Nieuws

  • vorige
  • Berichten

  • volgende

Steun hoger beroep Van der Linden

dinsdag 16 december 2014

Het Persvrijheidsfonds steunt journalist Frénk van der Linden bij zijn hoger beroep in een zaak om toegang tot gegevens over hem, die inlichtingendienst AIVD zou bezitten. In 2013 vroeg Van der Linden inzage in alle bij de AIVD aanwezige actuele gegevens. Die inzage werd geweigerd, waarna een beroepsprocedure volgde bij de rechtbank Den Haag, die begin oktober zijn beroep ongegrond verklaarde. Het Persvrijheidsfonds steunt de journalist omdat het om een journalistiek principiële zaak gaat, waarbij persvrijheid en vrije nieuwsgaring worden ingeperkt. “Dat Van der Linden in zijn geheel geen toegang krijgt tot de gevraagde documenten kan betekenen dat hij ‘permanent actueel’ dan wel ‘een object van onderzoek’ is. Dat is een nieuwsfeit van de eerste orde wat inhoudt dat Van der Linden als journalist voor sommige bronnen een risico vormt”, aldus het fonds.

‘Ruimere toegang documenten Snowden’

donderdag 4 december 2014

Glenn Greenwald heeft in een interview onthuld dat er in New York een locatie komt waar journalisten de documenten kunnen inzien die hij van klokkenluider Edward Snowden ontving. “Ik zal in mijn eentje nooit alle verhalen vinden die in de documenten verborgen zijn”, stelt Greenwald. Details over de voorwaarden waaronder informatie mag worden ingezien ontbreken. Ook is onbekend of materiaal voor verdere bestudering ook buiten deze zogeheten ‘data room’ mag worden meegenomen, meldt Tweakers. De documenten werden tot nu slechts met een handvol mediabedrijven gedeeld, maar Greenwald erkent dat het meer journalisten de informatie moeten kunnen bekijken. Hij zegt zich ook bezwaard te voelen over de verantwoordelijkheid die het bezit van de gegevens oplegt. Een dag vrij of met andere zaken bezig zijn levert Greenwald een schuldgevoel op: “Daarom ben ik nu klaar om de gegevens te delen.”

VVOJ-leden weg na onvrede over bestuur

maandag 1 december 2014

Na afloop van een ingelaste algemene ledenvergadering van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) hebben zeven leden hun lidmaatschap opgezegd uit onvrede over de wijze waarop de resultaten van een onderzoek door het demissionaire bestuur en de leden zijn ontvangen. Een onafhankelijke commissie deed de afgelopen tijd onderzoek naar de verdeling van betaalde VVOJ-opdrachten binnen de vereniging. Het voltallige VVOJ-bestuur stapte in juni op, nadat de schijn van belangenverstrengeling was gerezen over de gunning van enkele betaalde opdrachten die de VVOJ had binnengehaald. Lees verder

Yournalism krijgt subsidiesteun

maandag 24 november 2014

Crowdfundingplatform Yournalism heeft een subsidiebedrag gekregen van 50.000 euro van Vereniging Veronica en Stichting Democratie & Media. Nienke Venema, directeur van Stichting Democratie & Media, stelt: “Met deze aanmoediging kan het nog jonge platform bewijzen dat het bestaansrecht en relevantie kan hebben in het huidige journalistieke landschap, en dat willen wij heel graag ondersteunen,” aldus Venema. Het platform voor onderzoeksjournalistiek is een initiatief van Sybren Kooistra, datajournalist bij de Volkskrant. Lees verder

