Nieuws onderwerp: discussie

  • vorige
  • Berichten

Fox News krabbelt terug inzake O’Reilly

dinsdag 3 maart 2015

Fox News heeft, na een week ontkennen, erkend dat presentator Bill O’Reilly geen getuige was van bomaanslagen in Noord-Ierland en van moorden in El Salvador. Het netwerk zei dat tegen The Washington Post nadat er vorige week vragen rezen over het waarheidsgehalte in de oorlogservaring van O’Reilly. Volgens Fox News heeft O’Reilly alleen maar foto’s gezien van die gebeurtenissen. Vorige week meldde Mother Jones onder andere dat O’Reilly aangeeft in een oorlogsgebied te zijn geweest waar hij volgens Mother Jones niet kan zijn geweest. Meer bij The Guardian


reageer

Koers NRC inzake islam wisselvallig

zondag 1 maart 2015

De journalistieke koers van NRC Handelsblad inzake ‘de’ islam is wisselvallig en weinig consistent. Dat concludeert de ombudsman van de krant, Sjoerd de Jong in zijn rubriek. ‘De krant zelf is verpletterend wit en niet-moslim; dan zit de multiculturele samenleving en sensibiliteit voor de islam, inclusief de negatieve kanten daarvan, niet diep in de haarvaten’, schrijft hij. Dat de krant het lastig heeft met de verhitte discussie over ‘de islam’, is op zichzelf ook niet verwonderlijk, vindt De Jong. ‘De krant wil liberaal zijn (en denkt niet graag in groepen), constitutioneel (moslims hebben dezelfde grondrechten als andere Nederlanders) en seculier (politiek, met weinig affiniteit met godsdienst).’ Lees verder


reageer

Privé-gegevens journalisten in strafdossier

vrijdag 20 februari 2015

UPDATE Volledige namen, geboorteplaats en -datum, woonadressen, foto’s en kentekens van journalisten en bezoekers van de rechtbank-bunker in Amsterdam-Osdorp zijn terechtgekomen in het strafdossier over de moorden in de Staatsliedenbuurt van 2012. Ook de eventuele relatie van personen met verdachten staat beschreven, dat meldt Crimesite. De consequentie van deze handelwijze van het Openbaar Ministerie is dat deze uiterst gevoelige informatie is terechtgekomen bij iedereen die dit dossier kan raadplegen. Dat zijn mensen van het parket in Amsterdam, de rechtbank en de politie maar ook de twee verdachten in de zaak, Adil A. en Anouar B. en hun beide raadslieden. Lees verder


reageer

Archief Wereldomroep blijft offline

dinsdag 17 februari 2015

De actiegroep ‘Red het archief van Radio Nederland Wereldomroep’ meldt dat het omvangrijke internetarchief van de Wereldomroep offline blijft. Dat heeft RNW-directeur Robert Zaal aangegeven na vragen van de actiegroep. De beslissing om de oude websitepagina’s offline te zetten wordt niet teruggedraaid, omdat dit ‘te ingewikkeld’ zou zijn. Een gesprek over de kwestie met een delegatie van oud-medewerkers is afgewezen. Wel wordt beloofd dat ieder verzoek om inzage te krijgen in het archief gehonoreerd zal worden, zo zegt de actiegroep in een persbericht. De actiegroep protesteert tegen dit besluit en eist een oplossing.


reageer

‘Commentaar uitzetten enorme blunder’

donderdag 5 februari 2015

Aron Pilhofer, hoofd van de afdeling Digitaal bij dagblad The Guardian, noemt commentaar van gebruikers een enorme hulpbron die veelal wordt genegeerd. Veel nieuwssites kiezen er de laatste tijd voor om commentaar onder de meeste stukken uit te zetten, omdat beheer en het bestrijden van moedwillige verstoorders, de trollen, te veel tijd kost. Volgens Pilhofer moet digitale journalistiek echter een ‘gesprek met gebruikers’. Hij stelt dat elke site die commentaar uitzet, The Guardian een plezier doet. “Lezers verdienen een stem. Ze moeten een integraal onderdeel van onze journalistiek zijn”, vindt Pilhofer. Over de groep die het meeste werk kosten, de trollen, had Pilhofer geen mening of oplossing. Wel wijst hij naar collega-sites als Medium en Buzzfeed, die commentaar in een zeer gerichte vorm bij artikelen integreren. Met betere analyse en meetgegevens kunnen journalistieke sites zien hoe ze ervoor staan. The Guardian heeft een zelfontwikkeld systeem waarmee journalisten elk denkbare vorm van meetgegevens kunnen inzien, aldus Pilhor. “It blew my mind”, erkent hij. Meer bij News Rewired


