Nieuws

  • vorige
  • Berichten

  • volgende

Google verwijdert 12 BBC-artikelen

woensdag 20 augustus 2014

Google heeft de BBC geïnformeerd over het feit dat er twaalf nieuwsartikelen onbereikbaar zijn gemaakt vanuit de zoekmachine. De artikelen zijn uit de Google-index verwijderd op basis van de controversiële Europese wetgeving die “het recht om te worden vergeten” mogelijk maakt. De verwijderde links betreffen alleen zoekopdrachten binnen Europa. Volgens Google - die overigens nooit onthult wie het verwijderverzoek heeft ingediend - zijn de indieners niet altijd het onderwerp van het artikel; soms betreft het een naam die in de commentaren ónder het stuk valt. De BBC-artikelen die nu niet meer via Google zijn te vinden beslaan een keur aan onderwerpen, van een autodiefstal tot de fabricage van bommen in Ierland tot prostitutie. Ook een artikel van een voormalig Israël-correspondent over de geneugten van humus werd verwijderd. Meer bij BBC

Washington Post-reporter vast in Iran

vrijdag 25 juli 2014

The Washington Post’s reporter Jason Rezaian is samen met zijn echtgenote en twee andere Amerikanen gevangen genomen in Iran. “We zijn bijzonder bezorgd door dit bericht en maken ons zorgen over zijn welzijn”, laat buitenland-redacteur Douglas Jehl namens de krant weten. De 38-jarige Rezaian heeft zowel een Amerikaans als een Iraans paspoort en heeft sinds 21 juli niks meer van zich laten horen. Zijn echtgenote is Iraanse en is correspondente voor The National, een Arabische uitgave. De andere twee gevangenen zijn freelance fotojournalisten, maar hun identiteit is nog onbekend. In het afgelopen half jaar zijn al 35 journalisten in Iran gevangen genomen.

Bron: Poynter

China: presentator vast vóór uitzending

maandag 14 juli 2014

Een van bekendste journalisten van de Chinese staatstelevisie is onverwachts opgepakt. Rui Chenggang zou zijn dagelijkse economische programma BizChina op China Central Television (CCTV) presenteren, maar verscheen niet in de studio. De financieel journalist bleek te zijn opgepakt door de politie. De televisiezender was daarvan niet op de hoogte en liet het programma doorgaan met een presentator minder. De stoel naast de andere presentator bleef leeg. Ook stond er een ongebruikte microfoon. Rui Chenggang is erg populair in China. Zijn economische nieuwsprogramma op CCTV trekt dagelijks miljoenen kijkers. Op de Chinese variant van Twitter, Weibo, heeft hij tien miljoen volgers.

Bron: NOS

Werkkamp voor journalisten Birma

vrijdag 11 juli 2014

In Birma zijn vier journalisten van een tijdschrift veroordeeld tot tien jaar werkkamp. Ze hadden artikelen gepubliceerd over een wapenfabriek. Ook de directeur van het blad, dat inmiddels opgeheven is, kreeg tien jaar. Het weekblad (Unity) publiceerde begin dit jaar een serie artikelen waarin stond dat het leger een groot stuk boerenland had ingenomen voor de bouw van een wapenfabriek. Daarin zouden chemische wapens geproduceerd gaan worden. Volgens de rechters hebben de journalisten staatsgevoelige informatie vrijgegeven. “Ook in de Verenigde Staten zou een veroordeling volgen”, zei de Birmese onderminister van Informatie Ye Htut. Amnesty International noemt de veroordeling een zwarte dag voor de persvrijheid in Birma. “De vijf hebben niets anders gedaan dan het onthullen van een verhaal in het belang van het publiek.”