‘App verdringt website niet’

donderdag 20 november 2014

Internetgebruik op mobiele apparaten zoals smartphone en tablet laten een duidelijk ander beeld zien dan wanneer wordt gewerkt vanaf een desktop of laptop. Mobiele gebruikers vertonen een duidelijk ‘snackgedrag’, met korte sessies van nauwelijks een minuut. Desktop en laptop worden voor veel langere sessies gebruikt, van rond een half uur. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Trends in internetgebruik’ dat SIDN in samenwerking met marktonderzoeker GfK heeft uitgebracht. Voor het onderzoek werd gedrag op internet van 10.000 gebruikers over een periode van acht maanden - en over meerdere apparaten - geanalyseerd. SIDN concludeert dat de klassieke website niet door apps vervangen wordt. “Apps zijn vooral populair op smartphones. Op het grotere scherm van een tablet neemt het gebruik van apps af en dat van de browser toe. Het aantal apps dat mensen gebruiken is beperkt en uit de reactie van Nederlandse bedrijven blijkt dat ze slechts door een minderheid als belangrijk voor hun online strategie gezien worden”, aldus SIDN.

Trouw-journalist weg na verzinsels

woensdag 12 november 2014

UPDATE Dagblad Trouw heeft een journalist weggestuurd nadat intern onderzoek de juistheid van citaten of zelfs het bestaan van opgevoerde bronnen in artikelen niet kon bevestigen. Dat meldt de hoofdredactie vandaag in een mededeling in de krant. De redactie werd gisteren geïnformeerd over het besluit, dat wordt aangevuld met onderzoek naar de feiten en omstandigheden waaronder de verzonnen publicaties konden ontstaan. De commissie, die enkele weken onderzoek zal doen, gaat ook aanbevelingen doen. Trouw wil daarmee voorkomen dat een situatie als deze zich nog eens kan voordoen. Hoogleraar journalistiek Jeroen Smit en oud-rechter bij het Europees Hof Egbert Myjer, tevens vice-voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, vormen de commissie. “Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop. Daarin ligt de reden voor dit onafhankelijk onderzoek. Twijfel over de betrouwbaarheid van publicaties raakt immers aan de integriteit van de krant”, aldus de hoofdredactie. Lees verder

TPP bedreigt onderzoeksjournalistiek

donderdag 16 oktober 2014

Het Trans Pacific Partnership (TPP) is een nieuw internationaal vrijhandelsverdrag waar diverse landen over onderhandelen. De Europese Unie doet niet mee aan TPP, vermoedelijk omdat een variant op zo’n verdrag, het Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA), al eens sneuvelde in het Europees Parlement. De Australische Sydney Morning Herald bericht over een potentieel negatief effect voor de journalistiek in aangesloten landen, als TPP daadwerkelijk wordt bekrachtigd. Net als bij ACTA is de onderhandelingstekst zo ruim opgezet, dat onderzoeksjournalisten al tijdens research kunnen worden aangepakt. Zo zijn er forse boetes voorzien als een commerciële partij vindt dat een ‘bedrijfsgeheimen’ of ‘informatie met commerciële waarde’ wordt ingezien of publiek gemaakt. Ook het dankbare, alles bedekkende excuus van ‘staatsveiligheid’ komt voorbij. Lees verder

Rechtbanken vervangen toegangspas

maandag 13 oktober 2014

De passen van alle rechtbankmedewerkers in onder meer Zuid-Holland worden vervangen. Dit maakte de Raad voor de Rechtspraak afgelopen zondag bekend. Voor een programma op SBS toonde undercoverjournalist Alberto Stegeman aan dat de registratie en autorisatie van de passen niet op orde is. Middels een pas van een oud-medewerker kon Stegeman via de personeelsingang naar binnen komen, met een wapen en camera op zak. Met een zogenoemde ‘rijkspas’ kun je naar binnen zonder door de poortjes te hoeven die controleren op metalen voorwerpen. De Raad voor de Rechtspraak wil schoon schip maken en vervangt de passen van medewerkers van elf rechtbanken, vier gerechtshoven en de cateraars en schoonmakers. Meer bij Omroep West