1 reactie

‘Fox krijgt gratis reclame bij NOS’

woensdag 4 februari 2015

UPDATE TV-zender Fox zou gratis reclamezendtijd krijgen bij de NOS. Ook is afgesproken dat FOX en andere rechthebbenden voorkeursposities kunnen krijgen in STER-blokken rond sportuitzendingen. Dat meldt de Volkskrant op basis van gesprekken met mensen die het contract kennen. Volgens hen zijn de afspraken in strijd met de Mediawet. De NOS kreeg vorig jaar de uitzendrechten van de samenvattingen van de eredivisie. SBS diende destijds een klacht in bij het Commissariaat voor de Media (CvdM), omdat volgens hen de afspraken tussen FOX en de publieke omroep in strijd zijn met de Mediawet. Na onderzoek concludeerde het CvdM dat de NOS zich dienstbaar zou maken voor Fox. De deal tussen de twee moest worden aangepast anders dreigde het Commissariaat met een dwangsom die kon oplopen tot een miljoen euro. De NOS en Fox lieten weten onder dwang de deal aan te passen. Lees verder


reageer

KNVB: kritiek genootschap klopt niet

zaterdag 31 januari 2015

De KNVB is het niet eens met de kritiek van het Genootschap van Hoofdredacteuren op de manier waarop de voetbalbond omgaat met de pers. In een brief van 29 januari protesteerde de hoofdredacteuren tegen de ‘ondemocratische houding’ van de KNVB, bij de kandidaatstelling van KNVB-voorzitter Michael van Praag voor de functie van FIFA-voorzitter. Volgens het Genootschap van Hoofdredacteuren was er alleen een kant-en-klaar filmpje en konden journalisten geen vragen stellen. Bert van Oostveen, directeur betaald voetbal, schrijft aan het genootschap het ermee eens te zijn dat de tijd tussen de aankondiging van de persconferentie en de daadwerkelijke persconferentie idealiter korter is. ‘In dit geval kwam het nieuws van de kandidaatstelling echter buiten onze eigen invloedssfeer eerder naar buiten. Gezien zijn verplichtingen bij UEFA en zijn reisschema was het voor Van Praag praktisch onmogelijk eerder dan woensdag een persconferentie in Nederland te geven.’ Lees verder


reageer

Einde voor Page 3

dinsdag 20 januari 2015

Voortaan geen topless model meer op pagina 3 van de Britse tabloid The Sun. De 44 jaar oude ‘Page 3′-traditie is, in print althans, ten einde. Het zou volgens ingewijden in opdracht van uitgever Rupert Murdoch zijn gebeurd. De afgelopen jaren kwam er steeds meer kritiek op de verschijning van de blote dames: het zou seksistisch, beledigend en niet meer van deze tijd zijn. Ook Murdoch gaf in 2013 al aan dat de traditie ‘zo vorige eeuw’ was. Overigens meldt The Guardian dat het besluit mogelijk kan worden teruggedraaid als blijkt dat The Sun nu minder zal worden verkocht. Online zal Page 3 nog wel blijven bestaan.


reageer

Cover Charlie Hebdo houdt media bezig

woensdag 14 januari 2015

Nu de nieuwste editie van Charlie Hebdo in de winkels ligt, zijn er grote verschillen in de wijze waarop media wereldwijd over het nummer berichten. Amerikaanse en Britse media kiezen er meestal voor het bij beschrijvingen van de cartoons en de cover te houden. Op de cover van Charlie Hebdo prijkt namelijk opnieuw een cartoon van de profeet Mohammed, wat de New York Times enkel in tekst beschrijft. De meeste media in Frankrijk hebben geen problemen met het afbeelden van de voorkant of het herpubliceren van cartoons. In Nederland worden bij de meeste media voorkant en cartoons gewoon afgedrukt. Ook Der Spiegel toont in de berichtgeving de nieuwe voorkant en enkele oudere cartoons. Het Britse The Guardian toont de cover “vanwege de nieuwswaarde” maar klein in een hoekje - niet als opener van het artikel. Lees verder


reageer

Beelden Lubach gemaakt in Madurodam

maandag 1 december 2014

Het filmpje van het Binnenhof, gemaakt door Arjen Lubach, is gefilmd met een camera op stok in Madurodam. Dit meldt Lubach in zijn programma Zondag met Lubach. Ook laat hij weten dat hij met dit filmpje de discussie rond deze regelgeving wilde aanzwengelen. Vorige week werd al bekend dat het filmpje nep was en dat het zou zijn gemaakt met beelden van het internet. In Nederland is het formeel verboden om bedrijfsmatig te filmen met een drone. De drone-industrie maakt zich zorgen over de regelgeving op dit gebied in Nederland, in Europese landen is deze wetgeving veel soepeler.