Bron: NOS

China verstevigt greep op media

woensdag 9 juli 2014

De Chinese overheid heeft eind vorige maand een geheimhoudingsverplichting ingevoerd voor staatsgeheimen, bedrijfsinformatie of nog ongepubliceerde informatie. Medewerkers van mediabedrijven moeten zo’n verklaring ondertekenen, is het verboden om zelf een nieuwssite te beginnen en mogen zulke informatie niet bespreken op sociale media of met buitenlandse media, bericht China-deskundige Fred Sengers op zijn site. “Het kopiëren, opnemen of opslaan van staatsgeheimen is voortaan verboden. Journalistieke organisaties moeten een protocol maken hoe geheime informatie wordt opgeslagen, wie er toegang toe heeft en hoe het eventueel moet worden vernietigd”, schrijft Sengers. De ingrepen moeten voorkomen dat informatie die mediabedrijven niet durven te gebruiken, toch naar buiten komt. Alleen informatie die de Staat bekend maakt, kan gebruikt worden. Wat zich daar niet aan houdt, kan makkelijker worden aangepakt, aldus NOS-correspondente Marieke de Vries.

Google NL: 4200 verwijderverzoeken

vrijdag 4 juli 2014

Google Nederland heeft inmiddels ruim 4200 verzoeken gekregen om verwijzingen naar artikelen te verwijderen, meldt de NOS. De verzoeken zijn mogelijk na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie waarin het ‘recht om te worden vergeten’ werd bekrachtigd. De uitspraak is omstreden, omdat het gaat om verwijzingen naar artikelen die feitelijk juist zijn. Gisteren werd al duidelijk dat Google Engeland links naar Guardian-stukken had verwijderd. De BBC zoekt in het licht van de uitspraak naar een methodiek om met verwijderverzoeken om te gaan. Een woordvoerder van Google liet de NOS weten dat er alvast naar één stuk van de NOS niet langer wordt verwezen. Het betreft een artikel waarin mensen vertellen wat Europa voor hen betekent. De NOS weet niet of een van de geïnterviewden het verwijderverzoek heeft ingediend, want Google zegt niets over de beweegredenen achter de verwijdering of de naam van de indiener. Lees verder

Noodtoestand Irak: media onder druk

vrijdag 4 juli 2014

Twee weken terug zijn in Irak nieuwe regels voor de media ingevoerd, die onder meer voorschrijven dat berichtgeving die negatief is voor de veiligheidstroepen in het land vanaf nu verboden is. De nadruk moet liggen op positieve berichtgeving over het leger, liefst met veel herhalingen gedurende de dag. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) bericht dat media die zich niet aan de nieuwe regels houden, hun licentie kunnen kwijtraken. Met het uitbreken van nieuw geweld in het land, onder meer door oprukkende rebellen, is in Irak sinds 10 juni een militaire noodtoestand van kracht. De regels, die HRW gedetailleerd naloopt, bevatten verder mogelijkheden om alle communicatie af te luisteren en een verplichting om materiaal voor het wordt gedrukt of uitgezonden eerst ter goedkeuring voor te leggen. HRW stelt dat het van die laatste regel geen bewijs heeft kunnen vinden dat die verplichting ook wordt afgedwongen. Desondanks hebben de regels een verkillend effect op de mediavrijheid binnen Irak, stelt HRW.

Providers: jihadposts niet verwijderen

donderdag 19 juni 2014

Nederlandse internetproviders zien weinig in de oproep van nationaal coördinator terrorismebestrijding Dick Schoof om actiever te worden bij het verwijderen van jihadistische oproepen tot geweld. Schoof zei in Nieuwsuur dat internetproviders en social media hun “eigen verantwoordelijkheid” moeten nemen. Volgens Schoof war de bedrijven bereid om de discussie aan te gaan, maar aanbieders als UPC en XS4all zeggen ongewenste content niet zomaar van hun servers te halen. ‘Zonder gerechtelijk bevel ondernemen we geen actie’, zegt woordvoerder Ronald Sutmuller van UPC. ‘We staan voor een open internet voor iedereen en zien geen rol weggelegd om te bepalen welke online-informatie wel of niet beschikbaar is voor onze klanten.’ Ook aanbieder XS4all zal in de meeste gevallen geen berichten van zijn systemen verwijderen. ‘Als iets evident onrechtmatig is, zijn we verplicht het te verwijderen. Bij kinderporno is het heel helder’, zegt woordvoerder Niels Huijbregts. In veel andere gevallen is de grens minder klaar. ‘Een oproep in het Arabisch is voor ons al veel lastiger te beoordelen. Wij denken dat je die beoordeling ook niet moet overlaten aan een private onderneming.’ Meer bij de Volkskrant

