Van Vuure: freelance-tarieven gekelderd
Het is niet best gesteld met de freelance tarieven voor schrijvende journalisten. Daar kwam ook bladendokter Rob van Vuure achter toen hij aan het nieuwe blad Gooisch…als lifestyle werkte, dat onlangs is gelanceerd. Hij constateerde dat de tarieven voor freelancers in tien jaar tijd bijna zijn gehalveerd. Dat zei hij tijdens de jongste editie van Bladen in de Balie in Amsterdam. ‘Ik ben bedragen van tien jaar geleden gewend; ik stam uit een andere tijd’, licht hij later toe. ‘En het bizarre is: iedereen doet het ervoor. Daar schrok ik van.’ Ook Gooisch betaalt niet meer dan de marktprijs, zegt hij desgevraagd, maar Van Vuure laat zijn vrouw, mede hoofdredacteur Margot Veerman, de prijzen communiceren. ‘Ik ga het ze niet vragen. Dat vind ik gênant.’
Praat mee
5 reacties
Paul Disco, 20 september 2012, 20:36
In 10 jaar is ook alles bijna 2x zo duur geworden, dus een freelancer kan 4x minder dan 10 jaar geleden met de munten. In dit opzicht is de opzet van De Nieuwe Pers interessant: daar kun je abonnementen nemen op je favoriete auteurs.
JJ Heij, 21 september 2012, 11:04
Zo is het maar net: als er dan een keer wat verdiend wordt, zou het geld vooral naar journalisten en journalistiek moeten gaan.
Laat ik van de gelegenheid gebruik maken om, zonder wie dan ook met allerlei premature details te vervelen, uit te leggen hoe dat in De Nieuwe Pers zo ongeveer gaat werken. Onder enig voorbehoud.
Journalisten krijgen in onze app (Apple only voorlopig, om allerlei technische redenen) een eigen kanaal om hun stukken (foto’s, video, recepten, korte verhalen, puzzels - als het leuk & lezenswaardig is en bij De (Nieuwe) Pers past) te publiceren of te herpubliceren.
Van de netto opbrengst (Apple krijgt 30 procent van wat er verkocht wordt, goede distributie is helaas maar onvermijdelijk kostbaar) krijgen ze 75 procent. DNP 25 ter dekking van de kosten. Boven de 500 abonnees gaan die percentages naar respectievelijk 85 en 15.
Abonnementsprijzen zijn nog onderwerp van nadere studie, maar het zal niet om een tientje in de maand gaan. Minder, voor de goede orde.
Journalisten die meedoen moeten wel flink aan hun eigen marketing werken, Dat hoeft, sinds de uitvinding van Twitter en Facebook, gelukkig niets meer te kosten.
Thees Peereboom, 21 september 2012, 11:17
@JJ Heij - Zou je dus kunnen zeggen dat DNP meer een facilitator zal zijn dan een uitgever?
JJ Heij, 21 september 2012, 11:20
Op dit punt wel, maar we gaan veel meer brengen dan auteursabonnementen.
J.C. Roodenburg, 21 september 2012, 13:54
Het is landelijk gezien ook heel erg. Zie daarvoor eerdere publicaties op Villa Media