Obama: internet niet splitsen

donderdag 7 augustus 2014

President Obama heeft voor het eerst gezegd wat hij van de plannen vindt om in Amerika een ‘tweewegsysteem’ mogelijk te maken, waarbij sommige intensieve datadiensten via een apart, nieuw te bouwen deel van internet zouden gaan lopen. Internetaanbieders willen daar partijen als YouTube of Netflix extra voor laten betalen. Het idee dat data op internet gelijk zou moeten zijn heet netneutraliteit en is inmiddels in Europa wettelijk vastgelegd. In Amerika loopt de discussie nog, maar Obama is geen voorstander van fast lanes, stelde hij eerder deze week. “Persoonlijk denk ik, en dat is ook het standpunt van mijn regering, is dat je niet zou moeten willen dat er verschil ontstaat in de wijze waarop mensen het internet benaderen. Het moet open blijven, zodat de volgende Google of Facebook ongehinderd kunnen slagen.” Meer bij de Washington Post

‘Buitenlandse NSA-spionage niet erg’

woensdag 2 juli 2014

Een opvallend bericht van een privacywaakhond in Amerika: de Privacy and Civil Liberties Oversight Board (PCLOB) ziet in een conceptversie van een nieuw rapport geen grote problemen met de buitenlandse spionage van inlichtingendienst NSA. De op buitenlanders gerichte NSA-programma’s zouden “geen spoor” van “illegale activiteit” vertonen. Dat meldt The Hill. De PCLOB gaat in het rapport expliciet in op de dataverzameling bij grote internetbedrijven onder het PRISM-programma en de verzameling van informatie uit glasvezelkabels. Eerder was dezelfde waakhond wel erg kritisch over de verzameling van telefoongegevens over Amerikaanse burgers. Maar buitenlandse spionage heeft bewezen “waardevol te zijn voor de inspanningen van de regering om terrorisme te bestrijden”. De Amerikaanse procureur-generaal Eric Holder beloofde onlangs dat Europeanen meer privacyrechten zullen krijgen. Meer bij NU.nl

Foto’s rugzak in media ‘respectloos’

vrijdag 20 juni 2014

Dat Nederlandse media de inhoud van de rugzak van de twee in Panama vermiste meisjes publiceren wekt verontwaardiging bij het publiek. Het is „respectloos richting de ouders dat foto’s van de gevonden rugzak met spullen van Kris en Lisanne in de media zijn gekomen.” Dat zegt de woordvoerster van de families van de in Panama vermiste vrouwen donderdag. De Nederlandse politie kon de echtheid van de foto’s, die een Panamese tv-zender heeft getoond, niet bevestigen. Volgens RTL Nieuws, dat de foto’s ook laat zien, zijn ze authentiek. De rugzak met persoonlijke bezittingen van Kris Kremers en Lisanne Froon is vorige week gevonden langs de Rio Culebra in het noorden van Panama.

Bron: Reformatorisch Dagblad


reageer

Duitse uitgevers ruziën met Google

donderdag 19 juni 2014

Twaalf Duitse online uitgevers gaan weer de strijd aan met Google om een deel van de winst te krijgen die Google maakt met het publiceren van hun nieuws. Onder de koepel van VG Media zijn de eerste juridische stappen genomen nadat Google weigerde te onderhandelen over een vergoeding bij het herpubliceren van materiaal van de uitgevers. Volgens een nieuwe in Duitsland aangenomen auteurswet mogen zoekmachines en nieuwsaggregators enkele woorden of kleine stukken tekst overnemen. De uitgevers vinden echter dat ze een vergoeding moeten krijgen voor elk commercieel hergebruik. Duitse uitgevers hebben het al vaker aan de stok gehad met Google. Het is de uitgevers een doorn in het oog dat het bedrijf advertentie-inkomsten genereert met hun content. Meer bij IT World

Oordeel over publicatie foto’s Volkert

woensdag 18 juni 2014

Juristen gespecialiseerd in portretrecht zouden graag zien dat de Hoge Raad een oordeel velt over de publicatie van foto’s van Volkert van der Graaf in De Telegraaf. Een nieuw arrest van het hoogste rechtscollege van Nederland zou volgens deze juristen antwoord moeten geven op de vraag welk belang zwaarder weegt: het recht van De Telegraaf om lezers vrijelijk te informeren over de gedragingen van de moordenaar van Pim Fortuyn óf diens recht om na twaalf jaar gevangenschap zijn leven weer op te pakken en te resocialiseren. Ook in België speelt een soortgelijke kwestie. Daar zijn videobeelden opgedoken van kindermoordenaar Marc Dutroux. Hij is stiekem gefilmd in de gevangenis. Waalse kranten publiceerden de foto’s en op de Belgische televisie doken bewegende beelden op van een dikker geworden Dutroux in de gevangenis. Ongeoorloofd, aldus de gevangenis, dat onderzoekt wie de beelden heeft gemaakt en hoe ze zijn uitgelekt. Meer bij Limburgs Dagblad / Eindhovens Dagblad

