Yahoo stoot lucratieve onderdelen af
Topvrouw Marissa Mayer van Yahoo heeft aangekondigd dat het bedrijf het volledige belang in Chinees online warenhuis Alibaba in een zelfstandig bedrijf gaat onderbrengen. De plannen passen binnen het proces om Yahoo scherper als online advertentiebedrijf vorm te geven. De aandeelhouders beloonden de plannen met een flinke spurt omhoog in de beurskoers, maar de New York Times wijst er op dat hun directe financiële voordeel mogelijk van korte duur is: maar liefst 85 procent van de waarde van Yahoo is momenteel afkomstig van hun belang in Alibaba, dat bijna 40 miljard dollar waard is. In het laatste kwartaal van 2014 daalden zowel omzet als winst van Yahoo - deels toe te schrijven aan een reeks overnames die Yahoo vorig jaar deed. Mayer heeft ook aangegeven dat het belang in Yahoo Japan - ter waarde van ruim 7 miljard dollar - eveneens van de hand gaat. Analisten zijn kritisch over de plannen, omdat uit de cijfers nergens blijkt dat Yahoo definitief de weg omhoog heeft gevonden. Meer bij New York Times
Praat mee