‘Providers moeten Jihadsites verwijderen’

woensdag 18 juni 2014

Internetproviders en social media zouden uitingen van evident gewelddadige jihadisten moeten verwijderen. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), Dick Schoof, zei in Nieuwsuur dat dergelijke bedrijven hun “eigen verantwoordelijkheid te nemen”. Censuur ligt gevoelig bij bedrijven als Google, Facebook en Twitter, maar volgens Schoof zijn de bedrijven bereid de discussie aan te gaan. “We spreken hun aan op hun eigen termen waarop ze accepteren dat mensen op Facebook, Google acteren. Daar spreken we ze op aan en dat willen ze ook doen.” Meer bij de NOS

Edward Snowden wil het liefst naar huis

vrijdag 30 mei 2014

De Amerikaanse NSA-klokkenluider Edward Snowden zou het liefst naar huis terugkeren, als dat maar zou kunnen. Dat heeft Snowden gezegd in een interview met de Amerikaanse zender NBC. De Amerikaanse overheid is nog niet zo ver. In een reactie op het interview met Snowden ontkent de inlichtingendienst NSA bijvoorbeeld, dat Snowden, zoals hij beweert, tijdens zijn periode als NSA-medewerker intern zijn beklag heeft gedaan over de omstreden spionageactiviteiten. De NSA zegt niet over gegevens te beschikken die daarop wijzen. Meer bij Knack en De Volkskrant.

Google laat Europa resultaten wissen

vrijdag 30 mei 2014

Zoekgigant Google heeft een website gelanceerd waarop mensen uit Europa een verzoek kunnen indienen om resultaten uit de zoekmachine te laten verwijderen. Volgens Google is het een eerste stap om te voldoen aan een uitspraak van Europese rechters dat de zoekmachine onjuiste of gedateerde informatie op verzoek van een belanghebbende niet langer in de zoekresultaten mag opnemen. Mensen moeten zich wel eerst digitaal legitimeren voordat Google een verzoek in behandeling neemt. Meer bij Reuters.
Onder juristen is een debat gaande over het effect van de uitspraak. Lees daarvoor:
- Google-arrest is goed nieuws voor journalisten
- Google-arrest ook voor journalisten slecht nieuws

Uitzendverbod item Vlaamse zender

vrijdag 23 mei 2014

In België heeft de Oost-Vlaamse regionale zender TV Oost een uitzendverbod opgelegd gekregen voor een specifiek nieuwsonderwerp, met betrekking tot een poging tot brandstichting. Een echtpaar zou bij de buren brand hebben gesticht, iets dat TV Oost met enkele niet-identificerende en adresloze beelden van de woningen in kwestie illustreerde. Het echtpaar stapte naar de rechtbank Dendermonde en kreeg daar een uitzendverbod toegewezen, op straffe van 10.000 euro boete per incident. De zender besloot daarop het item te schrappen. Opmerkelijk genoeg volstond de klacht van het paar; de zender zelf werd niet gevraagd te reageren, meldt de Vlaamse journalistenbond VVJ. De zender overweegt tegenzetten te doen in het conflict.

Felle kritiek op oordeel Europees Hof

dinsdag 13 mei 2014

De eerste reacties op het oordeel van het Europese Hof van Justitie over ‘het recht te worden vergeten’ lopen uiteen van tevredenheid over het feit dat gewone gebruikers meer controle krijgen over wat over hen wordt verzameld tot zorg over de effecten voor toekomstige nieuwsgaring en volledigheid van archieven. Het Hof besloot dat zoekmachines kunnen worden opgedragen om links naar artikelen te verwijderen, als dit de privacy van gewone burgers raakt. Of die (veelal verouderde) stukken correcte informatie bevatten is volgens het Hof niet van belang. Een privé-persoon hoeft daar niet eeuwig mee te worden achtervolgd, vindt het Hof. De uitspraak werd gedaan in een conflict tussen Google en een Spaanse eindgebruiker, die klaagde over het feit dat oude artikelen over schulden en een gedwongen huisveiling nog steeds aan zijn naam verbonden bleven. Lees verder