Raad van VVOJ-bestuur opgestapt

donderdag 5 juni 2014

De voltallige Raad van Bestuur van de Nederlands-Vlaamse Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ) is teruggetreden. Dat besluit nam de Raad tijdens de algemene ledenvergadering woensdag. Er waren vragen ontstaan over procedures rond het genereren van bepaalde nieuwe inkomsten voor de vereniging in de jaren 2012 en 2013. De ledenvergadering stelde dat de integriteit van Raad van Bestuur en directie niet ter discussie stond, maar vond wel dat de Raad van Bestuur niet verstandig gehandeld had omdat de gevolgde procedures een schijn van belangenverstrengeling deden ontstaan. Lees verder

O’Reilly onder vuur om oorlogsverleden

vrijdag 20 februari 2015

Nadat eerder al de Amerikaanse NBC News-nieuwspresentator Brian Williams een oorlogsanekdote uit 2003 moest terugtrekken omdat het niet bleek te kloppen, ligt nu Fox News presentator Bill O’Reilly onder vuur. Dat meldt Mother Jones. Ook O’Reilly zou niet de waarheid hebben verteld over zijn oorlogsverslaggeving. Saillant detail is dat O’Reilly flink van leer trok tegen Williams nadat diens bedrog uit kwam. O’Reilly zegt in een oorlogsgebied te zijn geweest waar hij volgens Mother Jones niet kan zijn geweest. Het tijdschrift zet vooral vraagtekens bij het verhaal van O’Reilly dat hij bij de Falklandoorlog was. Argentinië veroverde in 1982 de Falklandeilanden van de Britten, die uiteindelijk de eilanden weer heroverden. Mother Jones sprak onder andere met een paar journalisten die embedded mee waren. Zij vertellen dat er slechts een handjevol Britse journalisten waren en geen Amerikanen. Volgens David Corn, een van de auteurs van het Mother Jones artikel, heeft hij diverse malen contact gezocht met O’Reilly, vóór publicatie van het stuk. O’Reilly noemt het artikel van Mother Jones afval en zegt dat hij nooit heeft gelogen. De Fox-presentator zegt dat hij nooit heeft gezegd dat hij bij de Falklandoorlog was. Wel dat hij in Buenos Aires was.


reageer

Kritiek op RTL-programma Met open armen

maandag 24 november 2014

Volgens de internationale belangenorganisatie voor geadopteerden, United Adoptees International (UAI), moet het RTL-programma ‘Met open armen’ verdwijnen van televisie. Voorzitter Hilbrand Westra vindt dat het programma ‘kwetsbare adoptiekinderen beschadigt’. Het programma volgt stellen die een kind gaan adopteren, ook de beelden van de eerste ontmoeting tussen de ouders en het kind komt in beeld en volgens Westra is dat zeer schadelijk. Ook volgens de Raad voor de Kinderbescherming en Kinderrechtenorganisatie Defence for Children schendt het programma de rechten van kinderen. RTL is verbaasd over de kritiek, omdat een soortgelijk programma, ook met beelden van de adoptiekinderen, eerder zou zijn uitgezonden door de EO bij de NPO. De uitzending van aanstaande woensdag wordt daarom gewoon uitgezonden. Meer bij AD.nl

Bergman opgepakt bij intocht Sinterklaas

maandag 17 november 2014

Tijdens de intocht van Sinterklaas afgelopen zaterdag in Gouda is documentairemaker Sunny Bergman gearresteerd. Bergman was bij de intocht voor haar nieuwe documentaire ‘Zwart als roet’, volgens de VPRO was zij niet aanwezig om te demonstreren. Volgens Monique Busman, producent van de VPRO, zou de politie de camera van Bergman in beslag hebben genomen, maar deze is weer teruggegeven. Bergman is inmiddels weer vrijgelaten.

