - waar de doelgroep leeft- is veel te winnen, aldus Noomen. “Als je inhoudelijk investeert en deze titel combineert met een goede onlinestrategie, dan zie ik echt kansen.”


reageer

Verloskundigen breken met Sanoma

donderdag 12 februari 2015

De Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) heeft eerder deze maand een jarenlange samenwerking met uitgever Sanoma beëindigd. De beroepsorganisatie voor verloskundigen kan onder vorig jaar aangenomen gedragsregels rond borstvoeding niet samenwerken met een bedrijf dat samenwerkt met de flesvoedingsindustrie. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft in een zogeheten borstvoedingscode bepaald dat marketing en reclame voor spenen, flessen en moedermelkvervangers aan banden moet worden gelegd. “We kunnen niet meewerken aan een blad waar Nutricia of Nestlé in staan”, stelt een woordvoerster tegenover Adformatie. De KNOV werkte samen met Sanoma-uitgave Zwanger - Ouders van Nu, dat gratis werd verspreid bij verloskundigenpraktijken en waar de organisatie - tegen betaling - advies aan gaf. De samenwerking is ‘in goed overleg’ gestaakt, aldus KNOV.


reageer

Sanoma lanceert Happy in Shape

woensdag 28 januari 2015

Voor het eerst sinds de grootscheepse reorganisatie van vorig jaar is afgerond, is er weer beweging in het printportfolio van Sanoma. In maart verschijnt het eerste nummer van Happy in Shape; een glossy voor vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar oud, die bovenmatig geïnteresseerd zijn in gezond eten, bewegen, fit worden en fit blijven. Het blad verscheen vorig jaar al vier keer als special van Beau Monde onder de naam Beau Mode in Shape, maar wordt nu uitgebouwd tot een grotere titel die zes keer per jaar zal verschijnen. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Blad en programma VI uit elkaar

woensdag 21 januari 2015

Het blad Voetbal International (VI) verbreekt alle samenwerkingsverbanden met het gelijknamige televisieprogramma. Dat schrijft hoofdredacteur Tom van Hulsen in zijn column in VI, meldt het AD. In een gesprek (vanaf +-1.40 minuut) zegt Van Hulsen dat het altijd twee gescheiden werelden zijn geweest. Volgens de hoofdredacteur is de afgelopen jaren de toon van het programma veranderd, wat harder geworden. En het blad moest steeds vaker uitleg geven aan de lezer over dingen die in het programma gezegd werden. “Wij kunnen daar geen verantwoording over afleggen. [..] Het straalde eigenlijk negatief af op ons imago.” Volgens presentator Johan Derksen en oud-hoofdredacteur van VI ligt het echter anders. “RTL heeft al een tijd geleden aan VI bekendgemaakt dat ze aan het einde van het seizoen gaan breken met het blad. Maar nu hebben ze als een soort streek de eer aan zichzelf gehouden”, zegt hij tegen NU.nl.


reageer

‘Strijd om programma-info voorbij’

dinsdag 20 januari 2015

ANP Ed Oudenaarden

Kranten krijgen na jaren juridische strijd de beschikking over programmagegevens van publieke omroepen, is de verwachting. Het betekent dat uitgevers nu zelf een tv-gids kunnen produceren, al lijkt de overwinning achteraf bezien wat leeg. Vooral de Telegraaf maakte van de vrije beschikbaarheid van programmagegevens een principezaak en procedeerde jarenlang. In mei vorig jaar kreeg de krant in een tussenvonnis al gelijk. De verwachting is dat de rechter deze informatie definitief vrij zal geven. De langslepende zaak betekent dat de wereld inmiddels fundamenteel veranderd is. Televisiegidsen - ook van omroepen zelf - zien hun oplagen dalen, met de komst van elektronische programmagidsen in kabeldecoders en apps voor mobiele apparatuur. Ook wordt de televisieavond minder gepland zoals vroeger. De informatie wordt overigens niet gratis: de Volkskrant becijferde dat op basis van de prijsstelling door het Commissariaat voor de Media de Telegraaf jaarlijks nog altijd bijna vier ton zal moeten betalen voor de informatie.


