TMG: minder omzet, minder winst
De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft een teleurstellend tweede kwartaal achter de rug, waarbij de omzet (licht) afnam en de nettowinst flink afnam. Vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor nam de omzet af van 147 naar 144,3 miljoen euro. De nettowinst daalde van 12,2 miljoen euro naar 7,2 miljoen euro. Ook inkomsten uit internet daalden licht, van 17,6 naar 16,9 miljoen. De lagere opbrengsten zijn geen verrassing voor het concern. Volgens TMG is 2012 een 'transitiejaar', waar de lopende 'aanscherping van de strategie' een negatief effect zal hebben op de inkomsten. Het bericht over de kwartaalcijfers maakt verder melding over lagere advertentie-inkomsten (radio is daarop een uitzondering), hogere papierprijzen en minder reclame-inkomsten door teleurstellende prestaties van het Nederlands Elftal. TMG spreekt geen concrete winstverwachting meer uit voor de rest van het jaar. Wel verwacht TMG voor het komend halfjaar dat de integratie van Holland Combinatie en HDC Media lagere personeelskosten oplevert. Ook de gezamenlijke dagbladbezorging met De Persgroep, die volgende maand start, moet distributiekosten helpen drukken. Meer bij TMG