Turkije blijft Twitter blokkeren

donderdag 3 april 2014

UPDATE Ondanks de uitspraak woensdag van het constitutionele hof dat de Turkse autoriteiten per direct de blokkade van Twitter moeten opheffen, blijft Twitter onbereikbaar. De blokkade is volgens de opperrechters een inbreuk op het recht van vrije meningsuiting De Turkse autoriteiten dienen de blokkade op Twitter per direct op te heffen, heeft het Turkse constitutionele hof geëist. De blokkade - sinds 21 maart in stand - is in strijd met de vrijheid van meningsuiting, zoals gegarandeerd door de Turkse grondwet. Na de blokkade wisten veel Turken Twitter alsnog te bereiken door onder meer Google-diensten in te zetten, maar ook die achterdeur werd geblokkeerd. Kort daarop werd ook YouTube in de ban gedaan. Aanleiding voor de censuur zijn opnamen van gesprekken tussen premier Erdogan en zijn zoon, die corruptie en machtsmisbruik zouden bewijzen. Volgens Erdogan zijn de opnamen vervalst en bedoeld om hem te beschadigen. Meer bij NU

‘PVV weigerde geaccrediteerde fotograaf’

donderdag 20 maart 2014

Bij de uitslagenavond van de gemeentraadsverkiezingen 2014 is een geaccrediteerde fotograaf van NRC Handelsblad geweigerd bij het café waar de PVV haar samenkomst had. Journalisten die na strenge controle wel binnen mochten, moesten zich bovendien ophouden in een speciale afgezette persruimte, die door beveiligingspersoneel werd bewaakt. Op Twitter berichtten de journalisten over het curieuze verloop van de avond en het verbod om vrij rond te lopen. NRC Handelblad verzamelde enkele reacties op de liveblog. Er is inmiddels aangifte wegens discriminatie gedaan tegen partijleider Geert Wilders, nadat die op de avond gasten vroeg of ze “meer of minder Marokkanen” wilden. Achteraf stelde Wilders dat hij slechts criminele Marokkanen bedoelde. BNR-columnist Kustaw Bessems noemt het incident een bewuste haatcampagne tegen een bepaalde groep Nederlanders. “Niet de winst van D66, níet het verlies van de PvdA was de grootste gebeurtenis van gisteren. Maar dit”, stelt hij. Lees verder

Meer censuur bij Amerikaanse regering

maandag 17 maart 2014

De Amerikaanse regering heeft vorig jaar meer dan ooit regeringsdocumenten gecensureerd of toegang geweigerd tot documenten onder de Amerikaanse versie van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Dat blijkt uit een analyse van persbureau AP. Er werden meer wettelijke uitzonderingen gerechtvaardigd en het duurde ook langer voordat er op verzoeken werd gereageerd. Vorig jaar werd er 8496 keer informatie binnenskamers gehouden, een stijging van 57 procent met 2012. Er werden in totaal 704.994 verzoeken voor informatie gevraagd, 8 procent meer dan in 2012. De regering Obama beantwoordde 678.391 keer, een stijging van twee procent. In 36 procent van de gevallen, 244.675 om precies te zijn, werd er informatie gecensureerd. En in 196.034 andere gevallen zei de regering dat ze de documenten niet konden vinden.