reageer

Hoofdredacteur weg bij Men’s Health

donderdag 15 januari 2015

Jan Peter Jansen vertrekt na tien jaar bij Men’s Health en Women’s Health, zo maakte hij via Twitter bekend: ‘De allerlaatste editorial Men’s Health tikken. Na 10 jaar Men’s Health, Best Life en Women’s Health focus op nieuwe zaken.’ Jansen maakt nog niet bekend wat zijn volgende stap is. Ook is zijn opvolger nog niet bekend. Ceo Hearst Magazines Luc van Os meldt dat de uitgever met Men’s Health ‘een nieuwe koers gaat varen’. Meer bij Adformatie


reageer

Casino doneert aan Straatnieuws

donderdag 15 januari 2015

De Utrechtse dak- en thuislozenkrant Straatnieuws krijgt van medewerkers van Holland Casino Utrecht een donatie van 2.500 euro van ‘gevonden geld’, meldt NU. De werknemers sparen geld op dat op de speelvloer wordt gevonden en waarvan de eigenaar niet kan worden achterhaald. Aan het eind van het jaar wordt dat geld aan een goed doel gedoneerd. Straatnieuws in Utrecht bevindt zich zwaar weer na fraude door de voormalige penningmeester Bert van der Roest. Pas deze week verontschuldigde zich Van de Roest zich voor de diefstal die de daklozenkrant tot de afgrond bracht. Straatnieuws-hoofdredacteur Frank Dries is van die excuses niet onder de indruk, omdat het in een artikel in Trouw gebeurde. “Een sorry via de media telt niet. Bel me dan op”, aldus Dries. In maart staat Van der Roest voor de rechter.


reageer

Geen Charlie Hebdo’s voor Nederland

donderdag 15 januari 2015

Remko de Waal ANP

Wie vandaag hoopte een editie van satirisch tijdschrift Charlie Hebdo te bemachtigen, kan zich de moeite van een rit naar een AKO-vestiging besparen: de 500 exemplaren die voor Nederland beschikbaar waren, zijn niet geleverd. Audax, dat de distributie van tijdschriften voor onder meer AKO verzorgt, verwacht nu op zijn vroegst op vrijdag nummers te kunnen leveren. Het is niet gelukt om te achterhalen waarom de nummers niet zijn geleverd, aldus Audax-directeur Eric Willems. “Ze nemen de telefoon niet op”, aldus Willems tegenover de NOS. De drie miljoen exemplaren van het nieuwste nummer waren ook binnen Frankrijk al snel uitverkocht; er worden daarom nog eens twee miljoen exemplaren bijgedrukt. Op veilingsites als Marktplaats en eBay worden nummers - gezien de verkoopprijs van drie euro - voor woekerprijzen aangeboden.


reageer

Privé komt met glossy

woensdag 18 maart 2015

Begonnen als special van Privé, maar nu ook als blad verkrijgbaar. Donderdag 19 maart verschijnt het eerste nummer van royaltymagazine MÁXIMA. In de glossy aandacht voor nieuws en weetjes over Máxima, over haar leven als Koningin en haar rol als moeder, vriendin én echtgenote. Ook de beste modetips, Máxima’s mooiste outfits en accessoires en alle ins & outs over andere nationale en internationale royals komen aan bod. Het tijdschrift zal zes keer per jaar verschijnen en kost 4,25 euro.