Eerste project Yournalism gefinancierd

donderdag 9 oktober 2014

Yournalism, het journalistieke platform waar mensen verhaal- en onderzoeksideeën kunnen pitchen en geld kunnen inzamelen voor de uitwerking ervan, heeft het eerste project met succes gefinancierd. Een idee op Yournalism moet minstens 3000 euro aan steungeld inzamelen voor een journalist het oppakt. Yournalism gaat nu onderzoeken hoe machtig zorgverzekeraars zijn, nu ze vanaf 2016 kunnen bepalen naar welk ziekenhuis patiënten moeten, welke arts hen behandelt en van welke leveranciers er medicijnen en hulpmiddelen afgenomen moeten worden. Dat leidt tot keuzeonvrijheid - hoe ver dat gaat, wordt dus nu onderzocht. Een afgerond artikel mag gratis worden gelezen door de supporters en wordt voor een grotere impact daarnaast aangeboden aan mediabedrijven.

‘Media gaan profiteren van digitale groei’

vrijdag 3 oktober 2014

Hoewel de televisiebranche een stuk sneller en slimmer in is gaan spelen op online dan de traditionele printmedia, gaat ook print uiteindelijk profiteren van de mogelijkheden die het digitale kanaal bieden. Dat concludeert ABN Amro in haar recentste sectorupdate Media. Hoewel de financiële instelling licht aan het eind van de tunnel ziet, is de tunnel zelf nog donker. De overgang naar digitaal zal voorlopig nog zorgen voor een blijvende omzetdaling, omdat de prijsstelling online een stuk lager is. Toch stelt ABN Amro dat het voor uitgeverijen cruciaal is om online leidend te maken in de organisatie. Een digitale omgeving laat hen producten beter aanpassen aan voorkeuren van de consument. Televisie doet dat al. Die branche laat in 2014 tevens een herstel zien van de advertentiemarkt. ABN Amro voorspelt dat de omzet uit tv-reclames als gevolg daarvan dit jaar met 6 procent groeit. Meer bij ABN Amro

Prijs Onderwijsjournalistiek uitgereikt

woensdag 1 oktober 2014

In Nieuwspoort is de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek 2014 uitgereikt aan tijdschrift Didactief voor het Dossier Cito, waarin verrassende feiten over de weinig transparante structuur van het Cito, banden met het ministerie van Onderwijs en de betrekkelijke onwetendheid van leden van de Tweede Kamer werden aangetoond. De jury noemt het dossier “een puik staaltje onderzoeksjournalistiek, over een onderwerp dat eigenlijk verbazingwekkend genoeg nooit eerder zo grondig is uitgezocht.” Aan de prijs is een geldbedrag van 1500 euro verbonden en een kunstwerk van emailleur Christine van der Ree. De publicatie van Didactief heeft ertoe geleid dat het Cito nu openbare jaarverslagen publiceert. Meer bij Onderwijsjournalistiek.nl

VS: vertrouwen in media weer onderuit

donderdag 18 september 2014

Na een korte opleving in 2013 is het vertrouwen van Amerikanen in de media gezakt naar een recordlaagte van 40 procent. Het Gallup-onderzoeksbureau stelt dat het vertrouwen daarmee in 14 jaar nog niet zo laag stond. Gallup vroeg Amerikanen of ze de media vertrouwen om “volledig, accuraat en eerlijk” over zaken te berichten. Na de herverkiezing van George Bush in 2004 zakte het vertrouwen naar 44 procent: het blijkt dat verkiezingsjaren met de bijbehorende media-aandacht sowieso het vertrouwen in media geen goed doet. “Nationale verkiezingen wekken scepsis wat betreft de betrouwbaarheid van verslaggeving”, aldus Gallup. Opmerkelijk is dat gemiddeld 1 of 5 Amerikanen de media als te conservatief betitelen - des te bijzonder omdat politici de media een liberal bias aanwrijven. Hoewel nog steeds veel Amerikanen vertrouwen hebben in de media, constateert Gallup tegelijk dat grote groepen via persoonlijke en/of gepersonaliseerde kanalen in hun eigen nieuws voorzien. Gallup verwacht nog een licht herstel van het vertrouwen, aangezien 2015 geen verkiezingjaar is. Meer bij Gallup