Rusland blokkeert kritische websites

vrijdag 14 maart 2014

Rusland heeft websites van diverse kritische media geblokkeerd, volgens de officiële lezing omdat er opruiende teksten werden verspreid en mensen werden opgeroepen deel te nemen aan verboden demonstraties. Het repressieve mediabeleid past in een patroon, nu de spanning rond het Oekraïense Krim-schiereiland oploopt. Media die op de Krim verslag doen worden gehinderd of bestolen en Russische uitgeverijen ontdoen zich van kritische stemmen, als de berichtgeving onwelgevallig is. Rusland heeft meer troepen naar de grens met Oekraïne gestuurd, volgens het Kremlin in het kader van een al lopende oefening. Binnen Rusland zijn sites van onder meer oppositieleiders Alexei Navalny en Gary Kasparov onbereikbaar gemaakt, maar ook sites waar kritisch over Russisch wapengekletter en annexatieplannen wordt bericht. Meer bij NOS

‘Netflix moet Ziggo extra gaan betalen’

maandag 10 maart 2014

Videodiensten zoals het Amerikaanse Netflix zullen in de toekomst mogelijk extra moeten gaan betalen bij kabelmaatschappij Ziggo om gegarandeerde toegang tot kabelabonnees te krijgen. Dat is althans een van de plannen op langere termijn waar de nieuwe Ziggo-topman René Obermann over spreekt in NRC. Ziggo werkt aan een systeem waarmee videodiensten hun aanbod in hoge kwaliteit “rechtstreeks” kunnen doorgeven. In Amerika werd eind vorige maand al een dergelijke deal gesloten tussen Netflix en kabelmaatschappij Comcast. De afspraak volgde vlak na de uitspraak van een federale rechtbank dat de Amerikaanse toezichthouder voor radio- en televisie-uitzendingen FCC internetproviders niet kan opleggen alle data op internet met dezelfde prioriteit te behandelen. Telecombedrijven geven al jaren aan dat het ‘gewone internet’ dichtslibt door steeds zwaardere eisen en daarom bedrijven die veel bandbreedte gebruiken, mogelijk meer moeten gaan betalen. Volgens critici is deze ontwikkeling een bedreiging voor de netneutraliteit, waarbij alle data gekijk wordt behandeld.

Brein stopt Pirate Bay-rechtszaken

maandag 10 maart 2014

Stiching Brein stopt voorlopig met rechtszaken tegen KPN, UPC en Tele2 over torrentsite The Pirate Bay. De zaak tegen XS4ALL en Ziggo loopt nog wel. Dat zei Joris van Manen, advocaat voor de stichting, tegen Webwereld. In de zaak tegen XS4ALL en Ziggo is Brein in cassatie gegaan, het zou echter nog enkele maanden tot anderhalf jaar kunnen duren totdat de Hoge Raad een uitspraak doet. “Brein laat de zaken tegen de andere providers nu rusten in afwachting van de uitkomst van de cassatie”, aldus Van Manen.  

Iran: realistischer over mediagebruik

maandag 3 maart 2014

Iran gaat beperkingen die het op binnenlands internetverkeer legt, versoepelen. Dat bericht het Duitse persbureau DPA op basis van uitspraken van cultuurminister Ali Janati tegenover het Iraanse staatspersbureau IRNA. De regels moeten aan de huidige tijd worden aangepast, aldus Janati. Iraanse internetgebruikers worden nu nog geconfronteerd met diverse blokkades op buitenlandse sites en populaire diensten als Facebook en Twitter. Er wordt daarom vaak gebruik gemaakt van VPN-tunnels, die de blokkades omzeilen. Ook kijkt bijna driekwart van Iraniërs naar buitenlandse (satelliet)televisie, hoewel dat officieel niet is toegestaan. Janati noemt het absurd om te stellen dat miljoenen Iraniërs elke avond crimineel handelen - ook regels rond televisie zouden versoepeld moeten worden.

Bron: Newsroom.de

Google vecht YouTube-blokkade aan

vrijdag 28 februari 2014

Google gaat in beroep tegen een uitspraak die YouTube verplicht een islamvijandige film The Innocence of Muslims offline te houden. Toen de film in 2012 uitkwam, leidde dat tot gewelddadige protesten in de moslimwereld, waarbij meerdere doden vielen. Een actrice in de film, die volgens eigen zeggen uit het aangeleverde script niet kon opmaken aan wat voor eindproduct ze meewerkte, kreeg de blokkade toegewezen. Ze komt vijf seconden voor in de film, meldt The Guardian, maar ontving desondanks doodsbedreigingen. Google is het oneens met de blokkade en zal deze in de rechtbank van San Francisco aanvechten. In Duitsland kreeg YouTube recent de opdracht de bewoording van blokkademeldingen aan te passen, omdat deze het imago van de klager - auteursrechtenorganisatie GEMA - schade zou aanbrengen.