Scoops zijn irrelevant

maandag 22 september 2014

‘Breaking news is the most masturbatory thing journalists do. The reader couldn’t give a flying fuck who broke it’, aldus financieel journalist Felix Salmon een paar maanden geleden. Het was het begin van een discussie die in Nederland veel te weinig aandacht kreeg, vindt Villamedia-columnist Erik van Heeswijk. Salmon heeft een belangrijk punt, zegt hij, maar is een paar interessante dingen vergeten.


reageer

Telegraaf publiceert foto’s Volkert van der G.

dinsdag 17 juni 2014

De Telegraaf heeft de eerste foto’s van de onlangs vrijgelaten Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, gepubliceerd op de voorpagina. De krant schrijft in een commentaar dat de zaak zo uitzonderlijk is “dat het gerechtvaardigd is om de beeltenis van Van der G. te tonen.” Als reden om de foto te plaatsen zegt de krant ook dat “het recht dat Van der G. heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer is niet groter dan het recht op vrijheid van meningsuiting van De Telegraaf.” Volkert van der G. staat afgebeeld zonder balkje en zonder zijn complete naam. Op de foto’s wandelt Van der G. over de Prinsengracht in Amsterdam na een bezoek aan zijn advocaat. Hij zou geen bezwaar hebben gemaakt tegen de foto’s. Vragen wilde hij niet beantwoorden. Dat mag hij ook niet van de rechter.


reageer

AD herroept publicatie

dinsdag 10 juni 2014

Het AD komt met een spijtbetuiging nadat er kritiek ontstond op een artikel over de verdwenen Kris en Lisanne in Panama. De twintigers zouden mogelijk het slachtoffer zijn geworden van orgaanhandel. Maar geruchten van orgaanhandel doen al jaren de ronde, aldus Peter Burger op De Nieuwe Reporter. Dennis van Luling, chef online AD, meldt dat “wij onzorgvuldig gehandeld” hebben. “De basis voor het verhaal bleek bij nader inzien onvoldoende.” De publicatie is herroepen.

Pechtold pakt Witteman aan

woensdag 21 mei 2014

In het tv-programma Pauw & Witteman wordt Paul Witteman aangepakt door Alexander Pechtold (D66). Pechtold spreekt de presentator aan op zijn op zijn column in de VARAgids dat hij niet gaat stemmen. De reden is volgens Witteman dat politici iets anders aan de interviewtafel zeggen dan naderhand aan de bar, ‘off the record’. De politicus is daar geïrriteerd over. Hoewel volgens Pechtold politici zeker het belang van democratie en stemmen moeten uitleggen moeten ook “opiniemakers zoals meneer Witteman” hun verantwoordelijkheid nemen. Witteman vindt het niet prettig dat Pechtold hem er op aanspreekt. “Ik zou er zelf liever niet over begonnen zijn”, aldus Witteman. Pechtold vindt juist dat Witteman wel zou kunnen stemmen omdat hij zeer goed geïnformeerd is. “U kunt precies alle politici hier dag in dag uit vragen naar hun standpunten.” Bekijk de video vanaf 5.45 minuten.

Beeld verdachte in het nieuws

vrijdag 30 januari 2015

Op De Nieuwe Reporter analyseert jurist Charlotte Meindersma de kwestie van het wel of niet publiceren van het portret van de verdachte die zich toegang verschafte tot de NOS. De NOS mocht dat volgens haar doen, omdat de man om meerdere redenen in de schijnwerpers staat. Sinds de aanval op Charlie Hebdo in Parijs staan media in de belangstelling. De kranten zijn volgens Meindersma niet allemaal even zorgvuldig bij het plaatsen van het portret. Daar hangt het een beetje van af hoe er in de kop wordt omgegeaan met de verdachte. Kranten mogen door het gebruik van het portret de verdachte niet onnodig negatief neerzetten.


reageer

‘Je kunt daar niet eens een biertje voor kopen’

woensdag 6 augustus 2014

Wat zou Blendle opleveren als je als freelancer geld voor je stukken krijgt? Om het antwoord op die vraag te vinden, vroeg freelance journalist Martine de Vente onlangs de verkoopcijfers op van veertig artikelen waar haar naam boven prijkt. Ondanks hooggespannen verwachtingen vielen de cijfers tegen: ‘Mijn bestverkochte artikel, een interview met hockeyinternational Valentin Verga en zijn vader, scoorde negen keer’, schrijft De Vente op haar website. ‘Het erge was dat van die negen mensen er maar liefst drie hun geld -dertig cent- weer hadden teruggevraagd. In totaal had dat stuk (800 woorden), waar ik van Het Parool iets minder dan 200 euro voor krijg, via Blendle dus € 1,80 opgeleverd. Je kunt daar niet eens een biertje voor kopen.’

Zoek in het Archief vaknieuws






maart 2015
z m d w d v z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

De Journalist 1896-1950