Correspondenten nemen meer risico’s

woensdag 17 september 2014

Buitenlandcorrespondenten zijn er de laatste jaren hard op achteruit gegaan. De financiële onzekerheid is toegenomen en de concurrentie tussen journalisten wordt groter. Dat is een van de conclusies van het rapport Buitenlandjournalistiek in Nederlandse media van Lokaalmondiaal, waaraan ook de Nederlandse Nieuwsmonitor en De Buitenlandredactie meewerkten. “Sommige freelancers, met name de jongere, zijn geneigd steeds meer risico’s te nemen voor een goed verhaal. Hierbij wagen zij in sommige gevallen zelfs hun leven voor het vak”, verduidelijkt rapportsamensteller Siri Lijfering tegenover Persinnovatie.nl. Vooral de betaling van de correspondenten –doorgaans freelancers- laat te wensen over. Meer bij Persinnovatie

Nominaties De Loep 2014 bekend

donderdag 28 augustus 2014

De Nederlands-Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) reikt in 2014 voor de elfde keer De Loep uit. Deze prijs voor onderzoeksjournalistiek in het Nederlandse taalgebied kent vier categorieën: tekstuele productie, audiovisuele productie, digitale productie en de aanmoedigingsprijs. In alle categorieën mocht de jury maximaal drie producties nomineren. De winnaars worden bekend gemaakt op vrijdagavond 7 november 2014 tijdens het diner op de VVOJ-conferentie Onderzoeksjournalistiek in Kortrijk. Lees verder

‘Huiszoekingsbevel voor telefoons’

woensdag 2 juli 2014

Voor het doorzoeken van telefoons van verdachten zou een gerechtelijk bevel nodig moeten zijn. De politie mag in dat geval alleen met toestemming van de rechter-commissaris de bestanden op de smartphone van een verdachte doorzoeken. De mobiele telefoon wordt dan gelijkgesteld met een huis, dat alleen mag worden doorzocht met een huiszoekingsbevel. Dat zei PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt in het radioprogramma Radio Eenvandaag. “Daarom vraag ik de minister: pas de wet aan, en bescherm de dingen die beschermd moeten worden, zoals e-mails en telefoongedrag.” Recourt wordt gesteund door D66, de SP, het CDA en GroenLinks; samen hebben zij 82 zetels in de Tweede Kamer. Vorige week oordeelde het Amerikaanse gerechtshof dat een rechter toestemming moet geven voordat een telefoon mag worden doorzocht. In Nederland zou dat ook moeten. Daarvoor moet wel de wet worden aangepast. Meer bij Tweakers / De Telegraaf  

‘Buitenlandse NSA-spionage niet erg’

woensdag 2 juli 2014

Een opvallend bericht van een privacywaakhond in Amerika: de Privacy and Civil Liberties Oversight Board (PCLOB) ziet in een conceptversie van een nieuw rapport geen grote problemen met de buitenlandse spionage van inlichtingendienst NSA. De op buitenlanders gerichte NSA-programma’s zouden “geen spoor” van “illegale activiteit” vertonen. Dat meldt The Hill. De PCLOB gaat in het rapport expliciet in op de dataverzameling bij grote internetbedrijven onder het PRISM-programma en de verzameling van informatie uit glasvezelkabels. Eerder was dezelfde waakhond wel erg kritisch over de verzameling van telefoongegevens over Amerikaanse burgers. Maar buitenlandse spionage heeft bewezen “waardevol te zijn voor de inspanningen van de regering om terrorisme te bestrijden”. De Amerikaanse procureur-generaal Eric Holder beloofde onlangs dat Europeanen meer privacyrechten zullen krijgen. Meer bij NU.nl  