reageer

Wisselcovers bij VI

donderdag 19 maart 2015

Nog dit seizoen begint Voetbal International (VI) met coverwissels. Dat betekent dat het tijdschrift in bepaalde weken met verschillende voorpagina’s wordt uitgebracht. Het betreft vooralsnog een test, waarbij de insteek is dat VI de lezer in de toekomst de mogelijkheid wil bieden zelf te kiezen uit meerdere covers. Meer bij MediaFacts


reageer

Das Magazin start uitgeverij

donderdag 19 maart 2015

Na de lancering van het literaire tijdschrift Das Magazin, het organiseren van een literair festival, leesclubs en liveshows een nieuwe stap voor de oprichters Toine Donk en Daniël van der Meer: een eigen uitgeverij. Het afgelopen jaar voerden ze gesprekken met verschillende investeerders. De namen van de uiteindelijke mede-eigenaars van hun uitgeverij willen de Das Mag-jongens voorlopig niet lossen, maar investeerder Arnon Grunberg liet in de Volkskrant weten van de partij te zijn. Meer bij De Morgen


reageer

Nieuwe uitgever voor Nickelodeon Magazine

vrijdag 13 maart 2015

Nickelodeon Magazine krijgt vanaf 30 april een nieuwe uitgever. FC Klap neemt het blad over van Sanoma. Die overname is in lijn met de visie om de focus te leggen op uitgaven voor kinderen. FC Klap geeft ook al de kindertitels Zapp en Zappelin uit. Nickelodeon Magazine is de vertaling van de populaire kinderzender naar print. Het verschijnt maandelijks in Nederland en België voor de doelgroep kinderen van 6 tot 12 jaar.


reageer

Glossy Mohammed

dinsdag 17 februari 2015

In navolging van Linda, Matthijs en Jezus krijgt ook nu Mohammed een eigen glossy. Hiermee wil de Moslimkrant een ander, verfrissend beeld schetsen van de islamitische profeet, aldus initiatiefnemer Brahim Bourzik. Het magazine krijgt 63 pagina’s, want dat was de leeftijd waarop de profeet in het jaar 632 stierf. Met onder meer interviews, columns en een kookrubriek over Mohammeds favoriete gerecht. Het blad moet begin juni op de markt verschijnen, vlak voor de ramadan. Bedoeld voor moslims en niet-moslims. Meer bij het AD


reageer

Geen wederopstanding voor Jezus-glossy

vrijdag 13 februari 2015

Hoewel de reacties op het eenmalige nummer ‘Jezus!’ van uitgeverij Lente Media vrijwel allemaal positief zijn, zal er volgens uitgever Peter van Dijk geen tweede editie komen. De definitieve verkoopcijfers van de glossy zijn nog niet bekend, maar Van Dijk verwacht niet dat alle 80.000 nummers zijn verkocht, hoewel hij op sociale media hoort dat het nummer hier en daar niet meer te verkrijgen is. De opmaak en toon van het blad is zowel christenen als niet-christenen goed bevallen, stelt Van Dijk. Een vervolg sluit hij overigens uit - “hoe hoog de verkopen ook zullen zijn.” Meer bij Reformatorisch Dagblad


reageer

Flow France

dinsdag 3 februari 2015

Het tijdschrift Flow verschijnt vanaf 12 februari ook in Frankrijk. De Franse Flow licentie werd verkocht aan Prisma Media Groupe. Vorig jaar werd al bekend dat gesprekken over uitbreiding naar Frankrijk in een vergevorderd stadium waren. Flow France zal zes keer per jaar verschijnen in een oplage van 160.000 exemplaren. Het blad zal vanuit Nederland worden aangestuurd.


reageer

Charlie Hebdo uitverkocht

vrijdag 16 januari 2015

Het satirische tijdschrift Charlie Hebdo was vrijdagochtend in korte tijd uitverkocht bij boekhandels en kiosken van AKO. “Het was een gekkenhuis, het liep echt storm”, aldus een woordvoerder. Het concern is verantwoordelijk voor de verkoop van een groot deel van de totale Nederlandse oplage van vijfhonderd exemplaren. Het blad had donderdag al in de schappen moeten liggen, maar door nog onbekende oorzaak waren er leveringsproblemen. Meer bij NU.nl / NOS


reageer

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2015
z m d w d v z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

De Journalist 1896-1950