Brein in cassatie tegen opheffen blokkade

vrijdag 21 februari 2014

Stichting Brein gaat in cassatie tegen het opheffen van de blokkade van The Pirate Bay. Dat laat directeur Tim Kuik weten aan NU.nl. In januari bepaalde het Hooggerechtshof in Den Haag dat internetaanbieders Ziggo en XS4ALL de torrentsite niet langer hoeven te blokkeren. Volgens de rechtbank heeft de uitspraak weinig effect gehad en tast de maatregel de ondernemingsvrijheid van aanbieders aan. Stichting Brein is het hier niet mee eens en denkt op basis van een advies van een cassatie-expert dat er een aantal mogelijke cassatiegronden zijn. Lees verder

Tien jaar cel voor Rena Netjes

maandag 23 juni 2014

UPDATE De Nederlandse journaliste Rena Netjes is samen met tien Al-Jazeera-medewerkers in Egypte bij verstek veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf. Dat meldt Al-Jazeera. Drie journalisten van Al-Jazeera, Mohamed Fahmy, Baher Mohamed and Peter Greste,  is zeven jaar cel opgelegd. Ze zijn veroordeeld wegens de verspreiding van valse informatie en voor het bieden van een platform aan de verboden Moslimbroederschap. Netjes reageerde op Twitter dat ze de straf “schandalig” vindt. De journaliste verblijft in Nederland. De drie medewerkers van de Engelstalige tak van al-Jazeera die zijn veroordeeld tot zeven jaar cel, zitten al sinds december in de gevangenis. Lees verder

Canada wil invloed op Google-index

woensdag 18 juni 2014

Een rechtbank in de Canadese provincie Brits-Columbia heeft zoekgigant Google opdracht gegeven links naar bepaalde sites te verwijderen. De uitspraak is opvallend, omdat het een opdracht is om de verwijzingen uit de wereldwijde database te verwijderen, niet enkel die binnen Canada. Het bedrijf dat de zaak aanhangig maakte, verkoopt netwerkapparatuur en beschuldigt concurrenten ervan op basis van gestolen bedrijfsgeheimen apparatuur te bouwen. Omdat het bedrijf internationaal opereert en de meeste verkopen buiten Canada plaatsvinden, wil het dat Google de internationale index censureert. Dat roept vragen op over de reikwijdte van lokale rechtbanken om besluiten op te leggen met wereldwijde impact. Rechter Lauri Ann Fenlon erkent dat Google slechts onschuldigde toeschouwer is in dit conflict, maar dat het bedrijf wel onbedoeld meewerkt aan het continueren van overtredingen. Google gaat tegen de uitspraak in beroep. Meer bij The Globe and Mail

Moord Braziliaanse journalisten blijft onbestraft

vrijdag 16 mei 2014

Zeker twaalf journalisten zijn in Brazilië tijdens de uitoefening van hun vak vermoord sinds het aantreden van president Dilma Rousseff in 2011. Vijf anderen werden in onduidelijke omstandigheden om het leven gebracht. Dat meldt het Committee to Protect Journalists (CPJ). Braziliaanse journalisten hebben steeds minder vrijheid, stelt het CPJ in een nieuwe rapport. Alle ogen van de wereld zullen in juni gericht zijn op Brazilië tijdens het wereldkampioenschap voetbal. Maar de vraag is hoe kritisch Braziliaanse journalisten zelf nog mogen berichten over de gebeurtenissen in hun land, zoals de talrijke protesten en wantoestanden in de aanloop naar het evenement, zegt het CPJ in een artikel bij Mo.be


reageer

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2015
z m d w d v z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2

De Journalist 1896-1950