Politie wil Rupert Murdoch verhoren

woensdag 25 juni 2014

Een paar uur na de uitspraak in het afluisterschandaal rond de inmiddels opgeheven Britse tabloid News of the World (NotW) is bekendgeworden dat Scotland Yard eigenaar en mediatycoon Rupert Murdoch als verdachte wil verhoren. Volgens The Guardian zouden detectives vorig jaar al contact hebben gezocht met Murdoch, maar was er toen afgesproken dat ze pas weer contact met hem zouden opnemen nadat de rechtszaak rond het afluisterschandaal voorbij was. Dinsdag werd voormalig hoofdredacteur van News of the World Rebekah Brooks vrijgesproken, een andere oud-hoofdredacteur Andy Coulson is schuldig bevonden aan afluisteren. Ook James Murdoch, zoon en bestuursvoorzitter van het bedrijf van Rupert Murdoch, kan mogelijk worden ondervraagd. Lees verder

Kritiek op Britse opsporingsvrijheid

woensdag 10 december 2014

In een voorgestelde wijziging rond de uitvoering van de Britse Regulation of Investigatory Powers Act (RIPA) wordt de politie niet beperkt als ze telefoongegevens van specifiek journalisten bekijken. De politie mag zichzelf toestemming verlenen en hoeft alleen een notitie te maken dat de informatie de telefoon van een journalist betrof. In Engeland heeft de politie de laatste jaren regelmatig telefoongegevens van journalisten nagetrokken, vaak om een bron te achterhalen die een journalist geheim hield. Volgens nieuwe richtlijnen hoeven er geen beperkingen voor specifieke doelgroepen te worden gedefinieerd, aangezien “enkel het feit dat er communicatie plaatsvond, niets zegt over wat er is besproken.” De voorgestelde gedragsregels kunnen op de nodige kritiek rekenen, meldt Press Gazette. De consultatie over de nieuwe regels loopt nog tot 20 januari 2015.

‘Uitgevers schuldig aan dalende oplages’

donderdag 7 augustus 2014

Niet het internet, maar een gebrek aan innovatie is de schuld voor dalende oplages bij de dagbladen. Dat concludeert de Duitse mediadeskundige Andreas Vogel. Uit onderzoek onder opzeggers blijkt dat vrijwel niemand het internet als reden geeft voor het opzeggen van zijn abonnement. Volgens de mediadeskundige heeft de teruglopende oplage veel meer te maken met de individualisering van de samenleving, die in de jaren 80 werd ingezet. Daardoor kwam het concept ‘de krant voor iedereen’ in de knel, stelt hij tegenover de Duitse krant Tageszeitung. Vogel stelt: ‘Uitgevers zijn zelf schuldig aan de daling. Ze moeten inzien dat er niet meer één dominante groep lezers is, maar dat er diverse doelgroepen bestaan.’ Meer bij Persinnovatie.

BBC onderzocht Top Gear-cultuur

dinsdag 5 augustus 2014

De BBC heeft een intern onderzoek uitgevoerd naar het populaire autoprogramma Top Gear, na constante beschuldigingen van onder meer racisme door presentator Jeremy Clarkson. Toezichthouder Ofcom concludeerde eind vorige maand dat Clarkson in een segment dat in Thailand was opgenomen, met opzet een racistische term gebruikte om een Thaise man aan te duiden. In het onderzoek is ook gekeken naar de verhouding van de producenten van de show en het management bij de BBC, meldt The Guardian. Die relatie zou met sommingen ‘ijzig’ zijn. Er zouden bij de BBC zorgen zijn over vrijheid die Clarkson en anderen bij de show zichzelf zouden permitteren. De cultuur zou de blunders uit het verleden aanmoedigen, aldus het rapport. Meer bij The Guardian

RvS: ‘AIVD moet beter zoeken’

woensdag 30 juli 2014

De Raad van State heeft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) opdracht gegeven zich beter in te spannen om documenten rond een staatsgreep tegen de Indonesische regering van Soekarno te vinden. Een historicus die werkt aan een boek over Raymond Westerling, commandant van de Speciale Troepen, die toen hij het leger had verlaten met een groep gelijkgestemden in 1950 probeerde de toenmalige Indonesische regering omver te werpen. De AIVD vond slechts één document van elf pagina, meldt NU. De historicus mocht daar bovendien slechts een deel van inzien. Hij besloot daarop de naar de rechter te stappen, omdat in een in 1995 verschenen boek over de Binnenlandse Veiligheidsdienst melding wordt gemaakt van een maar liefst 12-delig dossier over Westerling. De minister van Binnenlandse Zaken moet binnen vier weken reageren.  Meer bij Raad van State

Journalisten onderzoeken schuldvraag MH17

dinsdag 22 juli 2014

Tientallen internationale journalisten proberen op Google+ samen de vragen rond de ramp met de vlucht MH17 op te lossen. Gezamenlijk duiden zij flarden ‘nieuws’. Is het neerstorten van vlucht MH17 een bewuste terroristische aanslag of zou het toch een ongelukje met een raketinstallatie kunnen zijn? Door welk projectiel is de Boeing 777 geraakt? Welk land of welke groep is uiteindelijk voor de crash van het vliegtuig, waarbij donderdag 298 doden vielen, verantwoordelijk? Het zijn vragen die de honderden leden van de Open Newsroom proberen te beantwoorden op basis van beschikbare informatie. Omdat het gaat om een Open Newsroom kan het publiek het onderzoek live volgen en zelf bijdragen. Meer bij Webwereld


reageer

‘Dagbladen hoofdrol in beleidsnieuws’

woensdag 2 juli 2014

Offline wordt gemiddeld twee keer zo veel nieuws gebracht over lokaal beleid dan in online berichtgeving. Dat zijn verdere deelconclusies uit een lopend onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek met hulp van studenten van de hogeschool Windesheim. Eerder was uit dit onderzoek al gebleken dat verkiezingstijd nauwelijks méér berichtgeving over beleid oplevert. Het grootste deel van de offline berichtgeving is afkomstig van regionale dagbladen. Hyperlokale initiatieven en huis-aan-huisbladen zijn goed voor een gevarieerd online aanbod aan nieuws, maar de onderzoekers stellen dat berichten veelal direct afkomstig zijn van gemeente- en politieke websites, die nieuws kant en klaar, inclusief citaten, aanleveren. Lees verder

Slachtoffers Savile tussen 5 en 75 jaar

donderdag 26 juni 2014

UPDATE De BBC-dj Jimmmy Savile heeft gedurende tientallen jaren zo’n zestig mensen in de leeftijd van vijf tot en met 75 jaar misbruikt in 28 ziekenhuizen. Dat blijkt uit een nieuwe onderzoeksrapport naar misbruik van de gevallen BBC-icoon in ziekenhuizen. Hij misbruikte patiënten in bed, gangen en kantoren. Slachtoffers waren zowel mannen als vrouwen als jongens en meisjes en ze waren patiënten, bezoekers of ziekenhuiswerknemers. Het misbruik kon plaats vinden omdat er geen supervisie was. Savile kon zonder begeleiding rondlopen. In het afgelopen jaar zijn er diverse rapporten naar buiten gebracht over het misbruikschandaal rond Jimmy Savile. Volgens de Britse kinderbeschermingsorganisatie National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) heeft hij zo’n 500 kinderen misbruikt. later dit jaar volgt een onderzoek van de BBC. Meer bij The Guardian / BBC

CNN populairste internationale nieuwszender

dinsdag 21 oktober 2014

Uit onderzoek van IPSOS blijkt dat CNN als internationale nieuwszender een nummer één positie heeft op televisie en digitale platforms in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Latijns Amerika. Het betreft een onderzoek onder het welvarende deel van de wereldbevolking. Iedere maand bereikt CNN 40% van dit deel van de wereldbevolking. BBC heeft een bereik van 29%, CNBC 14% en Bloomberg en Al Jazeera hebben beiden een bereik van 11%.

Zoek in het Archief vaknieuws






mei 2015
z m d w d v z
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

De Journalist 1896-1950